Kohti uusia terveellisiä elämäntapoja

Kesäloma on nyt useimmilla takana, ja olotilan pitäisi olla rento ja virkistynyt. Keho on täynnä energiaa, ja mieli on valmis syksyn ja sitä seuraavan kaamosajan aherrukseen.

Jos naistenlehtien otsikot heijastavat yhtään todellisuutta, olotila saattaa olla ihan päinvastainen.

Katsot itseäsi peilistä tyytymätön ilme kasvoillasi miettien, voivatko vaatteet tosiaan kutistua vaatekaapissa näin paljon kesäkuukausien aikana. Et halua tunnustaa, että syy ei ollut vaatekaapin, vaan kermajäätelöiden ja marjatorttujen.

Ei auttanut, vaikka valitsit laktoositonta ja gluteenitonta.

Vedät ärtyneenä jalkaasi työhousuja, jotka istuivat paljon paremmin ennen näyttävää lomapöhöä. Tiesit kyllä, että alkoholi ja illalla nautitut raskaat grilliruoat eivät ole herkälle vatsallesi parasta mahdollista lomaruokaa, mutta söit niitä silti. Kuten kaikki muutkin kesänlapset.

Ei auttanut, vaikka lisäsit lautasellesi oppikirjan mukaan vähän vihreää salaattia.

Yrität kääntää letkeän lomarytmin takaisin arkiasetukseen, jossa kello soi taas ennen sianpierua. Kun unirytmi muuttuu, suolisto reagoi siihen tavalla tai toisella: jollakin ummettaa, kun taas toinen saa häpeillä työpaikan vessassa karkailevaa varpusparveaan.

Yritä siinä sitten näytellä rentoa ja energistä, vetää vatsaa sisään ja pidätellä suolikaasuja. Viimeistään iltapäivällä mahaan sattuu, ja olet kaikkea muuta kuin täynnä virtaa.

Ruokavaliosta helpotusta lomaltapaluuseen

Moni työterveyspsykologi jakaa nyt ohjeitaan loman jälkeisen työn käynnistämiseen ja siitä aiheutuvan ahdistuksen lievittämiseen. Hyvä niin.

Oma ohjeeni on se, että alat lisäksi huolehtia herkästä vatsastasi aiempaa lempeämmin. Ärtynyt suoli voi parhaiten silloin, kun ruokavalio ja muut elämäntavat pysyvät tasaisina. Kun alat korjata ruokavaliotasi, saat lisää virtaa ja voimia kohentaa pysyvästi muita elämäntapoja.

Loma-asetus voi toki tehdä suolistolle hyvää silloin, jos stressitaso laskee ja sinulla on aikaa huolehtia itsestäsi. Jos sen sijaan päästit loman aikana kehosi sananmukaisesti kesannolle, on aika ruveta töihin.

Unohda dieetit ja kuntokuurit – aloita vatsasi rakastaminen

Moni aloittaa syksyllä kuntokuurin, johon kuuluu lenkkeilyä, kasviksia ja muuta hoikistavaa. Ulkonäkökeskeiset tavoitteet asetetaan korkealle, ja alkuinnostus on kova.

Valitettavasti uusista tavoitteista tulee harvoin pysyviä, ja aivan liian moni palaa syksyn edetessä takaisin vanhoihin, epäterveellisiin arkirutiineihin; sohvalle riksujen ja raksujen äärelle.

Mikä siinä muutoksessa on niin vaikeaa?

Liikunta- ja urheilupsykologi Anu Kangasniemen mukaan terveellisten elämäntapojen omaksuminen ei ole helppoa, sillä se vaatii selkäytimestä nousevien, automaattisten käyttäytymismallien murtamista. Vanhoja, huonoja tottumuksia pitäisi kyseenalaistaa ja tarkastella niitä hieman etäämmältä. Kun pysähdyt miettimään arkirutiinejasi, pystyt esimerkiksi tiedostamaan, miksi joudut käymään jatkuvaa taistelua makeanhimoa vastaan tai miksi iltaisin tekee mieli napostella.

Yksi iso ajatteluvirhe on se, että ruokavalio ja liikkuminen kytketään yksioikoisesti laihtumiseen. Ne kun ovat riittävän unen lisäksi laajemmin hyvinvoinnin peruspilareita.

Ruokavaliota ja liikuntaa ei siis koskaan pitäisi ajatella kuurina, jolla päästään johonkin määrälliseen tavoitteeseen. Ne ovat tavoitteita itsessään, jotka pitkässä juoksussa kohentavat terveyttäsi ja hyvinvointiasi. Kun alkaa tehdä pieniä laadullisia korjausliikkeitä ja pitää niistä kiinni, pääsee muutoksessa pitkälle.

Tukea elämäntapamuutokseen kuuden viikon intensiivikurssilta

Jos tuntuu, että tänä syksynä olisi aika käynnistää pysyvästi suoliston hoitaminen, tule mukaan Herkän vatsan kokkikoulu -verkkokurssille ja ota tervehdyttävä FODMAP-ruokavalio haltuun askel kerrallaan. Seuraava valmennusryhmä starttaa 21.8.2017, ja kurssin orientaatiomateriaali ennakkotehtävineen julkaistaan 14.8.2017.

Verkkovalmennuksessa on voimaa, ja kokemukset kurssista ovat olleet positiivisia:

”Parasta tässä kurssissa on ollut se, ettei tämän ruoka/elämäntaparempan kanssa ole tarvinnut olla yksin. Tämä on suunnattoman iso muutos yksin toteutettavaksi. Yksin olisin varmasti keskittynyt lähinnä ruoka-aineisiin. Nyt ohjasit ajattelemaan isompaa kuvaa. Ajattelutehtävät lisäsivät nimenomaan kykyä huomata asioita itse. Faktaosiot auttoivat juuri sillä hetkellä, kun miettii ”no mitäs sitten syön, jos en näitä.” Ja helpot ja selkeät ohjeet auttoivat kokeilemaan asioita vielä käytännössä. Sinun nopeat ja selkeästi kiinnostuneet vastaukset sekä facebook-ryhmän tuki ovat olleet korvaamattomia. Ei ole tarvinnut jäädä yksin pohtimaan. Suosittelen kurssia ehdottomasti. Tässä on korvaamaton starttipaketti varmasti monelle.” -Linda

Huolimatta siitä, että FODMAP-ruokavalio ei ole mikään laihdutuskuuri, moni on huomannut ilokseen vyötärönsä hoikistuvan tervehdyttävän ja kehon matala-asteista tulehdusta hillitsevän ruokavalion myötä:

”Olen pitänyt kurssista hyvin paljon. Olen saanut paljon uusia ideoita ja näkökulmia. Olen alkanut nauttia ruuanlaitosta ja jopa leiponut ensimmäistä kertaa sitten kouluaikojen. Syön nykyään paljon maittavampaa ruokaa. Painoakin on lähtenyt, täysin yrittämättä laihduttaa, viitisen kiloa. Kaikkein parasta oli silti se tunne, joka tuli tajutessani kokonaisen päivän menneen ilman vatsan oireilua. En muista sellaista tapahtuneen ainakaan 15 vuoteen. Suosittelen kurssia kaikille. Arvosana 10!” -Timo

Verkkokurssin suorittaneet tietävät myös, millä kaikilla muilla tekijöillä on vaikutusta vatsan hyvinvointiin:

”Kiitos tuhannesti! Kurssi oli todella kattava ja informatiivinen. Olen itsekin etsinyt jossain vaiheessa paljon tietoa FODMAP-ruokavaliosta ja hyvästä ravinnosta, mutta kurssilla opin ihan valtavasti uutta. Asiat oli hyvin paketoitu ja oli hienoa, kun helppoja arkeen sopivia reseptejä löytyi, että oli helppo lähteä kokeilemaan. Myös käytännölliset ja selvät vinkit, mitä ruokia ja ruoka-aineita kannattaa syödä ja miksi, tuli hyvin esille kurssilla. Tärkein asia, minkä kurssilla opin, oli, että suolistosta huolehtiminen on paljon muutakin, kuin vain FODMAP-ruoka-aineiden raameissa pysyminen. Arvosanaksi annan 10-.” -Marjukka

Vireystila ja arjessa jaksaminen lähtee ruokavaliosta. Tule mukaan elokuun valmennusryhmään ja tee hyvästä olosta pysyvä. Kurssin hinta on 85 euroa (sis. Alv 24 %).

Lisätietoja kurssiaikataulusta ja kurssin opetusteemoista löydät kurssisivulta.

Voit ilmoittautua verkkokurssille ja suorittaa kurssimaksun myös näistä linkeistä: verkkopankkimaksu tai luottokorttimaksu.

Tervetuloa syksy, hyvä olo ja terve vatsa!

PS. Artikkelikuva on makupala uuden ruokakirjani kannesta, jota olen työstänyt kesän aikana. Herkän vatsan kokkikoulu – Kasvisherkut julkaistaan loppusyksystä 2017. Pysy kuulolla ♥

Kommentoi!

kommenttia