FODMAP-ruokavalio – koko kansan trendidieetti?

Viime aikoina FODMAP-ruokavalio on kytketty eri yhteyksissä – paikoin melko provokatiivisestikin – trendidieetteihin.

Kielitoimiston sanakirjan mukaan sana trendi kytkeytyy jonkin ilmiön kehitykseen tai suuntaukseen, joka nousee leimalliseksi tai muutoin näkyväksi piirteeksi esimerkiksi muodissa tai ihmisten käyttäytymisessä.

Tätä määritelmää vasten länsimaisissa yhteiskunnissa määrällisesti lisääntyneet vatsavaivat voidaan jo itsessään nähdä trendinä, väestön terveydentilaan liittyvänä huolestuttavana kehityssuuntana, jolle ei loppua näy.

Apu ankeaan vaivaan

Herkkävatsaisen arki voi olla hyvin ankeaa. Vatsa pullottaa ja on iltaisin kipeä tai epämääräisen tuntuinen. Ei toimi kunnolla tai toimii liiankin kanssa. Närästää. Housut puristavat vyötäröltä, ja otsasuonta kiristää aivan samassa suhteessa. Kun suolisto ja kroppa ovat sekaisin, voi olla vaikeaa hallita korvien välistä kaaosta. Olet kiukkuinen itsesi kanssa ja purat tuskaasi ätisemällä perheellesi. Huono olo näkyy naamastakin.

Listaa voisi jatkaa loputtomiin.

Australialainen Monashin yliopiston tutkimusryhmä löysi ensimmäisen kerran vuonna 2001 huonosti sulavat ja vatsavaivoja aiheuttavat FODMAP-ruoat, joiden yksilöllinen välttäminen helpottaa herkän vatsan vaivoja.

Nostamatta FODMAPia mitenkään jumalan asemaan, voidaan todeta, että suuntauksella on takanaan vankka tieteellinen pohja. Vatsavaivoissa ei ole mitään hienoa, mutta on mahtavaa, jos joku löytää vaivoihinsa avun ja itselleen sopivan ruokavalion. Hyvä olo kun ei ole kaikille itsestäänselvyys.

Toisin kuin monet trendidieetit, FODMAP-ruokavalio ei ole trendiruokavalio, josta joku joukko innostuu hetkeksi vaihtaen sen sitten tilaisuuden tullen johonkin toiseen dieettisuuntaukseen.

Muodit tulevat ja menevät, mutta vatsavaivat eivät katoa mihinkään. Herkkää vatsaa pitää hoitaa joka päivä. Suurin osa vatsavaivaisista saa oireisiinsa avun rajoittamalla tiettyjä ruoka-aineita ja valitsemalla toisia ruoka-aineita poistettujen tilalle.

FODMAP ei yksin riitä suoliston hyvinvointiin

Olen havainnut monien ruokablogini lukijoiden kanssa sen, että pelkkien FODMAP-hiilihydraattien rajoittamisella ei päästä kuitenkaan välttämättä kovin pitkälle vatsan ja suoliston hoitamisessa. Tarvitaan laajempaa ja laadullisempaa näkökulmaa, jota muun muassa funktionaalisen lääketieteen opeilla toimivat ravintovalmentajat opettavat.

Funktionaalisessa terveysfilosofiassa lähdetään vatsavaivojen hoidossa siitä, että ruokavaliosta:

  • poistetaan huonolaatuiset prosessoidut ruoat,
  • korvataan ne täysipainoisella ravintorikkaalla ravinnolla,
  • istutetaan uudelleen hyödyllisiä suolistobakteereja,
  • korjataan oikein valittuja ravintolisiä käyttäen suoliston limakalvon paranemisprosessia ja
  • tasapainotetaan suoliston hyvinvointia kiinnittämällä huomiota stressiin ja muihin elämäntapoihin.

Edellä mainitut opit ovat poimintoja ruokakirjani asiantuntijaosuudesta, jonka on kirjoittanut FLT Ravintovalmentaja® Annika Havaste. Näitä lempeitä ja hyvää tekeviä ohjeita saat laajennettuna myös minun ja Annikan vetämiltä ruokakursseilta. Katso tarkemmat kurssitiedot sivuiltani ja tule mukaan kokkaamaan itsellesi hyvä olo. Kevään kursseja myydään nyt!

Voiko FODMAP-ruokavaliota noudattaa kuka tahansa?

Minä en lähtökohtaisesti kannusta ketään ihmistä luopumaan terveellisistä raaka-aineista, kuten sipulista, purjosta, valkosipulista, kaalista, pavuista ja palkokasveista, sienistä tai muista ihanista kasviksista.

Jos vatsani kestäisi, söisin noita kaikkia itsekin joka päivä.

Oma lukunsa ovat maitotaloustuotteet ja leipäosasto. Hyvän ja terveellisen ruoan maku ei ole maitotuotteista kiinni, ja ihananmakuista kuitupitoista leipää voi valmistaa myös ilman vatsaa herkistävää gluteenia tai ravintoköyhää vehnää.

Sokerinkaan ei tarvitse olla arkiherkku, eikä kukaan kärsi, jos makeat herkut valmistaa juhla- ja herkkuhetkiin astetta terveellisemmin niin, että hyvä olo säilyy kaikilla vielä herkuttelun jälkeenkin.

Kun minä puhun siitä, että hyvä ja terveellinen ruoka ja gluteeniton leipä sopivat koko perheelle, tarkoitan yksinkertaisesti sitä: ne maistuvat ja tukevat kaikkien terveyttä ruokavaliosta riippumatta.

Ruokavaliosta ei tietenkään tarvitse jättää pakonomaisesti pois mitään terveellistä.  Sen sijaan ruoanomaisten kuolintarvikkeiden karsimisesta on harvalle mitään haittaa. Omaa kroppaa saa ja kannattaa kuunnella. Ruokavalio saa olla omannäköinen; kaikki eivät voi hyvin samanlaisella ruokavaliolla. Joku voi parhaiten noudattamalla vegaaniruokavaliota, ja joku toinen taas syömällä itse ammuttua riistaa.

Niin tai näin, minä uskon siihen, että yhtä oikeaa tapaa syödä hyvin ja terveellisesti ei olekaan.

Miksi sitten tarjoilen laittamiani ruokia kaikille?

Minä nyt vain satun olemaan luonteeltani niin vetämätön, että en jaksa valmistaa ruokaa perheelleni neljällä eri kattilalla.

Jos huomioisin kaikkien ruokatoiveet, valmistaisin kasviskeiton yhdelle valkosipulilla ja chilillä, toiselle sipulilla ilman chiliä, ja kolmas söisi keittonsa mieluiten ilman kasviksia. Arkiset voimavarani huomioiden olen päätynyt kokkaamaan perheelleni sellaista ruokaa, jota kaikki voivat syödä. Niin se on jotenkin helpompaa. Jokainen voi kuitenkin vapaasti valita muissa tilanteissa himoitsemiaan aineksia lautaselleen.

Kehittämiäni ruokareseptejä voi myös muunnella omiin tarpeisiin.

Tiedän monia, jotka valmistavat kana-, kala- tai kasvisruokia ohjeillani noudattamatta sen kummempaa ruokavaliota. Tällöin keittiössä hääräilevä vaihtaa suurempia ihmettelemättä ruohosipulit valkosipulinkynteen ja kevätsipulin varret sipulisilppuun.

Jos sen sijaan perheen yhteisellä aterialla istuu joku herkkävatsainen, voi ruokakirjani resepteillä valmistaa huoletta ruokaa koko perheelle. Oikea, rakkaudella tehty ravintopitoinen ruoka on hyväksi meille kaikille. Vatsa sen lopulta kertoo.

Kommentoi!

kommenttia