• Etusivu
  • Blogit
  • Mitä lähes miljoona suomalaista voi tehdä nukkuakseen paremmin?

Mitä lähes miljoona suomalaista voi tehdä nukkuakseen paremmin?

Uni ja sydän sykkeineen paljastavat sisäisestä olotilastamme, ja samalla riskeistä myöhemmälle terveydentilallemme, paljon. Omasta voimastamme ja olotilastamme kertoo paljon myös kielteisten ja ahdistavien tunteiden määrä, mutta niitä ei aina kovin hyvin itse tiedosta, jos on ahdistunut tai masentunut. Sen kuitenkin jokainen huomaa, jos ei uni tule tai heräilee usein aamuöisin. Ajoittaisia univaikeuksia huomaa lähes miljoona ihmistä pelkästään Suomessa.

Jatkuvasta väsyneisyydestä tulee yhteiskunnassamme helposti normaalia. Sitä sen ei kuitenkaan pitäisi olla. Väsyneisyys on monen liikenneonnettomuuden ja katastrofin takana Tsernobylistä lähtien. Unenpuute haittaa muistia, oppimista, motoriikkaa, vastustuskykyä ja aiheuttaa ärtymystä. Olisi työnantajan ja yhteiskunnan etu, jos työpäivät eivät olisi liian stressaavia ja työntekijä ehtisi tasapainottumaan.

Olen huomannut, että ei ole ollut suurta hyötyä kiinnittää huomiota siihen, miten nukkuisi hyvin, vaan sen sijaan siihen, miten tasapainoisesti elää päivisin.

Nukahtamista voi toki ajoittain vaikeuttaa esimerkiksi pienet lapset ja se on luonnollista. Makuuhuoneen säädöt, raskaan syömisen tai liikunnan välttäminen myöhään illalla, kofeiinin saannin vähentäminen ja magnesiumin saannin lisääminen voivat olla tarpeellisia toimenpiteitä, mutta ne eivät välttämättä ratkaise ongelman ydintä.

Mielen tyyneydellä, myönteisellä olotilalla ja tyytyväisyydellä on suurin merkitys laadukkaaseen uneen.

Jos mielessä on paljon ahdistavia ajatuksia, tekemättömiä töitä ja epäonnistumisen pelkoja, ei uni tule helposti, vaikka makuuhuoneen säädöt olisivat kohdillaan. Pitää katsoa sisälleen, koska sieltä vastaukset löytyvät kaikkeen – myös epäselvään unettomuuteen. Ajatukset vaikuttavat tunnetiloihin, ja ne taas hermostoon, hormoneihin ja sydämeen. Jos sykkeet ovat korkealla ja sympaattinen hermosto käy kierroksilla nukkumaan mennessä, ei unen laatu ole hyvä.

Uni alkaa tulla paremmin, kun opettelee päästämään jatkuvasta elämänsä suorittamisesta irti.

Aivan kuten AA-kerhossa, kannattaa ensin hyväksyä, että on ongelma, ja haluta katsoa sitä silmästä silmään, kiertämättä tai torjumatta. Unensaannin helppoutta lisää henkinen irti päästäminen, pienen tytön tai pojan sisälläni rakastaminen ja sille tapahtuneiden asioiden anteeksiantaminen. Se rentouttaa ja tyynnyttää mieltä, sykettä ja hermostoa.

Olen huomannut, että meditointityyppinen hiljentyminen ja vain tekemättömät hetket mukavasti tyynyllä ja viltin alla puoli tuntia ennen nukkumista, ovat paras keino vaikuttaa unen laatuun.

Parasta on tehdä viltteily kesällä tähtitaivaan alla. Ohjelmien katseleminen ja kirjan lukeminen ei ole tekemätöntä aikaa, koska tällöin mieli ja ajatukset kuitenkin vaeltavat, ja huomio on dokkarissa tai tarinassa.

Jotta pääsisi katsomaan omaa mielen elokuvaansa, pitää päästää irti niin tietokoneesta, kirjasta kuin keskustelusta, ja hiljentyä itsensä äärelle.

843D85B223pien1000

Mielen tyyneyden hakeminen on paras, mutta ei nopea, ratkaisu, joten sitä työstäessä voi hyödyntää pari hyvää vinkkiä ”Valvomo” kirjan kirjoittaja Leeni Peltoselta mukaeltuna.

  • Jos heräät aamuyöllä, on parasta nousta ylös, puuhastella hetken aikaa ja palata lepäämään vasta, kun uudelleen väsyttää.
  • Jos uni ei tule, ei sängyssä kannata pyöriä tunteja, vaan jo puolen tunnin kuluttua nousta ylös puuhastelemaan/meditoimaan, ja palata lepäämään vasta, kun väsymys iskee. Unijuna ja väsymyksen tunne tulee noin 1,5 tunnin sykleissä. Nukkumaan pitäisi mennä silloin, kun luontainen väsymys iskee.
  • Jos et nuku, hyväksy se, koska lyhyilläkin yöunilla pärjää yllättävän hyvin hetkellisesti, ja panosta elämän kokonaisvaltaiseen hallintaan

Nukuin monta vuotta huonosti, nukahdin levottomasti ja heräilin aamuöisin. Aloin tekemään itseni kanssa töitä ja nykyään nukuin kuin lapsi, nukahdan nopeasti enkä heräile. Jos joskus satunnaisesti herään aamuyöllä, on mielessäni usein jokin hyvä idea, ja olen vain tyytyväinen, että saan sen ylös. Kesällä on myös välillä mahtavaa herätä aamuhämyn aikaan. Opettelin myös nukkumaan verhot auki, jotta herään luonnonvaloon, ja näen nukkumaan mennessäni taivaan. Hiljaisuus ympärillä on itselleni oleellista nukahtamiselle.

Tervetuloa hiljentymään itsesi äärelle Mielen ja tunteiden kuntosalille -verkossa!

Kommentoi!

kommenttia