Kehotietoisuudesta yhteyttä ytimeen

Osallistuin hiljattain mukavalle kehotietoiselle kontakti-improvisaation kurssille. Jäin pohtimaan, miten erilaisia ulottuvuuksia ja syvyyksiä kehotietoisuus voikaan tarjota! Uskon, että kaikki kehotietoisuudesta kiinnostuneet haluavat vahvistaa sisäistä hyvää oloa. Menetelmät – riippuen myös ohjaajien taidoista ja kiinnostuksen kohteista – tarjoavat erilaisia reittejä ja syvyyttä kehoyhteyteen. Yksi oleellinen ero on, miten työskentelyssä huomioidaan tunteiden ja kehon yhteys.

Kehotietoisuuden perusta on huomion tuominen oman kehon tuntemuksiin hyväksyvästi – mindfulnessia parhaimmillaan. Keho-mieli kokemusta voidaan laajentaa liikkeen avulla. Liike voi olla strukturoitua – kuten joogassa ja pilateksessa – tai vaikkapa improvisointia. Paineet ja stressi hellittävät otettaan, kun keskityt rauhalliseen hengitykseen ja tietoiseen, aistivaan liikkeeseen. Koet olevasi tässä ja nyt – enemmän yhteydessä itseesi ja liikkuvaan kehoosi.

Kehotietoisuus voi olla myös väylä omiin tunteisiin. Tunne aktivoi kehossa valmiuden toimia. Jos ihminen ei ilmaise tunnetta tai tiedosta sitä, tuntuu tunne kehossa jännityksenä, epämukavuutena tai kireytenä. Itse ohjaajana koen, että tunnetaitojen kehittäminen on tärkeä osa kehotietoisuustaitoja. Näin kehotietoisuudesta voi rakentua voimavara arjessa heräävien moninaisten tunteiden käsittelyyn ja aitoon, rehelliseen kohtaamiseen toisten kanssa. Varmasti sinullekin on tuttua, miten kipeältä tuntuu sivuutetuksi tai torjutuksi tuleminen, kun itsellä olisi tarve avautua tai nostaa ”kissa pöydälle”. Kehotietoisuuden hyödyntäminen tuo siis helppoutta myös vaikeisiin vuorovaikutustilanteisiin.

Taito olla yhteydessä tuntevaan kehoon ei välttämättä ole helppoa! Kun alat kehittää taitoasi kuulostella kehossasi heränneitä tunteita, muista muutama asia:

1. Rakenna taitoasi säilyttää ja palauttaa yhteys turvallisuuden kokemukseen kehossasi – ja samalla yhteyttä eheään minuuteesi.

2. Pelkkä tunteiden purkaminen tai regressio ikäviin vanhoihin tunteisiin ei riitä eikä välttämättä edes auta mitään. Siitä voi pikemminkin tulla kuluttava tapa velloa tunteissa ja dramatisoida niitä. Kehossa jännityksenä tuntuvan tunteen kohtaaminen voi olla hyvin vähäeleistä. Myötätuntoinen eheä minuutesi tiedostaa tunteen sanoman, hengitys vapautuu ja kehosi rentoutuu.

3. Kehitä kehotunnetaitoja: itsemyötätuntoa, tunteiden säätelytaitoa sekä taitoa kuulostella omaa kehoasi arjen tuoksinassa. Kehitä myös taitoasi ilmaista tunteita turvallisesti ja kuunnella toisia. Tutki myös omia uskomuksiasi ja tiedosta, jos elämässäsi on kuluttavaa draamaa: olet hukannut yhteyden luovuuteen ja asettunut esim. uhrin, syyttäjän tai pelastajan rooleihin.

4. Löydä uudelleen leikki koko kehollasi – keholeikki! Leikki vahvistaa luovuuttasi, itsesi ilmaisua, auttaa hellittämään suorittamisesta, turhasta vakavuudesta ja vahvistaa yhteyttä toisiin ihmisiin.

5. Kunnioita herkkyyttäsi – omia ja toisten rajoja.

6. Muista, että tunnetaidot kehittyvät ihmissuhteissa – tarvitsemme turvallisia ryhmiä ja terapeutteja. On myös tärkeää, että ohjaaja tai terapeutti tunnistaa trauman ja osaa ohjata traumasensitiivisesti.

Mikä hyvänsä kehotietoinen harjoitus tarjoaa arkeen hengähdystauon ja hetken kääntää huomiota omaan kehoon. Jos haluat oppia kehon ja tunteiden yhteydestä, työskentely voi olla hyvinkin syvällistä ja terapeuttista. Voit ottaa omaa potentiaaliasi entistä enemmän käyttöösi, oppia hellittämään suorittamisesta ja sinua pienentävistä rooleista sekä olemaan entistä enemmän yhteydessä elämän huikeaan luovaan voimaan.

 

Riitta Saarikko

riitta(at)viisaskeho.fi

Kotona kehossa…

ps. Olemme kollegani Pirjo Salon kanssa kehittäneet Kotona kehossa -valmennusta viimeisen kymmenen vuoden aikana. Ideana on tukea kehotietoisuus- ja tunnetaitojen vahvistamista monipuolisesti. Haluamme antaa aikaa ja turvallisen tilan, jossa jokaisen osallistujan yhteys omaan sisäisyyteen voi vahvistua. Lisäksi valmennus tarjoaa runsaasti inspiraatiota leikin voimasta, jotta säilyttäisimme elävyytemme elämän kolhuista huolimatta!

Seuraava Kotona kehossa -valmennus alkaa 10.8.2019. Lue lisää valmennuksesta…

Kiinnostaako sinua kehotietoisuuteen ja sisäiseen kasvuun liittyvät asiat? Kotona kehossa -uutiskirje kertoo uusista blogeista ja tapahtumista – ilmestyy vain muutaman kerran vuodessa.  Tilaa tästä…

Kommentoi!

kommenttia