• Etusivu
  • Blogit
  • Lisää rasvoja ruokavalioosi, laihdut ja tervehdyt – usko pois

Lisää rasvoja ruokavalioosi, laihdut ja tervehdyt – usko pois

Jos haluat tehdä yhden merkittävän terveyttäsi edistävän teon, syö enemmän rasvoja. Tarvitsemme rasvoja, emmekä voi hyvin tai saa painoa putoamaan pysyvästi ilman riittävää määrää laadukkaita rasvoja. Oletko elänyt 80-luvulla alkaneen rasvakammo-ajan? Ei ihme, jos tässä vaiheessa jo haraat vastaan. Rasvakammo iskostettiin mieliimme viimeistään, kun teollisuus alkoi markkinoida vähärasvaisia tuotteita. Ja mehän ostimme – ja luulimme tekevämme hyvänkin terveysteon. Kuitenkin todistamme maailmanlaajuista, järjettömiin mittasuhteisiin edennyttä lihavuus- ja diabetes-epidemiaa. Rasvattomuus ei ole auttanut ja tutkimus onkin nyt todistanut tämän lähestymistavan olleen täysin virheellinen.

Laadukkuus on avainasia

Kiinnitithän huomiota sanaan laadukas, kun luit yllä olevan? Laadukkaalla rasvalla tarkoitan mahdollisimman alkuperäisessä muodossaan tulevaa, teollisesti käsittelemätöntä rasvaa. Se toimii myös kehosi laadukkaana rakentajana. Rasvoja tarvitaan jokaisen solusi solukalvon rakennusaineeksi, aivojen rakenteisiin ja hormonien rakentamiseen. Vähärasvainen ruokavalio altistaakin kuivalle iholle, huonolle muistille ja päättelykyvylle ja hormonitoiminnan häiriöille.

Laadukasta rasvaa ovat esimerkiksi kylmäpuristetut öljyt. Niissä on tallella luonnon sinne pakkaamat antioksidantit ja eri E-vitamiinin lajit, joita kehosi käyttää eri tavoin antioksidanttisuojauksessa. Siinäkin yksi syy, miksi rasvaa tarvitaan ruokavalioon.

Entä sitten öljy, jota ei ole valmistettu kylmäpuristuksella? Siinä edellä mainittuja hyötyjä ei enää ole. Teollinen kasviöljy voi myös edistää matala-asteista tulehdusta, jos sitä saadaan liikaa. Näitä teollisia rasvojahan löytyy lähes kaikesta valmiista ruuasta. Paketissa mainittu kasviöljy voi olla vaikkapa raffinoitua soija – tai maissiöljyä, joka toimii edullisena raaka-aineena. Joissain tuotteissa on myös trans-rasvoja, ”ihmisen tekemiä rasvoja”, jotka ovat tutkitusti hyvin haitallisia terveydelle pieninäkin määrinä. Trans-rasvat lisäävät tuotteiden hyllyikää, joten niitä voi löytyä pitkään säilyvistä tuotteista.

Entä se laihtuminen?

Voi tosiaan sanoa, että rasvojen avulla voi jopa laihtua. Tähän on ihan selkeät, fysiologiset syyt. Ensinnäkin ruoka, jossa on rasvaa, pitää kylläisenä eikä rasva nosta verensokeria juurikaan. Sanotaan, että syöt aterian, jolla on lohta, avocadoa, juureksia, sekä salaattia ja oliiviöljyä, pitää kylläisenä ja tyytyväisenä pitkään. Tällainen ateria ei nosta verensokeria juurikaan, joten insuliinitasot pysyvät vakaana.

Insuliini on hyvis ja pahis

Insuliini on hormoni, jonka tehtävä on viedä sokeroitunut hiilihydraatti verenkierrosta solujen käyttöön. Mitä enemmän sokeria tulee, sitä korkeammalle insuliinitasotkin nousevat. Korkeat insuliinitasot on yhdistetty matala-asteiseen tulehdukseen ja sitä kautta se vaikuttaa jokaiseen kehon osaan rappeuttavasti. Liiallinen määrä hiilaria kerralla, etenkin nopeasti sokeroituvaa, kuten kuoritut viljat ja sokerit, nostavat verensokerin ja insuliinin nopeasti todella korkealle – josta se tulee romahtaen alas aiheuttaen väsymystä ja hiilarihimoa.

Insuliini on varastoiva hormoni: se varastoi ylimääräisen sokerin rasvaksi rasvasoluihin. Lisäksi korkea insuliinitaso häiritsee kylläisyyshormoni leptiinin toimintaa, jolloin tulee syötyä liikaa. Paljon hiilareita, etenkin nopeita, sisältävä ruokavalio lihottaakin helposti vaikka siitä ei saataisi kalorimääräisesti liikaa energiaa. Kääntäen, kun vähentää suhteellista hiilarien saantiaan ja samalla syö vain terveellisiä hiilareita (kuten täysjyväviljaa ruisleivän muodossa tai kaurapuuroa) on mahdollista laihtua enempää yrittämättä. Tähän onkin sitten hyvä lisätä laadukkaat rasvat.

Laadukasta rasvaa reippaalla otteella

Syö avocadoa, oliiviöljyä, pähkinöitä, siemeniä, neitsytkoosöljyä päivittäin. Voitakin voit käyttää. Omega 3- rasvojen saantia kannattaa yleensä lisätä, niitä saat eniten rasvaisesta kalasta, tai kalaöljystä. Määriä en tässä voi antaa, sillä yksilöllisyys pätee tässäkin. Vältä kaikkia teollisia rasvoja, katso kaupassa tuoteselosteet – voi tosin olla, että monet entiset ruuat jäävätkin sitten kaupan hyllylle! Nauti rasvojen tuomasta hyvästä mausta ja seuraa, kuinka mielesi virkistyy, hiuksesi alkavat kiiltää ja ruuansulatuksesi alkaa toimia paremmin.

Kirjassani Virtaa ravinnosta! Miten löydät kehon ja mielen tasapainon sinulle sopivalla ruokavaliolla kerron lisää rasvoista ja verensokerista, sekä annan käytännön vinkkejä ja ohjeita oikeiden rasvojen valintaan ja verensokerin terveelliseen hallintaan.

 

Kommentoi!

kommenttia