• Etusivu
  • Blogit
  • Kun alat hoitaa suolistoasi, moni asia muuttuu elämässäsi

Kun alat hoitaa suolistoasi, moni asia muuttuu elämässäsi

Siitä on nyt reilu kolme vuotta aikaa, kun kuulin otsikon sanat ravintovalmentajani vastaanotolla. Realistinen tyyppi kun olen, pidin lausumaa hieman suureellisena.

Olin vastaanotolla, koska halusin päästä eroon änkyröivästä vatsastani. Minulla ei tietenkään ollut mitään sitä vastaan, että olisin saanut takaisin myös hermoni, yöuneni, paksut hiukseni, kutiamattoman ihon ja liikkumisen riemun. Ne kun olivat lähteneet vuosien varrella yksi kerrallaan. Pyytämättä.

Muita muutoksia en elämääni kaivannut; en hössötystä, en luomua, en radikalisoitumista, en pillereitä, en jauheita, enkä varsinkaan mitään superjuttuja.

Sellaiseen ei tarvitsekaan pyrkiä, ravintovalmentajani valmensi minua. Aloitat vain suolistosi hoitamisen ja teet pari pientä terveystekoa. Kaikki muu tulee sitten, kun on tullakseen.

Mitä terveystekoja aloittamiseen tarvitaan?

Kasvispainotteinen ruokavalio rauhoittaa kapinoivan vatsan ja käynnistää suoliston tervehtymisen.

Ala syödä oikeaa, mahdollisimman puhdasta ja vähän käsiteltyä ruokaa. Poista ruokavaliosta se, mikä sairastuttaa tai ei muuten sovi sinulle ja syö enemmän kasviksia, yrttejä, marjoja ja hyvin sulavaa proteiinia.

Jos sinulla on toiminnallisia vatsavaivoja, tutustu tervehdyttävään FODMAP-ruokavalioon.

Ole järkevä. Jos karkkipussin syöntiä seuraa aina ripulireaktio, et voi syödä sitä enää. Vaihda irtokarkit raakasuklaaseen ja turvaudu siihen aina, kun herkkuhimo iskee.

Sama homma ruisleivän kanssa. Jos ruisleipäpalanen tekee sinusta kävelevän kaasulaitoksen, vaihda se luontaisesti gluteenittomaan leipään.

Rasvakammon voit unohtaa saman tien, sillä rasva on päästetty pannasta jo ajat sitten. Ota käyttöön joku uusi kylmäpuristettu öljy. Mielellään luomulaatuinen ja tummaan lasipulloon pakattu. Testaa vaikka hamppuöljyä – siinä on hyvä rasvahapporakenne ja se on hyvänmakuista. Lorauta sitä esimerkiksi smoothien tai tuorepuuron sekaan. Rasvoja lisäämällä talttuu muuten se sokerinhimokin – tulet huomaamaan.

Pillereitä ei tarvitse lappaa, mutta ota vaikka vahva monivitamiinivalmiste käyttöön, jolla turvaat välttämättömien vitamiinien ja hivenaineiden saannin. Jos suolisto on huonossa kunnossa, hyödyt myös maitohappobakteereista ja vahvasta D-vitamiinista.

Ja asenne – se ratkaisee kaiken. Positiivinen asenne vie ruokavaliotasi oikeaan suuntaan – synkistely sen sijaan johtaa vain huonoihin ruokavalintoihin ja negatiivisen kierteen jatkumiseen. Valitse eteenpäin vieviä ajatuksia ja ala puhua ruokavaliostasi positiivisesti.

Tee muutoksesta näkyvä

Kuvituskuva: Ariel Lustre

Kaikkea ei tarvitse laittaa saman tien uusiksi. Pääasia on, että valitset uuden tien, jota lähdet kulkemaan. Suoliston hoitaminen ei ole mikään pikakuuri vaan matka, joka kestää koko loppuelämän. Vauhti ei ratkaise vaan kestävyys.

Älä yritä puskea itseäsi eteenpäin, vaan tee matkaa rennosti. Nautiskele – silloin matkanteko on mukavampaa. Innostu ¬ se pitää elämän mielekkäänä. Hymyile – teet oikeasti itsellesi hyvää ja voit syystäkin nauraa.

Anna muutoksen näkyä ja kuulua. Mitä enemmän muutoksestasi puhut, sitä todempaa siitä tulee. Samalla oma itsevarmuutesi terveellistä ruokavaliota kohtaan lisääntyy ja saat voimia jatkaa eteenpäin.

Jos muut pitävät ruokavaliotasi vaikeana, älä lähde vaikeiluun mukaan. Ruokavaliosi on vaikea niin kauan kuin pidät itseäsi ruokavammaisena. Kun sisäistät sen, että sinulla on vain herkkä vatsa, jota on hoidettava päivittäin, mielesi rauhoittuu ja alat pitää itseäsi normaalina.

Hyvistä asioista syntyy hyvän kierre

Terveyttä tukeva ruokavalio rakentuu pala palalta. Pienetkin valinnat vaikuttavat pitkässä juoksussa.

Minä aloitin oman ruokavaliomuutokseni loppujen lopuksi melko pienillä terveysteoilla. Olin aloituksesta kuitenkin tavattoman innostunut. Minulla oli vihdoinkin selkeä suunta siitä, mitä oli tehtävä, ja käsitys siitä, mitä ei enää jatkossa kannattanut tehdä.

Tehdessäni loppuvuodesta tilinpäätöstä itseni kanssa, näin ihan selkeästi sen polun, jota pitkin olin kulkenut. Se polku näkyy myös ruokablogini sisällössä.

Aluksi pidin tiukasti kiinni vanhoista ruokaperinteistä. Ensimmäisenä jouluna oli tärkeää saada gluteenittomia joulupipareita, torttuja ja taatelikakkuja. Eli samaa kuin kaikki muutkin, mutta herkälle vatsalleni sopivana.

Toisena jouluna en ehtinyt leipomaan joulupipareita, mutta pyöräytin kuitenkin taatelikakun ja joulutortut. Kesäkuussa heitin pakasteessa huurtuneet kakunpalat roskiin. Sinne lensivät myös kahdestatoista joulutortusta yksitoista ylijäänyttä, joita en ollut ehtinyt puolen vuoden aikana syödä.

Kolmantena jouluna tein vain taatelikakun. Annoin sen lapseni koulun myyjäisiin.

Tänä jouluna en leiponut perinteisiä joululeivonnaisia ollenkaan. En ehtinyt.

Harmitellessani tätä miehelleni aattoaamuna, hän totesi, että varmasti olisit ehtinyt, jos vain olisit halunnut: koska sinähän toteutat aina sen, mitä haluat.

Silloin tajusin: kolmen vuoden suolistoa hoitavan ruokavalion jälkeen minulla ei oikeasti tehnyt edes mieli joululeivonnaisia. Siksi en leiponut niitä. Mielestäni se on hyvä saavutus entiseltä sokerinarkkarilta ja tyypiltä, joka ei ole koskaan ponnistellut pätkääkään päästäkseen eroon sokerista.

Nyt, kun tarkemmin ajattelen, huomaan, että muutoksia on tullut näiden vuosien aikana melko paljonkin – ihan huomaamatta.

Pienistä terveysteoista kasvaa iso virta

Kuvituskuva: Timo Turunen

Hamppuöljyn sijaan minulla on keittiössäni valtavasti erilaisia rasvoja. Iloitsin, kun löysin mieheni kerran ruokakaapilta lusikka ja kookosmannapurkki kädessään. Jengi oppii, kun huomaa, miten hyvä olo niistä tulee.

Marjapirtelöiden lisäksi rakastan myös viherpirtelöitä ja itsepuristettuja vihermehuja. Olin kyllä vannonut, etten koskaan juo yhtä ainutta ”paastomehua”, kunnes maistoin ekan kerran punakaalimehua. Se oli menoa!

Tykkään hamppuproteiinista ja viherjauheista. Sujautan superfoodeja joka päivä johonkin.

En osaisi enää maustaa ruokia ilman yrttejä ja luomumausteita.

Leivän leivonta ei tuota minulle enää minkäänlaista mielihyvää. Syön gluteenittomat täysjyväviljat mieluiten puuroina ja tuorepuuroina. Leivän asema on kohonnut arkimätöstä juhlapäivien herkuksi.

Katkonaiset yöunet ovat taaksejäänyttä elämää. Nukun yöt kuin tukki ja herään aamulla virkistyneenä.

Minusta on tullut hyvän olon valmentaja, yrittäjä ja maratonsaunoja. Miehenikin on yrittäjä, mutta hän ei ymmärrä, miksi saunassa pitää asua. Minulle saunominen on stressinhallintakeino, joka tukee suoliston hyvinvointia.

Jääkaapista löytyy entistä enemmän luomukasviksia ja käyn farmarin markkinoilla. On kiva tietää, mistä ruoka tulee ja käsitellä multaisia juureksia. En enää kuori luomukasviksia, vaan teen kuten mummoni: harjaan ne.

Hyvästelin lopullisesti luottomerkkini Biothermin ja levitän nyt kasvoilleni luomulaatuista arganöljyä ja hamppuvoidetta. En koskaan ajatellut siirtyväni luomukosmetiikkaan, mutta jostain ihmeen syystä, vessan peilikaappi on nyt sellaista pullollaan.

Olen oppinut hengittämään ja nauttimaan hetkestä.

Ja okei, myönnetään: minä myös hössötän. Välillä.

Jos sinusta tuntuu, että suolistosi on tervehdyttävän ruokavalion tarpeessa, minulla on siihen ratkaisu: Tule mukaan Herkän vatsan kokkikoulu -verkkokurssille. Uusi valmennusryhmä on juuri aloittanut matkan ja voit liittyä ryhmään vielä tämän viikon ajan.

Lisätiedot ja ilmoittautumislinkin löydät kurssisivulta.

Lämpimästi tervetuloa mukaan – kohti hyvää oloa ja tervettä vatsaa!

Kommentoi!

kommenttia