Kaikkein tärkein asana

Vaikka asanat, kehon asennot, ovat perinteisesti olleet vain yksi joogan monista menetelmistä ja monet seikat puhuvat sen puolesta, että nykyisenkaltainen asanaharjoittelu on itse asiassa varsin tuore ilmiö, asanat mainitaan jo aivan varhaisimmissa joogaa koskevissa lähteissä.

Sananmukaisesti asana tarkoittaa istuinta. Se voikin viitata yhtä hyvin asentoon, kuin alustaan, jolla joogi istuu. Lisäksi sanan etymologiset juuret viittaavat siihen, että varhaisimmissa joogateksteissä asana tarkoitti yksinkertaisesti vakaata istuma-asentoa.

Esimerkiksi Shvetasvataraupanishadissa sanotaan, että joogin tulee istua selkä suorassa, keskittää mielensä, rajoittaa hengitystään ja pysäyttää mielensä. Vastaavasti Patanjalin Yogasutrassa asanasta todetaan vain, että sen tulee olla ”vakaa ja mukava”, ja että se saavutetaan ”lopettamalla ponnistelu ja uppoutumalla rajattomaan”.

Asanan vaikutuksista Patanjali toteaa, että täydellisessä asanassa ”kaksinaisuudet eivät häiritse”. Tämän on tulkittu tarkoittavan, että oikeanlainen asento mahdollistaa syvän keskittyneisyyden, jota kehon aistimukset, kuten kylmä, kuuma, nälkä, jano, jne. eivät voi horjuttaa.

Useimmat joogan harrastajat tietävät, että asanoihin keskittyvää joogaa kutsutaan hathajoogaksi. Usein ei kuitenkaan tuoda esiin, että myös hathajoogassa asanat ovat vain yksi väline, ja teksteissä niitä enemmän saavat huomiota erilaiset kehon puhdistamismenetelmät, hengitysharjoitukset, energialuokot (mudrat) ja meditaatioharjoitukset.

Asanat esitetään hathajoogan klassisissa teksteissä keinoina vahvistaa terveyttä ja valmistaa kehoa meditaatioon. Hathayogapradipikan ja Shivasamhitan mukaan erilaisia asanoita on 84. Gherandasamhita puolestaan toteaa, että Shiva-jumala on opettanut kaikkiaan 8 400 000 asanaa, joista 84 on merkittäviä ja näistä 32 on hyödyllisiä ”kuolevaisten maailmassa”.

Mielenkiintoista on, että kaikissa näissä kolmessa tekstissä eniten huomiota saa siddhasana, jota voisi kutsua myös ”puolilootukseksi”. Sen nimi tarkoittaa ”täydellistä asentoa” tai vaihtoehtoisesti ”täydellistyneen mestarin asentoa”, viitaten siddhoihin, maagisia kykyjä omaaviin joogamestareihin.

Siddhasana toteutetaan painamalla toinen kantapää välilihaan, asettamalla toinen kantapää sukupuolielinten päälle, painamalla leuka alas ja keskittämällä mieli kulmakarvojen väliin. Hathayogapradipikassa (1:38–41) todetaan:

Mestarit tietävät, että siddhasana on asanoista paras, aivan kuten pidättyväinen ruokavalio on yamoista tärkein ja väkivallattomuus niyaman perusta.

Kahdeksastakymmenestäneljästä asanasta tulisi aina harjoittaa siddhasanaa. Se poistaa epäpuhtaudet 72 000 nadista (hienojakoisen kehon energiavirroista).

Joogi saavuttaa täydellisyyden keskittymällä Itseen, syömällä vaatimattomasti ja harjoittamalla siddhasanaa säännöllisesti kahdentoista vuoden ajan.

Mitä hyötyä muista asanoista on, kun on saavuttanut täydellisyyden siddhasanassa?

Kun prana hallitaan keskittyneesti kevalakumbhakalla (pelkällä hengityksen pidättämisellä), unmanin (tyhjän mielen) nautinto ilmenee itsestään.

Shivasamhitassa (3:101) siddhasanan käsittely päättyy sanoihin:

Tämä salainen asana on paras maailmassa. Joogi voi saavuttaa vapauden synnistä pelkästään ajattelemalla sitä.

Gherandasamhitassa siddhasanan puolestaan todetaan ”murtavan auki vapautumisen oven”, mikä viittaa joogan perinteiseen päämäärään, jälleensyntymien kiertokulusta vapautumiseen.

Tietysti myös ikoninen padmasana, eli lootusasento saa paljon huomiota hathajoogateksteissä ja sen hyötyjä ylistetään. Lisäksi muita asanoita ja niiden vaikutuksia esitellään paljon. Siddhasana kuitenkin kiinnittää nykylukijan huomion, koska sitä ei – ainakaan oman kokemukseni mukaan – erityisemmin korosteta nykyisillä joogasaleilla muuten kuin vaativan padmasanan helpompana versiona.

Vaikka olenkin sitä mieltä että joogan on tarkoitus kehittyä, tuntuu toisinaan virkistävältä palata perusteisiin ja muistaa, mikä oikeastaan on tärkeää. Jooga on vaativaa, mutta ei monimutkaista. Perinteisiä asanoita on 84, niistä 32 on hyödyllisiä, ja lopulta niistä riittää yksi ainoa.

Jos sinun pitäisi valita vain yksi asana, mikä se olisi?

Erakkomajoista kuntosaleille on ilmestynyt! Saatavilla nyt Basam Booksin verkkokaupasta ja kirjakaupoista kautta maan!

Matti ja Janne Kontala keskustelevat joogan muutoksista Helsingin kirjamessuilla 24.10. klo 13-14. Tervetuloa kuuntelemaan!

Tule myös seuraamaan Matin ja Perttu Häkkisen keskustelua joogan historiasta Viisas elämä -klubille 2.11.2015 klo 18.00.

Matti Rautaniemen muuhun tuotantoon voit tutustua osoitteessa www.mattirautaniemi.com.

 

Kommentoi!

kommenttia