5 vinkkiä tietoiseen läsnäoloon lomalla

Mindfulness eli tietoinen läsnäolo on mitä sopivin kumppani tasapainoiselle ja rentouttavalle kesälomalle. Viiden yksinkertaisen vinkin avulla nautit lomastasi enemmän ja kohtaat lomalle kasautuneet suorituspaineet hyväksyvämmin, tietoisen läsnäolon kautta.

1. Meditoi aamulla
Anna itsellesi meditoinnin lahja jokaisena lomapäiväsi aamuna. Vaikka meditoisit vain viisi tai kymmenen minuuttia, aamusi alkaa harjoituksen myötä parhaalla mahdollisella tavalla. Istu sängyn reunalla tai lattialla mukavassa asennossa ja keskity hengitykseesi. Anna ajatusten tulla sellaisina kuin ne ovat, ja päästä niistä sitten lempeästi irti. Tai lähde rannalle ja tee kävelymeditaatioharjoitus keskittymällä hitaisiin askeliin ja hengitykseen.  Meditointihetki kuuluu vain sinulle. Sen jälkeen olet rauhallinen ja läsnäoleva koko päivän, ja voit nauttia lomapäivästäsi kokonaisvaltaisemmin.

2. Pidä kiinni terveellisistä rutiineistasi
Lomalainen lipsahtaa helposti pois rutiineista, niistäkin, joista on nauttinut arjen keskellä.  Jos olet arjessa löytänyt iloa ja hyvinvointia vihermehuista, luomuruoasta, aikaisista aamuheräämisistä, säännöllisistä joogaharjoituksista tai juoksulenkeistä, älä unohda tutuksi tulleita terveysrutiinejasi lomallakaan. Jos joku asia tekee sinut iloiseksi arjessasi, se tekee sitä myös lomalla. Joten miksi et jatkaisi samaan malliin? Lomalla voit keskittyä rutiiniisi rennommin ja kiireettä sekä huomata, kuinka paljon nautit olostasi ja arvostat juuri tätä hetkeä.

3. Päästä irti taistelusta
Jos lomailet isommalla porukalla ja matkaseurueeseesi kuuluu useita eri sukupolvia tai useita erilaisia ja jopa vastakkaisia näkemyksiä edustavia ihmisiä, päästä irti väittelyhalustasi. Tervehenkisimmätkin väittelyt voivat pahimmillaan johtaa todelliseen eripuraan ja porukan hajaantumiseen. Tasapainoisella ja rentouttavalla lomalla voi luopua hallitsemisen, vastustamisen ja taistelemisen pakosta. Kun huomaat sisäisen termostaattisi kiehuvan matkaseuralaisesi mielipiteen tai käytöksen vuoksi, älä anna ärsytyksentunteen viedä sinua mukanaan. Keskity hengitykseesi ja päästä tunteesta irti.

4. Syö hitaasti
Loma on loistohetki kokeilla yksinkertaista mindfulness-harjoitusta: tietoista syömistä. Karsi kaikki häiriötekijät  ruokailutilanteen ympäriltä. Sulje tv, netti, mökkiradio, äläkä kaiva eteesi päivän lehteä tai muuta matkalukemista.  Keskity rauhalliseen ruokailuhetkeesi ja jokaiseen suupalaan. Huomioi, miltä ruoka näyttää, tuoksuu, maistuu ja miltä sen pureskelu tuntuu suussasi. Keskittymällä hitaaseen ja tietoiseen syömiseen huomaat, kuinka kehosi tulee kylläiseksi luonnollisesti ja kiirehtimättä.

5. Pitäydy kohtuudessa
Lomalla hanat ovat auki, ja moni juo alkoholia enemmän kuin normiarjessaan. Vaikka alkoholi kohtuudella nautittuna voi rentouttaa, samalla se vie kauemmas nykyhetkestä. Alkoholinhuuruinen loma vilahtaa ohi ennen kuin huomaakaan ja arki on yhtäkkiä taas edessä. Jos alkoholinkäyttösi on lomallakin kohtuullista,  olet paremmin läsnä jokaisessa päivässä ja pystyt nauttimaan lomasi yksityiskohdista ja pienistä, kauniista hetkistä.

Miten sinä aiot nauttia lomastasi ja olla läsnä hetkessä? Jaa parhaat vinkkisi kommenttikentässä.

Lomailusta ja mindfulnessista kirjoitti myös DoYouYoga-sivusto, jonka artikkeli toimi tämän jutun inspiraationa.

 

Tutustu mindfulness-aiheisiin kirjoihimme kirjasivuillamme, kirjoita hakukenttään sana mindfulness.

Kommentoi!

kommenttia