• Etusivu
  • Blogit
  • Murra vanhat kaavat ja onnistu muutoksessa pysyvästi

Murra vanhat kaavat ja onnistu muutoksessa pysyvästi

Vuodenvaihde, kevät, syksy, kaikki hyviä aloitusajankohtia. Tuntuu että jotain uutta voi alkaa, on odotusta ilmassa. Vanhat tavat ovat kuitenkin sitkeässä. Se, että muutaman viikon kuluttua suklaa taas maistuu ja tulee jäätyä pois jumpasta ei ole mikään ihme. Tässä kirjoituksessa ensin hieman pohdintaa syistä ja sen jälkeen vinkkejä ruokavaliomuutoksessa onnistumiseen.

 

Olen kuullut monen ihmettelevän esimerkiksi näin:

”Vaikka tiedän, mitä en saisi syödä ja vielä haluan hoikentuakin, niin miksi välillä tulee hälläväliä- meininki ja syön mitä sattuu?”

”Miksi istun täällä ravintovalmentajalla aikeenani tehdä iso remontti ja tähtäimenä hyvä olo, ja nyt kun minulta kysytään lopetanko sokerin syönnin, en voi luvata.”

Syyt hälläväliä- meiningille ja epävarmuudelle vaihtelevat, emmekä aina itsekään keksi vastausta. Tai keksisimme, mutta vastaus on niin ”syvällä”, tai niin kipeä, että emme pysty tai uskalla kertoa sitä itsellemme.

Millaisena ihmisenä näet itsesi?

Avainasia on mitä syvimmiltäsi ajattelet itsestäsi. Mietipä, sinulla on mielikuvia muista ihmisistä, niin hyviä kuin huonoja. Se on tavallaan sen ihmisen ”brändi” sinun päässäsi. Millainen sinä olet? Vaikka et tavoittelisi mitään imagoa ulospäin, niin sinulla on kuitenkin sisäinen imago itsestäsi.  Voisitko muuttaa sisäistä imagoasi suuntaan joka palvelee sinua?

Entä uskomukset itsestäsi, perustuvat ne sitten menneisyyteen tai toisten sanomisiin? Kaiva ne esiin ja pölytä turhista, rajoittavista uskomuksista. Voit löytää hiukan miettimällä, mieluiten kirjoittamalla, ”totuuksia”, jotka eivät edes voi pitää paikkaansa tai jotka voit muuttaa. Ne saattavat jarruttaa sinua ja saavat palaamaan aina lähtöruutuun tyyliin ”Mitä minä sanoin? En pysty ja sillä siisti.”

Tehtävä: Ota paperia ja kynä ja kirjoita ensin lause ”minä olen…” ja kirjoita sitten liikoja miettimättä ihan kaikki mitä tulee mieleesi. Joskus vastaukset ovat yllättäviä. Jos löydät jotain jota haluat muuttaa, niin muuta lausetta lievemmäksi tai korvaa se positiivisella vaihtoehdolla, sellaisella jonka voit uskoa.

Motivaatio, motivaatio ja motivaatio

Jos sitä ei ole aidosti ja syvällä sisimmässäsi, et tule tekemään lopulta mittavia ja pysyviä muutoksia. Mieti siis todella tarkkaan mikä sinua ajaa? Selvitä itsellesi, mitä olet saamassa kun teet muutokset. Entä miten se tulee vaikuttamaan muihin ihmisiin. Tämä voi olla käänteentekevää. Huomaat että esimerkiksi iltapäiväsuklaasta luopuminen on aika pieni juttu sen rinnalla, mitä olet saamassa. Ja sitä kannattaakin sitten hehkuttaa itselleen mahdollisimman usein.

Yksi epäonnistumisen syy on ulkoiset tavoitteet. Onko se vain se, kun muutkin käyvät salilla etkä halua olla pekkaa pahempi? Tai että pitäisi olla hoikempi – kaikkihan haluavat, eikö niin? Salilla tai liikkumassa käymisen jatkumiseen, siitä nauttimiseen tai hoikempaan olemukseen tarvitaan syvempi syy ja valmius ottaa härkää sarvista tuon sisäisen palon tuoman innostuksen siivittämänä.

Tehtävä: ota paperia ja kynä ja kirjoita, mitä kaikkea saat siitä, että teet muutokset. Kirjaa niin isoja kuin pieniä asioita.

Onnistu ruokavaliomuutoksessa

Kun olet selvittänyt motivaatiotekijäsi, on aika tarttua toimeen. Toivottavasti olet listannut ainakin kymmenen loistavaa syytä, miksi haluat syödä terveellisemmin ja pohtinut miksi tulet onnistumaan.

Raivaa kalenteriisi kolme viikkoa, jolloin keskityt ruokailuihin tavallista enemmän ja nostat asian prioriteettilistallasi kärkeen. Nyt on kyse sinun hyvinvoinnistasi, muut saavat odottaa! Varaudu erilaisiin päiviin ennakolta ja mieti ajankohta tarkasti. Jos on tulossa pitkiä työpäiviä, reissuja tai muuta poikkeavaa, voi olla hyvä siirtää jakso toiseen ajankohtaan.

Käy sitten läpi kaappisi. Jos löydät ”vierasvaroja” ja muita ansoja, heitä tai anna ne pois. Parempien valintojen tekemisen pitää olla helpompaa kuin huonojen valintojen tekemisen. Hanki siis kaappeihin terveellisiä vaihtoehtoja.

Mikä on työ – tai kotipäivässäsi heikoin lenkki? Jääkö aterioiden väliin liian pitkiä taukoja ja nälkä kasvaa liian suureksi? Hanki hyviä välipaloja ja syö niitä ajoissa, niin herkut eivät ala houkuttelemaan.

Kaiva keittokirjat esiin. Mitä jos vihdoin kokeilisit niitä ihania reseptejä? Merkkaa hyvät ohjeet, mieti koska teet ne ja tee kauppalistat valmiiksi. Kun tartut toimeen, loppu menee helpommin kuin luuletkaan.

Suunnittele viikon syömiset etukäteen, niin säästyt hämmennyksen hetkiltä kaupassa ja tulet ostaneeksi terveellisiä, ehkä sinulle ihan uusiakin ruoka-aineita.

Jos et vielä hihku innosta

Yksi syy lopahtamiseen ja ”polulta harhautumiseen” on usein varmasti vain se, että ihmisellä on taipumus valita palkkio, joka tulee heti. Ei mitään epämääräistä terveyshyötyä jossain kaukaisuudessa.  Jos tämä kolahtaa, niin mieti, millä keinolla nostaisit motivaatiotasi asian suhteen. Etkö olekaan varma, että hyötyä tulee tulevaisuudessa? Mistä saisit tukea ajatukselle, että varmasti tulee hyötyjä, nopeastikin, että muutos kannattaa? Esimerkiksi terveyskirjallisuuden ja blogien lukeminen ja ihanien kuvien katselu ja terveellisten reseptien selailu voi viedä sinut maailmaan, joka innostaa pysymään kaidalla tiellä. Tämä pätee ainakin jos olet fiilisihminen. Jos taas motivoidut faktoista, on niitäkin tarjolla kirjoissa ja netissä.

Tai voisitko järjestää niin, että se raha, joka menisi herkkuihin, laitetaan säästöön ennalta päätettyyn, innostavan mukavaan asiaan, jota ei muuten tulisi hankittua tai tehtyä?

Entä voisitko saada jotain muuta hyvää? Terveellisempää herkkua tai vaikka mukavan kahvihetken kivassa kahvilassa tai kotona. Voit oppia saamaan mielihyvää tekemisestä, joka ei ole syömistä.

Keskity hyvään

Kun muutat ruokavaliotasi terveellisempään suuntaan, se voi tapahtua pidemmänkin ajan kuluessa. Aloita vaikka lisäämällä marjoja aamupuuron päälle ja hankkimalla luomulaatuista hampunsiemenöljyä ja syö sitä ruokalusikallinen päivässä. Sitten voit ottaa käytäntöön säännön ”ei ruokaa ilman salaattia”: hankit ihania, monenvärisiä kasviksia ja teet niistä maistuvan ja monipuolisen salaatin, jonka sekaan lorautat kylmäpuristettua oliiviöljyä. Sitten voit ottaa haltuun smoothien tekemisen – ja niin edelleen. Makusi muuttuu hiljalleen ja uudet, terveelliset ruuat ottavat jalansijaa, ilman että pinnistelet ja koet luopumisen tuskaa.

Kun lisäät hyvää, niin huonot vaihtoehdot eivät pidemmän päälle enää maistu tai niille ei ole tilaa. Uudet, raikkaat tuulet puhaltelevat ruokavaliossasi, jonka ansiosta verensokerisi tasoittuu, ja sinä kevenet ja tervehdyt ilman kuureja.

Oletko innostunut ruokavalion muutoksesta tai onko sinulla kokemuksia siitä? Miten sait muutoksen aikaan, mitä tapahtui? Mikä sinua motivoi?

Lisää vinkkejä ruokavalion koostamiseen, tulehduksen vähentämiseen, verensokerin tasoittamiseen ja suoliston hoitoon saat kirjastani Virtaa ravinnosta! Miten löydät kehon ja mielen tasapainon sinulle sopivalla ruokavaliolla.

Kommentoi!

kommenttia