• Etusivu
  • Blogit
  • Vähän tietää ihminen – ”Osebergin Buddhan” arvoitus

Vähän tietää ihminen – ”Osebergin Buddhan” arvoitus

Vaikka kulttuureilla on omat, kiistattomat ominaispiirteensä, ne eivät kehity tyhjiössä. Tämän vuoden ensimmäisessä blogipostauksessani, Sarvipäinen jumala, käsittelin muinaisen Intian kulttuurista kertovan ”Pashupati-sinetin” ja Tanskasta löydetyssä ”Gundestrupin kattilassa” kuvatun sarvipäisen hahmon samankaltaisuuksia. Tällä kertaa on vuorossa toinen mielenkiintoinen esimerkki Euroopan ja aasialaisen joogaperinteen mahdollisesta kohtaamisesta kaukaisessa menneisyydessä.

Oslon Vikingskipshusetissa nähtävillä oleva Osebergin alus on vanhin säilynyt viikinkilaiva. 800-luvun alusta peräisin oleva, osittain rekonstruoitu alus löydettiin vuonna 1904 Osebergin maatilalla sijainneesta hautakummusta. Viikingeillä näet oli tapana haudata arvovaltaiset vainajansa laivoineen päivineen. Kaivauksissa löydettiin laivan lisäksi kahden naisen, nuoremman ja vanhemman, jäännökset, sekä paljon viikinkihaudoille tyypillistä esineistöä, kuten kryptisin riimukirjoituksin ja voimasymbolein kirjailtuja arvoesineitä. On arveltu, että kyseessä on kuningattaren ja tämän palvelijattaren tai voimakkaan näkijättären (völvan) ja tämän tyttären hauta.

”Osebergin Buddha”, Vikingskipshuset, Oslo. Kuva: Matti Rautaniemi 2016

Joogan historian kannalta mielenkiintoisen Osebergin hautalöydöstä tekee niin sanottu ”Buddha-ämpäri”, alun perin ilmeisesti omenilla täytetty puinen astia, joka on saanut nimensä koristeellisista, lootusasennossa istuvaa ihmistä esittävistä metallisista kahvankiinnikkeistään. Hahmon silmät ovat suljetut ja sen kasvoilla on tyyni ilme. Sen rintaa koristaa suuri sininen tasaristi, jota ympäröi neljä myötä- ja vastapäivään kiertävää keltaista hakaristiä, swastikaa. Hahmon alla on kolme punaista ympyrää.

Mielenkiintoinen yksityiskohta Buddha-ämpärin meditoivassa hahmossa on sen päälaki, tai pikemminkin sen puuttuminen. Aivan kuin hahmon pää olisi leikattu auki. Leikkauspintaa koristaa spiraali.

Sanomattakin lienee selvää, että tämä tutkijoiden ”Osebergin Buddhaksi” nimeämä hahmo on herättänyt sekä ihmetystä että mielenkiintoa. Ulkoisesti sen yhtäläisyys intialaisiin joogi- ja buddha-hahmoihin on ilmeinen. Lootusasento ja swastikat ovat tärkeä osa buddhalaista ja hindulaista ikonografiaa. Etenkin Buddha kuvataan usein swastika rinnassaan. Hahmon kasvonpiirteitä voi tyylittelystä huolimatta pitää aasialaistyyppisinä.

Toisaalta niin tasa- kuin hakaristitkin ovat olleet laajalti käytettyjä symboleita myös muinaisessa pohjolassa. Jälkimmäistä on käytetty sekä suojelevana talismaanina että ylijumala Odinin tai ukkosenjumala Thorin symbolina. Tutkijat myös pitävät Osebergin hahmoa tyyliltään ja valmistustekniikaltaan enemmän englantilaisena tai irlantilaisena kuin aasialaisena tai edes norjalaisena.

Buddha-ämpäri ei myöskään ole ainutlaatuinen. Myös muissa viikinkiajan kaivauksissa on löytynyt astioita, joiden kahvankiinnikkeet ovat ihmishahmoiset. Niin ikään litteä päälaki, samankaltaiset kasvonpiirteet ja rintaan asetetut symbolit, kuten ristit, hakaristit ja riimut, toistuvat usein näissä hahmoissa.

”Osebergin Buddhan” litteää päälakea koristaa spiraali. Kuva: Matti Rautaniemi 2016

”Osebergin Buddhaa” katsellessa on vaikea olla miettimättä hahmon alkuperää ja merkitystä. Vielä vaikeampaa on estää mielikuvitustaan laukkaamasta. Viikingit eivät tiettävästi seilanneet Aasiaan, mutta toisaalta ensimmäisellä vuosituhannella intialaiset, ennen kaikkea buddhalaiset vaikutteet olivat jo läsnä Välimeren alueella. Ei ole mahdotonta, että viikingit olisivat esimerkiksi Konstantinopoliin matkatessaan törmänneet buddhalaiseen ikonografiaan tai buddhalaisiin munkkeihin. Löytyihän Osebergin laivasta silkkiäkin ja muita pohjolassa tuolloin harvinaisia materiaaleja.

Toisaalta on aivan yhtä mahdollista, että ”Osebergin Buddha” ja muut vastaavat koristekuviot ovat sisältöään myöten alkuperältään pohjoismaisia. Ne ovat ajalta, jolloin anglosaksinen maailma oli jo pitkälti kristillinen. Tämä vaikuttaisi olevan ristiriidassa kuvissa esiintyvien perinteiseen skandinaaviseen ja germaaniseen muinaisuskoon liittyvien symbolien kanssa.

Ehkä nämä hahmot kuvaavat jumalia tai tietäjiä. Ehkä tyyni kasvojen ilme ja litteä päälaki spiraaleineen kuvaavat transsitilaan tai meditaatioon vaipumista. Jumalista esimerkiksi Odin, jonka symbolia ”Osebergin Buddha” kantaa rinnassaan, tunnetaan ekstaasin ja metafyysisen tiedon jumalana. Ehkä hahmot kertovat jotain muinaisesta ”pohjoisesta joogasta”?

Tätä, kieltämättä pitkälti vapaaseen assosiaatioon pohjaavaa näkemystä voisi tukea sekin, että toiselta Osebergin laivaan haudatuista naisista löydettiin nahkapussi täynnä kannabista. Vaikka hamppu olikin tärkeä kankaiden ja köysien valmistusmateriaali muinaisessa pohjolassa, vie asiayhteys ajatukset enemmänkin tajuntaa muuttavien kasvien käyttöön shamanistisissa ja joogisissa kulttuureissa.

Nämä ajatukset kiertelivät päässäni, kun katselin muutaman senttimetrin kokoista hahmoa museon lasivitriinin läpi taannoisella Oslon-matkallani. Jostain syystä tämä pieni yksityiskohta teki minuun suuremman vaikutuksen kuin jylhät laivat ja koristeelliset lohikäärmeenpäät. Voi olla, että totuus ”Osebergin Buddhan” alkuperästä ja merkityksestä ei selviä aivan pian. Voi olla, että joudumme tyytymään samasta laivasta löytyneeseen riimukirjoitukseen, jonka on tulkittu kuuluvan “litet-vis maðr”, vähän tietää ihminen.

Lähteitä ja lisätietoja:

 

Kuvat: Matti Rautaniemi

Matti Rautaniemi: Erakkomajoista kuntosaleilleErakkomajoista kuntosaleille on saatavilla Basam Booksin verkkokaupasta ja kirjakaupoista kautta maan.

Erakkomajoista kuntosaleille facebook-sivulla voit seurata kirjaan liittyviä uutisia ja ajankohtaisia joogakuulumisia maailmalta. Käy tykkäämässä!

Maailmanpuu – ensimmäinen suomalainen joogapodcast on kuunneltavissa ilmaiseksi netissä!

Lisätietoja Matin tuotannosta ja tulevista esiintymisistä löytyy osoitteessa www.mattirautaniemi.com.

Kommentoi!

kommenttia