• Etusivu
  • Blogit
  • Juokse henkesi edestä – omaehtoisen elämän mahdollisuudesta

Juokse henkesi edestä – omaehtoisen elämän mahdollisuudesta

Juoksukirjani Juokse henkesi edestä – omaehtoisen elämän mahdollisuudesta ilmestyi vuoden vaihteessa. Uuden kirjan ilmestyminen tuntuu mukavalta. Vielä parempaa on kuitenkin itse kirjoittaminen. Tutusta aiheesta löytää aina suuremman ja omia ajatuksia uudella tavalla jäsentävän näkökulman. Toivottavasti myös kirjan lukijat löytävät uusia näkökulmia ehkä jo tutulta tuntuvaan aiheeseen.

Juoksemisen merkitys lajimme kehittymiselle on nimittäin ollut yllättävän suuri. Juoksutaito on meidät muista lajeista erottava ominaisuus. Kykymme juosta pitkiä matkoja sekä puhua lajitoveriemme kanssa mahdollisti tehokkaan saalistuksen.

Ihminen vietti ympäristön kanssa tasapainoista elämää satojen tuhansien vuosien ajan. Elimme pienissä, liikkuvissa ja tasa-arvoisissa yhteisöissä. Juokseminen oli edellytys yhteisön elämälle.

Sitten kuitenkin pysähdyimme. Maanviljely alkoi. Epätasa-arvo, hierarkiat ja kilpailukykysopimukset alkoivat hallita ihmisten elämää. Meistä tuli lokeroissaan istuvia ahdistuneita suorittajia, aina enemmän vaativan talouselämän tyydyttämiseksi.

Uuden elämäntavan ansiosta olemme irtaantuneet lajien välisessä kisassa selvään irtiottoon. Olemme vallanneet maapallon tavalla, jossa vertailukohdaksi jäävät enää rotat, muurahaiset ja jotkin bakteerit. Valta-asemamme ei kuitenkaan ole välttämättä ollut hyväksi asuinsijoillemme. Näyttää valitettavasti siltä, että olemme jo likellä oman lajimme tuhoamista ilmaston lämpenemisen seurauksena.

Yksilötasolla taas haasteena ovat ylipaino, ahdistus, masennus ja monet muut vaikeat pulmat. Joka viidennen mieli on jo turrutettu psyyken”lääkkeillä”. Vielä useammat turvautuvat viihteeseen ja alkoholiin irtautuakseen maailmasta.

Olkaamme kuitenkin optimistisia! Riittävällä liikunnalla ja muuten tolkukkaalla elämällä voi itse vaikuttaa suuresti osaansa. Liikunta myös parantaa jo syntyneen masennuksen tehokkaasti. Ilmastonmuutokseen juokseminen ei ehkä auta, mutta henkilökohtaiseen hyvinvointiin sillä on suuri vaikutus.

Minä lähden nyt lenkille, toivottavasti myös sinä!

 

Liikunnalla on suuri teho masennuksen hoidossa

Felipe Barreto Schuchin ryhmän meta-analyysissä (2016 (Schuch et al.) löytyi 25 pätevää tutkimusta, joissa masentuneita liikuntaryhmäläisiä oli verrattu verrokkiryhmään. Johtopäätökset:

–      Liikunnalla on suuri teho masennuksen hoidossa. Vaikeammassa masennuksessa teho on vielä suurempi kuin lievemmissä tiloissa.

–      Liikunnalla tulos on selvästi parempi kuin esimerkiksi yleisesti käytetyillä masennuslääkkeillä.

–      Liikunnan määrä ja haastavuus on tärkeää. Kevyen liikunnan vaikutus oli vähäisempi kuin vaativamman harjoittelun. Ammattilaisten ohjaus lisäsi liikuntahoidon tehoa.

–      Vakavammassa masennuksessa erinomaisia tuloksia on saatu vähintään 30 minuutin annoksella hikiliikuntaa, jota on toistettu vähintään kolme kertaa viikossa.

–      Hyötyä on erityisesti kohtuullisen kuormittavasta aerobisesta harjoittelusta, jossa käytetään suuria lihasryhmiä. Tällaisia lajeja ovat mm. hölkkä, uinti, pyöräily ja kävely. Ihanteellista olisi, jos liikunnasta tulisi osa elämää ja liikuntaharrastus jatkuisi kuukausia ja vuosia.

 

Kirjojani:

Juokse henkesi edestä – omaehtoisen elämän mahdollisuudesta. Viisas Elämä 2016.

Masennus – suuri serotoniinihuijaus. Basam Books 2015.

 

Lisää kirjoituksiani verkossa: http://www.mielipalvelut.fi/author/aku/ & Liikunta ja mielenterveys

 

 

Kommentoi!

kommenttia