Herkän vatsan kesävinkit

Vihdoinkin kesä!

Kesä on yleensä vuoden lämpimin ajankohta, joka on tulvillaan aurinkoa, iloa ja valoa. Luonto on kauneimmillaan, ja romanssit kukoistavat.

Moni suomalainen aloittaa juhannuksena kauan kaivatun lomansa. Kotimaisten kielten tutkimuskeskus Kotuksen mukaan loma on vanha balttilainen lainasana, jonka merkitys on muuttunut ajan saatossa. Perinteisesti sillä tarkoitetaan väliä tai rakoa. Loma sijoittuu työn, opiskelun tai koulunkäynnin lomaan tehden pienen raon jatkuvaan suorittamiseen.

Loma merkitsee useimmille rentoa oleilua ja vapaata kaikesta pakollisesta tekemisestä. Annetaan itselle lupa siirtyä hetkeksi loma-asetukseen.

Älä ota lomaa suolistosi hoitamisesta

Joillekin loma-asetus tarkoittaa aktiivista puuhailua, joka virkistää mieltä ja hoitaa stressaantunutta kehoa. Lomalla on mahdollisuus tehdä rästiin jääneitä asioita ja toteuttaa niitä muutoksia, joita ei ole työkiireiden keskellä saanut tehtyä. Sopivan aktiivinen loma voimaannuttaa ja tasapainottaa elämää.

Toiset taas päästävät lomalla irti kaikesta ja antavat koko homman mennä kesannolle. Terveysruoat vaihtuvat grilliövereihin, ja aamulenkin sijaan lösähdetään puutarhatuoliin kesälukemisto kainalossa. Sen sijaan, että illan päätteeksi piipahdettaisiin salilla, aletaankin rentoutua aiempaa enemmän alkoholin äärellä ja syödä huolettomasti kesäherkkuja.

Eletään kuin viimeistä kesäpäivää.

Jos kehon päästää loman aikana kesannolle, seuraukset näkyvät ja tuntuvat vatsanseudulla. Vaikka vatsavaivat saattavat lomalla helpottaa jonkin verran stressitason laskemisen myötä, ruokavaliota ei silti kannata laiminlyödä.

Suoliston tarpeista on hyvä huolehtia vuoden jokaisena päivänä.

Nauti satokauden kasviksista

Grillattu kana ja välimerellinen salaatti on maistuva yhdistelmä. Nauti grilliherkkuja kohtuudella, sillä herkkä vatsa ei ilahdu, jos syöt itsesi ähkyyn.

Grilliherkut kuuluvat kesään, ja ainakin meidän perheessä grillataan lähes koko kesä. On ihanaa siirtää ruoanlaitto pihalle (lue: miehelle) ja nautiskella ulkona syömisestä yhdessä ystävien kanssa.

Grilliherkuista nauttiminen ei tarkoita herkkävatsaiselle kuitenkaan huonosti sulavien makkaroiden tai kyljysten käristämistä – vaikka muut suomalaiset niin tekevätkin. Sellaista ruokaa ei kannata syödä, jonka jälkeen vatsa kramppaa tai suolisto on monta päivää tukossa.

On hyvä muistaa, että myös tummaksi käristetty ruoka voi aiheuttaa ruoansulatusongelmia. Grillaa siis kevyesti!

Vatsavaivaivojen välttämiseksi grilliin kannattaa valita itsemarinoitua kanaa ja kalaa sekä satokauden herkullisia kasviksia. Grilliruoan lisukkeeksi sopii vihreä, runsaasti yrttejä sisältävä salaatti, joka kompensoi grillauksessa syntyviä haitallisia yhdisteitä.

Kesän grillausvinkki löytyy blogistani reseptillä: grillattua kanaa ja välimerellistä salaattia.

Herkän vatsan helleherkut

Kun jäätelössä on kohtuullisesti makeutusta, se sopii paremmin herkälle vatsalle. Maidoton hasselpähkinä-suklaajäätelö maistuu kesämarjojen kanssa koko perheelle.

Suomessa syödään kesäaikaan valtavasti jäätelöä – tarkalleen ottaen eniten koko Euroopassa. Mitä lämpimämpi sää, sitä paremmin jäätelö myy. Jätski on perinteinen retki- ja hellepäivien herkku ja tyypillinen vierasvara, jota nautitaan usein tuoreiden marjojen kanssa.

Valitettava tosiasia on kuitenkin se, että herkän vatsan pahimmat vihamiehet löytyvät juuri kaupan jäätelöaltaasta. Vaikka maidottomiin erikoisjäätelöihin on panostettu viime vuosina, jäätelöherkkujen ongelmat eivät suinkaan aina liity paljon parjattuun lehmänmaitoon – vaan sokereihin.

Jäätelöt sisältävät runsaasti valkoista sokeria ja erilaisia tärkkelysmakeuttajia, kuten glukoosisiirappia ja glukoosi-fruktoosisiirappia, jotka ovat pahoja vatsavaivaisille. Ylipäätään liian isot kerta-annokset sokeria yhdistettynä runsaaseen rasvaan on aina epäterveellinen yhdistelmä, johon herkkä vatsa usein reagoikin oireilemalla.

Viisas valmistaakin jäätelönsä itse. Silloin on mahdollista vaikuttaa sokerin laatuun ja määrään.

Ruokablogistani löytyy monta jäätelöohjetta, joita kannattaa testata tänä kesänä. Miten olisi sitruuna-lakritsipehmis, hasselpähkinä-suklaajäätelö, sorbettimainen mustikkajäädyke tai lakritsi-jogurttijäätelökakku?

Helleherkutkin voivat tehdä vatsallesi hyvää.

Liiku, nauti ja hikoile

Suolisto tarvitsee liikuntaa vähintään 20 minuuttia joka päivä. Tästä asiasta et voi ottaa lomaa, sillä et voi liikkua varastoon etkä kuitata liikkumattomuuttasi urheilemalla seuraavana päivänä kaksi kertaa enemmän.

Lomalla on oikeus nauttia laiskottelusta, mutta tee se vasta sitten, kun olet ensin liikuttanut kehoasi. Lämpiminä kesäpäivinä voi lähteä liikkeelle vaikka heti aamusta, jolloin helle ei ole vielä väsyttänyt kehoa. Kaikille ei sovi kuumuudessa hikoilu.

Muista, että kaikki liikkuminen lasketaan. Minulle itselleni syntyy marja-aikaan luonnollinen tauko sisäliikuntaan. Jos puoli päivää samoilee mustikkametsässä, kroppa ei tarvitse enää päivän päätteeksi muuta liikuntaa. Luonnossa liikkuminen onkin kaikin puolin kehoa virkistävä kesälaji, sillä se hoitaa samalla myös psyykkistä puolta.

Millä sammutat janosi?

Kesän janojuomissa piilee monta sudenkuoppaa, jotka herkkävatsaisen kannattaa kiertää. Raikas ja kylmä raparperi-mansikkamehu maistuu ihanalta eikä se sekoita vatsaa.

Vesi on ehdottomasti turvallisin ja paras janojuoma, jota on hyvä nauttia vähintään 1,5–2 litraa päivässä.

Moni suomalainen rentoutuu ja juhlii kesällä alkoholin kanssa. Tämä on ongelmallista ainakin niille, joilla on jo valmiiksi suolisto huonossa kunnossa.

Alkoholi voi pahentaa närästystä ja ylävatsavaivoja höllentämällä mahalaukun ja ruokatorven porttia. Se hidastaa mahalaukun tyhjenemistä ja heikentää mahalaukun limakalvon kuntoa. On myös havaittu, että alkoholilla on vaikutusta suoliston liikkeisiin, ravintoaineiden imeytymiseen ja suolen läpäisevyyteen. Kaiken lisäksi alkoholi rasittaa maksaa ja lisää elimistön myrkkykuormaa.

On siis päivänselvää, että alkoholi ei sovi suolistoystävälliseen ruokavalioon. Myös hiilihapolliset vedet, sokeria tai keinomakeutusaineita sisältävät virvoitusjuomat ja kofeiinipitoiset energiajuomat ovat herkälle vatsalle pahasta. Se, mikä kuplii iloisesti lasissa, kuplii myös mahassa.

Kesällä kannattaa valmistaa itse raikkaita makuvesiä esimerkiksi lisäämällä vesikannuun yrttejä (sitruunamelissa, minttu tai rosmariini), tuoreita marjoja (pensasmustikoita, mansikoita, ananaskirsikoita, karambolaa, sitruunaa tai limeä) tai eteerisiä öljyjä (piparminttu, sitruuna tai mandariini).

Myös kylmäpuristetuista marjamehuista voi valmistaa raikkaita kesäjuomia, jos kaipaa lasiin jotain muuta kuin vettä. Testaa vaikka herkullista raparperi-mansikkamehua.

Ota kesän valovoimasta kaikki irti

Kesä on ihan parasta aikaa myös kokonaisvaltaisen elämäntapamuutoksen käynnistämiseen. Loma ja aurinko antavat ylimääräistä energiaa, joka kannattaa oikeasti hyödyntää maksimaalisesti.

Jos tuntuu, että kaipaat pysyviä ratkaisuja vatsavaivojesi hoitamiseen ja huonokuntoisen suoliston taustalla olevan matala-asteisen tulehduksen hillitsemiseen, tule mukaan Herkän vatsan kokkikoulu -kesävalmennukseen.

Verkkovalmennus starttaa 3.7.2017, ja kurssin orientaatiomateriaali ennakkotehtävineen julkaistaan heti juhannuksen jälkeen.

Lue lisää kehutusta verkkokurssista ja ilmoittaudu mukaan saman tien.

Aurinkoista ja rentouttavaa kesää!

Kommentoi!

kommenttia