Erittäin hyvä ellei täydellinen

Moni meistä pelkää epäonnistumista, tuntee riittämättömyyttä eikä usko kelpaavansa sellaisena kuin on. Taustalla on usein haavoittavia kokemuksia ja rajoittavia uskomuksia. Itseensä voi kuitenkin oppia suhtautumaan myös lempeästi. Tutkija Brené Brown tuo kirjoissaan esiin tienviittoja, jotka auttavat itsen hyväksymisessä ja opastavat kohti eheää elämää. Aiheesta on luvassa myös mielenkiintoinen keskustelu tammikuun Viisas elämä -messuilla.

Brené Brown on amerikkalainen tutkija, kirjailija ja professori, joka tarkastelee työssään erityisesti sitä, miten häpeän ja pelon kokemukset vaikuttavat ihmisiin ja miten oman epätäydellisyyden ja haavoittuvaisuuden hyväksyminen voi muuttaa koko elämän aidommaksi, täydemmäksi ja iloisemmaksi. Omana itsenään oleminen vaatii kuitenkin rohkeutta – ja usein myös tietoista ja havainnoivaa työstämistä. Onneksi Brown on kerännyt tutkimustensa pohjalta runsaasti apukeinoja ja vinkkejä siihen, miten riisua turhat suojakilvet ja elää aidosti oman näköistä elämää.

Tavoitteena aitous

Juuri aitous on päämääränä ja Brownin tärkeimpiä teemoja. Aitous tarkoittaa ennen kaikkea oman epätäydellisyyden hyväksymistä: se on päätös ilmestyä paikalle rehellisesti, omana itsenään. Hienolta kuulostaa, mutta saattaa omalla kohdalla tehdä tiukkaa. Aitouden paradoksi onkin juuri tuo: me kaikki arvostamme aitoutta toisissa – pidämme lämpimistä, mutkattomista ja vilpittömistä ihmisiä ja olisimme mieluusti itsekin sellaisia – mutta koemme kuitenkin usein tarvetta suojautua, piileskellä ja siloitella totuutta. Kuten Brown ytimekkäästi toteaa: haavoittuvaisuus on upea juttu sinussa, mutta noloa minussa. Se on viimeinen asia, jonka haluan toisten näkevän itsestäni, mutta ensimmäinen asia, jota haen toisista.

Haavoittuvaisuus on kuitenkin avain aitouteen. Viime kädessä kyse on siitä, uskallammeko paljastaa itsemme vikoinemme ja puutteinemme vai yritämmekö peittää kipeät kohdat jonkinlaisen täydellisyyden suojakuoren alle. Mitä pahemmin koemme tulleemme aiemmin loukatuksi ja torjutuksi – mitä syvempi häpeämme toisin sanoen on – sitä innokkaammin olemme pystyttäneet erilaisia muureja aitoutemme suojaksi. Usein olemme torjuneet kokonaisia puolia itsessämme yrittäessämme muokata itsestämme hyväksyttävän ja rakkauden arvoisen version. Jos suojamuuri ympärillämme on kovin paksu, sen alta saattaa olla pelottavaa tulla esiin.

Siksi onkin syytä edetä pienin askelin. Brownin mukaan aitous on nimenomaan harjoitus – ei siis päätös, joka tehdään kerran, vaan prosessi, elämän mittainen matka täynnä päivittäisiä valintoja. Harjoituksen tavoitteena on lakata yrittämästä olla sellainen kuin pitäisi olla ja hyväksyä itsensä sellaisena kuin on. Meidän olisi siis luovuttava täydellisyydentavoittelusta ja mahdottomista vaatimuksista ja ymmärrettävä, että olemme hyviä juuri tällaisina. Riittää, kun teemme parhaamme.

Myötätunnon parantava voima

Itsensä hyväksyminen voi olla haastavaa, kun painii riittämättömyyden tunteen, pelon ja epävarmuuden peikkojen kanssa. Matkalla tarvitaankin aimo annos myötätuntoa itseä kohtaan. Arvostelu, torjuminen, syyllisyys ja häpeä kuuluvat yksinkertaisesti jossain määrin elämään. Kun suhtaudumme itseemme ymmärtäväisesti ja lempeästi, meidän on helpompi lakata pakenemasta näitä kipeitä tunteita ja pyrkiä sen sijaan kohtaamaan ne ja sietämään niitä.

Mainio tapa kehittää itsessään myötätuntoa on yrittää olla tuomitsematta itseään ja toisia. Aina joskus on huono päivä ja tekevälle sattuu. Ei se mitään. Oman epätäydellisyyden myöntäminen ja siitä puhuminen auttaa myös – parhaassa tapauksessa itselleen voi vaikka nauraa. Tärkeintä on suhtautua itseensä lämpimästi, kuin hyvään ystävään, silloin, kun kärsii, epäonnistuu tai kokee riittämättömyyttä sen sijaan, että vähättelisi tunteitaan tai arvostelisi itseään. Omien kielteisten tunteiden hyväksyminen on olennaista: aina ei tarvitse olla reipas ja iloinen.

Myötätunnon olisi syytä ulottua itsen lisäksi myös toisiin, Brown muistuttaa. Tämä voi olla haastavaa, sillä omat muistomme häpeällisistä tilanteista ja pelkomme niihin joutumisesta saavat meidät nolossa paikassa helposti ottamaan etäisyyttä ja asettumaan ikään kuin toisen yläpuolelle. Voimme kuitenkin valita, pyörittelemmekö silmiämme paheksuvasti tuhahdellen vai suhtaudummeko kiipelissä olevaan empaattisesti ja avuliaasti. On hyvä ymmärtää, että kärsimys, häpeä ja riittämättömyyden tunne ovat osa yhteistä ihmisenä olemisen kokemusta, jonka kaikki käyvät läpi; yhdessä voimme yrittää lievittää toistemme hätää ja tehdä maailmasta suvaitsevaisemman paikan meille kaikille.

Ilon ja kiitollisuuden merkitys

Ilo ja kiitollisuus ovat kerran toisensa jälkeen osoittautuneet Brownin tutkimuksissa merkittäviksi eheän elämän osatekijöiksi. Mielenkiintoista kyllä, ne vaikuttavat kuuluvan erottamattomasti yhteen: kiitolliset ihmiset ovat iloisia ja iloiset ihmiset kiitollisia. Iloiset ihmiset myös harjoittavat aktiivisesti kiitollisuutta ja pitävät iloisuuttaan kiitollisuuden harjoittamisen ansiona. Tutkimuksiin osallistujat kuvailivatkin sekä iloa että kiitollisuutta henkisiksi harjoituksiksi, joihin liittyy ajatus ihmisten välisestä yhteydestä ja meitä suuremmasta voimasta.

Miksi kiitollisuus sitten niin usein unohtuu? Usein kiinnitämme huomiota siihen, mitä meiltä puuttuu ja koemme siksi monenlaista niukkuutta: meillä ei ole riittävästi aikaa, rahaa tai lomaa. Valitamme ja murehdimme omaa riittämättömyyttämme: emme liiku tarpeeksi, nuku tarpeeksi tai syö tarpeeksi terveellisesti, emme ole tarpeeksi hoikkia, älykkäitä, menestyviä, suosittuja… lista on loputon. Brownin sanoin ”näännymme kiitollisuuden puutteeseen”. Tämäkin ajatusmalli on kuitenkin mahdollista muuttaa, sillä ennen kaikkea kyse on asenteesta. Surkuttelun sijaan voimme pyrkiä arvostamaan itseämme ja kaikkea, mitä meillä on ajattelemalla esimerkiksi: riippumatta siitä, mitä tuli tehtyä ja miten paljon jäi tekemättä, minä olen tarpeeksi.

Leena Siitonen

Herättikö artikkeli ajatuksia? Tervetuloa kuuntelemaan keskustelua aiheesta tammikuun Viisas elämä -messuille Järvenpää-talolle 30.-31.1. lauantaina klo 15 tai sunnuntaina klo 16. Lisätietoa esityksestä löytyy täältä.

Brené Brown on teemana myös Viisas elämä -klubilla maanantaina 15.2. Lämminhenkinen tilaisuus on maksuton ja sisältää teetarjoilun. Tervetuloa!

Brené Brownin Basam Booksille suomennettuihin kirjoihin voit tutustua tästä:

En olekaan yksin

Uskalla haavoittua

Epätäydellisyyden lahjat

Syksyllä 2016 ilmestyy Brownin neljäs kirja, alkuperäiseltä nimeltään Rising Strong.

Leena Siitonen, FM, on henkisen kasvun ohjaaja ja näkijä.

 

Leena kirjoittaa ja luennoi henkisen kasvun aiheista, järjestää voimauttavia iltoja ja workshoppeja ja tekee auratulkintoja Iloinen Aura -yrityksessään. Hän haluaa auttaa ihmisiä muistamaan oman sisäisen viisautensa ja voimansa ja rohkaista heitä lempeästi luottamaan intuitioonsa.

Tilaa tästä Iloisen Auran uutiskirje! Saat inspiraatiota henkiseen kasvuun ja heti tilattuasi ilmaisen videoluennon Viisi vinkkiä lempeämpään arkeen.

Tutustu Leenan auratulkintoihin, workshoppeihin, kursseihin ja kirjaan.

Seuraa Leenan iloisia päivityksiä Facebookissa ja Instagramissa.

Onko elämä joskus pelkkää suorittamista? Oletko usein liian ankara itsellesi? Hukutko välillä arjen vaatimusten keskelle? Tervetuloa Rakas ihana minä -verkkokurssille voimistamaan yhteyttä aitoon itseesi ja ottamaan askelia kohti itsesi hyväksymistä ja lempeämpää elämää! Voit aloittaa kuusiosaisen kurssin milloin haluat ja edetä kaikessa rauhassa, omassa tahdissasi.

Kommentoi!

kommenttia