• Etusivu
  • Blogit
  • Hyväksynnän syli – mindfulness-harjoittamisen ydin

Hyväksynnän syli – mindfulness-harjoittamisen ydin

Säännöllinen mindfulness-meditaatioharjoittelu saa aikaan muutosta lähes kaikissa elämän osa-alueissa: työssä, ihmissuhteissa, fyysisessä kehossa ja suhteessa omaan itseen. 

Itse muutos on ystävällisyyden, hyväksyvyyden ja sallivuuden kasvamista itseä ja muita kohtaan. Kasvu mitataan aina suhteessa muihin ihmisiin, se on yhteisöllistä ja suuremman hyvän puolesta tapahtuvaa.

Jon Kabat-Zinn kehitti mindfulness-based stress reduction (MBRS) –menetelmän, jossa harjoitamme meditaation avulla mielen kykyä olla tässä hetkessä hyväksyvästi läsnä. Erinomaisten tieteellisten tutkimustulosten myötä alkoi mindfulness-harjoittaminen levitä ja valloittaa maailmaa.

Sydämen kätilöt

Tutustuin itse mindfulnessiin joogaopettajakoulutuksessa yli 20 vuotta sitten. Toimiessani terapeuttina halusin löytää terapian rinnalle helpon ja vaikuttavan itse-harjoitusmenetelmän. Toin menetelmän Suomeen, koska olin vaikuttunut sen hyvistä tuloksista ohjatessani kursseja Saksassa.

Mietin pitkään, miten sanan mindfulness voisi kääntää suomeksi ja päädyin kolmeen tärkeään sanaan: hyväksyvään tietoiseen läsnäoloon. Tietoinen läsnäolo ilman hyväksyntää on kuin lintu ilman toista siipeä. Se ei pysty lentämään.

Ohjatessani kutsun Sinua harjoittamaan lempeyttä, ystävällisyyttä ja hyväksyntää sekä itseä että muita kohtaan. Tämä on ollut myös omalla polullani keskiössä, sillä kannan mielessäni sekä kehossani niin paljon vihaa ja ärtymystä, että se olisi jo tuhonnut minut sisältä, jos en olisi löytänyt vastavoimaa – sydämen pehmeyttä – jolla lieventää näitä voimakkaita mielentiloja.

Myös Kabat-Zinn kiinnitti huomiota sydämeen sanoen, että mindfulness on yhtä kuin heartfulness. Sanon usein, että olemme kuin sydämen kätilöitä: autamme tuomaan lempeyttä ja hyväksyntää pikkuhiljaa ulos, jolloin sydän alkaa pehmetä.

Vapaus on piilossa tunnetilojen takana 

Itseäni koskettavat erityisen paljon myös viisaiden naisten Pema Chödrönin ja Joko Beckin sanat rohkeudesta kohdata ja tunnistaa epämiellyttäviä, voimakkaitta tunnetiloja. Monilla meistä on negatiivisia, itseä syöviä mielentiloja, kuten pelko, suru, katkeruus ja syyllisyys. Nämä tunteet sitovat energiaa eivätkä häviä pakenemalla tai peittämällä niitä hymyilemällä. Lisäksi ne tuntuvat kehossa erilaisina jännityksinä.

Mindfulness-MBRS -meditaatio on keino vapauttaa tunteisiin sitoutunut energia.  Kapseloitunut tunne-energia lukitsee sinut ja tekevät sinusta pienen. Moni mindfulness-kurssilaiseni on helpottunut huomatessaan, että on mahdollista oppia kääntymään tunteita kohti ja löytämään voima kohdata ne. Silloin olet paljon vapaampi ja vähemmän stressaantunut. Olen mindfulness-polullani oppinut, että jalokivet ovat usein kätketty sinne, joissa vähiten odotamme niiden olevan.

 

Tule innostumaan harjoittamisesta sekä kuulemaan tieteen pohjalta miksi ja kuinka paljon kannattaa käyttää aikaa meditaation harjoittamiseen Viisas Elämä-messuilla sunnuntaina klo 12.

Tutustu kattavaan mindfulness-tarjontaan nettisivuillamme mindfulness.fi. Mindfulness-ohjaaja CFM® -koulutus alkaa syyskuussa. Tutustu viikonloppukurssin avulla mindfulness-meditaation yksinkertaisuuteen.

Facebookissa: mindfulness.fi

 

Kommentoi!

kommenttia