Kotona kehossa erityisherkkänä

Kun tiedostaa oman erityisen laadun – herkkyyden – on helpompaa asuttaa omaa kehoa kodikseen sen omistajan tarvitsemalla tavalla.

Herkän ihmisen arkipäivää on, että tuntee syvemmin. Hän huomaa asioita, joihin joku toinen ei kiinnitä huomiota, hän reagoi ja virittyy. Elämä antaa joka päivä hänelle mahdollisuuksia harjoitella tunnistamaan omia rajoja: kuinka paljon tietoa ja ärsykkeitä voi ottaa vastaan. Erityisherkkä huomaa vivahteet ja pienet asiat helposti. On luonnollista, että hän tulee ylivirittyneeksi. Se tuntuu kehossa epämukavalta. On myös luonnollista, että erityisherkkä tarvitsee omaa aikaa asioiden syvälliseen käsittelyyn. Ehkäpä tylsän alivirittyneen ja ylivirittyneen keskivälillä on tila, jossa jokainen voi tuntea olonsa hyväksi.

Erityisherkät eivät ole identtisiä, vaan jokainen on erilainen. Ei ole kyse siitä, että erityisherkkyydestä tarvitsisi opetella pois. Kehotietoisuuden vahvistaminen auttaa elämään oman erityisen laadun kanssa.

Erityisherkkä vahvistuu kehonharjoituksista, jotka tukevat omaehtoista sisäistä kasvua. Oleellista erityisherkälle on turvallisuuden ja omien rajojen vahvistuminen. Tapahtuupa elämässä mitä hyvänsä, on tärkeätä, että yhä uudelleen löytyy turva omasta kehosta. Tällöin keholliseen läsnäoloon – kotiin omaan kehoon – on hyvä palata. Harjoitukset, joissa on mahdollisuus rentoutua ja hellittää tarpeettomiksi käyneistä kehon jännityksistä ja lukoista, antavat tilaa ihmisenä kasvamiselle. Ne mahdollistavat myös ystävystymisen toisten ja ennen kaikkea oman itsensä kanssa. Vapaus ja eheys lisääntyvät. Tämä on hyvin tärkeää luovalle erityisherkälle.

Tietoinen liike on monesti hyvä harjoitus. Esimerkiksi: Käy kehoa läpi jäsen jäseneltä, rauhallisesti liikutellen, niin että huomiosi ja läsnäolosi on mukana siinä kehon osassa, mitä liikutat. Seuraa, mitä mahdollisuuksia esimerkiksi kädellä on ja miten kätesi haluaa liikkua. Haluaako se venyä? Huomaa, että et pakota etkä suorita liikettä vaan annat liikkeen hetki hetkeltä johdattaa itseäsi. Voit myös käyttää kosketusta apunasi: se auttaa sinua tuntemaan kehosi rajat.

Tunne oma hengityksesi ja aisti, miltä huomiosi kohteena ollut kätesi tuntuu nyt. Siirry toiseen käteen, sitten jalat, keskikeho ja pää. Eri harjoituskerroilla voit muuttaa järjestystä miten käyt kehoa läpi. Oleellista, että tuot huomiosi ja tietoisuutesi liikkeeseen ja annat liikkeen tapahtua luovasti kehoa kuunnellen. Lopuksi tunne hengityksesi ja aisti, miltä kehossa olosi tuntuu harjoituksen jälkeen.

”Sinä olet hyvä, kun olet yhtä itsesi kanssa.” -Kahlil Gibran, Profeetta.

 

Pirjo Salo

www.pirjosalo.net

 

Ohjaan kehotietoisuustaitoja mm. seuraavissa tapahtumissa:

Aloitan Riitta Saarikon kanssa Kotona kehossa -valmennuksen marraskuussa 2016, joka on 10 kuukauden matka osallistujien omalle sisäiselle kasvulle. Lue lisää…

”Kotona kehossa” -workshop Tampereen Viisas Elämä messuilla su 11.9.2016 klo 11-11.40 Lue lisää…

Kansainvälinen Kotona kehossa -seminaari Tampereella 28-29.10.2016 Lue lisää….

Kommentoi!

kommenttia