• Etusivu
  • Blogit
  • 7 helppoa tapaa päästä eroon kielteisistä ajatuksista

7 helppoa tapaa päästä eroon kielteisistä ajatuksista

7 helppoa tapaa päästä eroon kielteisistä ajatuksista. Onneksi voimme vaikuttaa ajatuksiimme ja estää kielteisiä ajatuksia ottamasta valtaa mielessämme.

On arvioitu, että ihminen ajattelee noin 60 000 – 70 000 ajatusta päivässä. Monet näistä ajatuksista ovat kielteisiä.

Olen ihan surkea tässä hommassa. Kamala kiire. Ei tästä mitään tule. En ikinä löydä ketään. Tukkakin on taas huonosti. No niin, pieleen meni. En osaa. En ehdi. En pysty. En jaksa.

Kuulostaako tutulta? Usein päässämme pyörii juuri tämän tapainen kela. Yksittäinen ajatus ei sinänsä ole kovin vaarallinen. Jos kuitenkin ajattelemme samoja kielteisiä ajatuksia usein, ne muodostavat vähitellen uskomuksia, jotka puolestaan luovat käyttäytymismalleja. Pahimmillaan kielteinen ajatus, kuten ”minun on vaikea saada ystäviä” tai ”minulla ei ikinä ole rahaa mihinkään”, pitää meidät huomaamattamme yksinäisinä tai tyhjätaskuina.

Onneksi voimme vaikuttaa ajatuksiimme ja estää kielteisiä ajatuksia ottamasta valtaa mielessämme.

Kun ikävä ajatus surffaa seuraavan kerran pintaan ja uhkaa romuttaa suunnitelmasi tai horjuttaa itseluottamustasi, riisu se aseista näillä seitsemällä kysymyksellä:

  1. Kuka niin sanoo?

Aina, kun mieleesi putkahtaa kielteinen ja lannistava ajatus, kysy siltä: kuka niin sanoo? Tämä kysymys paljastaa kielteisen ajatuksen todellisen luonteen: sehän on tarkalleen ottaen pelkkä perusteeton epäily, joka voi pilata hyvän olomme ja nitistää itseluottamuksemme aivan syyttä suotta.

  1. Olenko kuullut jonkun sanovan näin aiemmin?

Ta-daa, nyt seuraa paljastus: ajatuksesi eivät välttämättä ole omiasi. Monet päässämme jankuttavista äänistä ovat kaikuja toisten ihmisten sanoista. Olemme kuunnelleet vanhempiemme, opettajan, pomon tai puolison jauhavan kielteisiä ajatuksia ja sitten omaksuneet ne, ehkä huomaamattamme. Jos huomaat näin käyneen, voit luopua tuosta ajatuksesta huoletta. Ethän oikeasti edes ole sitä mieltä.

  1. Pidänkö tästä ajatuksesta?

Kysy itseltäsi: onko tämä ajatus toivottu tai miellyttävä? Tulenko siitä iloiseksi, innostaako se toimimaan? Jos ei, kysy itseltäsi, miksi ajattelet niin. Kielteisiä ajatuksia ei ole pakko kuunnella eikä uskoa.

  1. Saako tämä ajatus oloni tuntumaan paremmalta?

Kielteiset ajatukset ovat eräänlaisia mieleen pesiintyneitä häiriköitä, jotka yrittävät nujertaa meidät sen sijaan, että kannustaisivat eteenpäin. Ne tunkeutuvat mielemme sopukoihin ja sotkevat suunnitelmamme ja unelmamme. Kysy itseltäsi, saako ajatus olosi tuntumaan paremmalta vai huonommalta. Jos se ei millään tavoin kohota itsetuntoasi tai edistä hyvinvointiasi, miksi ajattelisit niin?

  1. Onko tästä ajatuksesta minulle jotain hyötyä?

Toimiiko tämä ajatus? Seuraako siitä jotain myönteistä? Nämä kysymykset auttavat selvittämään, tukeeko ajatus jollain tavoin tavoitteidesi saavuttamista. Jos haluat kohentaa kuntoasi, kielteinen ajatus kuten ”minä nyt olen tällainen ikuinen sohvaperuna”, on kaikkea muuta kuin kannustava.

  1. Hallitsenko minä tätä ajatusta?

Onko tällä ajatuksella minuun jonkinlaista valtaa? Vai hallitsenko minä sitä? Jos et, kysy itseltäsi, miksi annat ajatuksen määräillä itseäsi. Muista, että sinä olet ajatustesi ja mielesi valtias, ei toisinpäin. Viime kädessä myös vastuu on sinun.

  1. Haluanko pitää tämän ajatuksen vai luopua siitä?

Tämä on ehkä kaikkein kiperin ja samalla tärkein kysymys, sillä siinä punnitaan ajatuksen arvo. Tämän kysymyksen avulla selvität, haluatko pitää kiinni ajatuksesta, joka ei palvele hyvinvointiasi. Jos ajatus ei tee sinulle hyvää, se on todennäköisesti haitallinen. Anna sen mennä.

Nämä seitsemän kysymystä ovat erittäin tehokkaita ja muutosvoimaisia. Pyri tekemään niiden kysymisestä päivittäinen tapa – hieman kuin hampaiden harjaamisesta. Kun opit pysäyttämään kielteisen kelailun heti alkuunsa, saatat huomata hyvinkin nopeasti, että suhtautumisessasi – ja sitä myötä koko elämässäsi – alkaa tapahtua muutoksia parempaan suuntaan. Pääset vähitellen eroon turhasta, lannistavasta ajattelusta, joka hidastaa etenemistäsi ja saa olon tuntumaan kurjalta. Kysymykset ovat kuin luotettava ystävä tai liittolainen, jonka puoleen voit kääntyä aina, kun huomaat kielteisten ajatusten kiertävän päässä kehää.

Muista, että sinä olet oman mielesi pomo!

Leena Siitonen

Artikkelin inspiroi Ora Nadrich, mindbodygreen.com

Leena Siitonen, FM, on henkisen kasvun ohjaaja ja näkijä, jonka esikoiskirja Lempeän elämän käsikirja säätäjille ilmestyy syyskuussa Viisas elämä -sarjassa.

Leena kirjoittaa ja luennoi henkisen kasvun aiheista, järjestää voimauttavia iltoja ja workshoppeja ja tekee auratulkintoja Iloinen Aura -yrityksessään. Hän haluaa auttaa ihmisiä muistamaan oman sisäisen viisautensa ja voimansa ja rohkaista heitä lempeästi luottamaan intuitioonsa.

Tilaa tästä Iloisen Auran uutiskirje! Saat inspiraatiota henkiseen kasvuun ja heti tilattuasi ilmaisen videoluennon Viisi vinkkiä lempeämpään arkeen.

Tutustu Leenan auratulkintoihin, workshoppeihin, kursseihin ja kirjaan.

Seuraa Leenan iloisia päivityksiä Facebookissa ja Instagramissa.

Onko elämä joskus pelkkää suorittamista? Oletko usein liian ankara itsellesi? Hukutko välillä arjen vaatimusten keskelle? Tervetuloa Rakas ihana minä -verkkokurssille voimistamaan yhteyttä aitoon itseesi ja ottamaan askelia kohti itsesi hyväksymistä ja lempeämpää elämää! Voit aloittaa kuusiosaisen kurssin milloin haluat ja edetä kaikessa rauhassa, omassa tahdissasi.

 

Kommentoi!

kommenttia