Herkuttele itsesi terveemmäksi

Ravitsemusterapeutin työssäni tapaan viikoittain ihmisiä, jotka haluaisivat leipoa, valmistaa raakakakkuja ja herkutella, mutta eivät uskalla tehdä niin peläten kohoavia rasva- ja sokeriarvoja tai painolukemia. Monella keski-ikäisellä on taakkanaan korkeat veren rasva- tai sokeriarvot, joita väärien herkkujen syöminen huonontaa entisestään.

Tänä päivänä ravintotietotulva on valtaisa. Moni maallikko on sekaisin, mihin tietoon uskaltaa ja voi luottaa; ja varsinkin silloin, jos terveyden kanssa on haasteita. Yhtenä päivänä ylistetään suklaata ja voita, ja toisena päivänä niistä varoitellaan. Media kehuu kookoksen ja voin terveyshyötyjä, mutta useimmat luotettavat tutkimukset puolestaan ovat usein toista mieltä. On hyvä muistaa, että tutkimuksia on moneen lähtöön. Jokainen lehdessä julkaistu tutkimustulos ei tarkoita sitä, että kyseessä olisi luotettava ja oikein toteutettu tutkimus.

Jos palataan vielä edellä mainittuihin rasvoihin, niin hyvänä puolena näissä molemmissa rasvoissa on muun muassa hyvä kuumuudenkestävyys, joka puolestaan vaikuttaa suotuisasti elimistössämme muhivaan matala-asteiseen tulehdukseen. Huonona puolena taas runsas kovan rasvan määrä. Kova rasva ei automaattisesti ole paha asia, eikä pehmeä rasvakaan välttämättä aina ole terveydelle hyödyksi. Useimmat pehmeät, kuumentamattomat rasvat ovat hyödyllisiä, mutta esimerkiksi kovissa lämpötiloissa kuumennettu auringonkukka- tai rypsiöljy tai kevytmargariini eivät totisesti terveyttä paranna. Laajojen luotettavien terveystutkimusten mukaan pehmeä rasva oikein nautittuna ja käsiteltynä parantaa terveyttä, kova rasva ei. Keski-ikäistä ajatellen ongelmia syntyy juuri näiden rasvojen epäsuhdasta: kovan ja pehmeän rasvan välisestä suhteesta yhdistettynä tulehdustekijöihin. Taas kerran kultainen keskitie on se paras tie rasvojenkin käytössä, aivan samoin kuin se on paras tie koko ruokavaliossa ja oikeastaan koko elämässä.

Matala-asteinen tulehdus lienee yksi tärkeimmistä terveyteemme vaikuttavista tekijöistä. Aihe on tärkeä, mielenkiintoinen ja erittäin monisäikeinen. Tulehdukseen vaikuttaa moni tekijä, ja ruoka on niistä yksi. Jokainen syömämme ateria aiheuttaa kehossamme jonkinasteisen tulehduksen, sillä niin kuuluukin tapahtua. Mutta valitessamme vääriä tuotteita, vääriä rasvoja, voimakkaasti prosessoituja tai ravintoköyhiä ruokia, aiheutamme kehoomme voimakkaan matala-asteisen kroonisen tulehduksen, joka lisää useimpien vakavien sairauksien riskiä ja voimistaa jo olemassa olevien sairauksien oireita.

Usein ravintoasioissa kuten elämässä muutenkin takerrutaan liiaksi pikkuasioihin eikä nähdä kokonaisuutta. Kun puhutaan rasvoista ja niiden terveysvaikutuksista, pitäisi tarkastella koko ruokavalion rasvapakettia, ei vain yksittäistä tekijää. Kookosöljyyn valmistettua raakakakkua voi huoletta syödä vaikka joka päivä, jos samanaikaisesti syö päivittäin reilusti pähkinöitä, siemeniä ja kuumentamattomia öljyjä. Aika monelta suomalaiselta nämä tuotteet puuttuvat tai niitä nautitaan aivan liian vähän, jolloin kookosöljyä tai voita pursuava herkku saa kolesteroli- ja sokeriarvot nousukiitoon. Näin tapahtuu usein vasta keski-iässä tai lähellä keski-ikää, ja juuri tässä iässä eletään vaihetta, jolloin riskit kroonisiin ja perimässä oleviin sairauksiin ovat suurimmillaan. Nuori ihminen voi usein syödä ja herkutella lähes miten vaan ilman terveyshuolia, ja usein kuuleekin erilaisia ylistyslausuntoja muotidieeteistä tai -tuotteista juuri nuorten taholta. Jokainen meistä on joskus ollut nuori ja muistanee sen, kuinka nuorena luullaan tietävämme elämästä jo lähes kaiken. Kunnes elämä sitten pikku hiljaa opettaa näkemään kokonaisuutta ja laaja-alaisuutta ja suhtautumaan asioihin vähemmällä ehdottomuudella.

Ihminen on luotu syömään makeaa, ja parhaimmillaan makea tuottaa nautintoa ja hyvää oloa. Miksei siis valmistettaisi herkkumme niin, että syödyt herkut eivät millään muotoa huononna terveyttä tai aiheuta paino-ongelmia, vaan pikemminkin parantaa terveyttä ja pitää painolukemat kurissa? Myös tällaisia herkkuja on, ja ne voivat kuulua jokaisen herkuttelijan elämään. Herkkujen terveellisyyteen voidaan vaikuttaa rasvojen lisäksi monella muullakin tekijällä. Myös minä itse monen suomalaisen tavoin omaan perimän korkeille kolesteroliarvoille, mutta siitä huolimatta haluan ehdottomasti herkutella kohtuullisesti joka ikinen päivä. Makea kuuluu elämään eikä siitä tarvitse luopua tai tuntea huonoa omaatuntoa. Kun valmistaa herkkunsa terveellisemmin, voi huoletta ja hyvällä omallatunnolla nauttia makeista ja suolaisista herkuista; ilman kohoavia kolesteroli- tai sokeriarvoja tai kipuavia painolukemia.

Tule kuulemaan lisää terveellisimmistä herkuista ja tulehduksesta, sekä tutustumaan uuteen Terveellisempiä herkkuja –kirjaani Viisas Elämä –messuille lauantaina 10.9. klo 14. 

Uutuuskirja Terveellisempiä herkkuja

Pirjo Saarnia: Terveellisempiä herkkuja

 

 

 

 

 

 

 

 

Kommentoi!

kommenttia