Näin selviät joulusta rauhallisin mielin

Joulun on tarkoitus olla perheen, ystävien, antamisen ja lahjojen merkeissä vietetty lämpöinen juhla. Tutkimusten mukaan 38 % ihmisistä kuitenkin kokee joulunajan stressaavana, kun taas 26 % tuntee itsensä tähän aikaan vuodesta surulliseksi tai yksinäiseksi. 10–30 % kärsii lisäksi kaamosmasennuksesta. Asiantuntijoiden mukaan rauhallisen joulumielen kannalta tärkeintä onkin opetella asettamaan juhlasesongille vähemmän odotuksia. Kannattaa myös olla valmis antamaan toisille (ja itselleen) anteeksi ja yleisesti ottaen hidastaa hieman tahtia.

Käy lämmin henkäys talvisäässä, mutta monille joulu aiheuttaa riemun sijaan stressiä ja ahdistusta. Sukulaiset änkeävät kylään, rahat pitäisi saada riittämään joululahjoihin, ja tarjoilutkin täytyy jossain välissä pyöräyttää pöytään. Toisia taas stressaa aivan päinvastainen asia: ajatus joulun viettämisestä yksin. Yhdysvaltalaisten psykologien järjestön APA:n tietojen mukaan 38 % ihmisistä kokee stressitasonsa nousevan joulun aikaan, kun taas 26 % tuntee itsensä jouluna surulliseksi tai yksinäiseksi. Uuden tutkimuksen mukaan joulusta selviääkin parhaiten odottamalla vähemmän, harjoittamalla anteeksiantoa ja hidastamalla tarkoituksella vauhtia.

Unohda täydellinen joulu

Ihmisillä on usein joulun suhteen epärealistisia odotuksia ja paineita luoda juhlasta täydellinen. Jos joulun alla keskittyy suorittamaan listalta tehtävän toisensa jälkeen, alkaa väkisinkin väsyä. Moni myös yhdistää jouluun herkkuja notkuvat pöydät, kalliit lahjat ja kaikenlaisen ylenpalttisuuden, mikä voi aiheuttaa taloudellisia huolia ja riittämättömyyden tunnetta.

Turhan ostamisen ja hoosaamisen sijaan jouluna olisikin hyvä rauhoittua, pysähtyä hetkeen ja lakata vertailemasta. Kaikkein kauneimmat asiat ovat usein ilmaisia: kynttilöiden lempeä loiste, toisen ihmisen nauru, halaus kiireen keskellä, talitintti ikkunan takana. Kiireetön yhdessäolo voittaa varmasti kalleimmankin lahjan. Joulurauha löytyy sisältä, sydämestä – ei kauppojen hyllyiltä.

Yksin tai yhdessä – tee joulusta omannäköinen

Myös masennus voi vaania tähän aikaan vuodesta. Arviolta 10–30 % ihmisistä kärsii kaamosmasennuksesta, joka tekee olon alakuloiseksi. Yksin oleminenkin voi tuntua perhejuhlaksi koetun joulun aikaan kurjalta. Toisaalta taas tiivis oleskelu haastavien sukulaisten parissa kiristää monen hermoja.

Siksi onkin tärkeää pyrkiä suhtautumaan toisiin myötätuntoisesti ja hyväksyvästi ja pyrkiä antamaan anteeksi pikkumokat – ja vähän isommatkin. Eikä pidä unohtaa itseään: joulu on mainio tilaisuus olla myös itselleen hyvä, lämmin ja hellä. Joulunvietossa kannattaakin keskittyä siihen, mistä itse nauttii. Mahdollisuuksien mukaan voi myös miettiä, missä seurassa haluaa joulunsa viettää – ja voisiko vuodesta toiseen toistuvaa hankalaa tilannetta ehkä jollain tavalla muuttaa. Joulustakin voi tehdä edes jossain määrin oman näköisen.

Tee se, minkä voit

Viimeaikaiset traagiset maailman tapahtumat voivat asiantuntijoiden mukaan myös aiheuttaa ahdistusta jouluna. Matkustaminen saattaa tuntua pelottavalta, ja suru ja huoli läheisensä menettäneiden puolesta ja maailman tilanteesta painaa. Murehtimisesta ei kuitenkaan ole hyötyä eikä pelolle kannata antaa valtaa. On parempi huolehtia itsestään ja omasta hyvinvoinnistaan ja olla iloisella mielellä. Silloin jaksaa ilahduttaa muitakin.

Vapaaehtoistyötäkin voi harkita. Avun tarvitsijoita löytyy aina, ja auttaja saa taatusti hyvän mielen tehdessään jonkun toisen joulusta vähän paremman. Anteeksiannon, kiitollisuuden ja anteliaisuuden harjoittaminen ovatkin mainioita tapoja päästä aitoon, rakastavaan joulutunnelmaan. Epäitsekkyys ja huomion suuntaaminen toisiin ihmisiin toimivat aina. Apua voi sitä paitsi tarjota ihan lähipiirissäkin: yksinäiseltä vaikuttavalle kaverille voi lähettää joulukortin, kutsua kahville tai pyytää kävelylle.

Anna anteeksi, hidasta vauhtia äläkä odota liikoja

Avain onnelliseen jouluun on siis laskea rimaa, ottaa vähän rennommin ja unohtaa pyrkimys täydellisyyteen. Omia ja toisten touhuja on syytä katsoa läpi sormien. Ja aina välillä kannattaa pysähtyä nauttimaan pienistä, kauniista hetkistä ja muutenkin rauhoittua. Antaa joulun tulla.

Leena Siitonen

Leena Siitonen, FM, on henkisen kasvun ohjaaja ja näkijä.

 

Leena kirjoittaa ja luennoi henkisen kasvun aiheista, järjestää voimauttavia iltoja ja workshoppeja ja tekee auratulkintoja Iloinen Aura -yrityksessään. Hän haluaa auttaa ihmisiä muistamaan oman sisäisen viisautensa ja voimansa ja rohkaista heitä lempeästi luottamaan intuitioonsa.

Tilaa tästä Iloisen Auran uutiskirje! Saat inspiraatiota henkiseen kasvuun ja heti tilattuasi ilmaisen videoluennon Viisi vinkkiä lempeämpään arkeen.

Tutustu Leenan auratulkintoihin, workshoppeihin, kursseihin ja kirjaan.

Seuraa Leenan iloisia päivityksiä Facebookissa ja Instagramissa.

Onko elämä joskus pelkkää suorittamista? Oletko usein liian ankara itsellesi? Hukutko välillä arjen vaatimusten keskelle? Tervetuloa Rakas ihana minä -verkkokurssille voimistamaan yhteyttä aitoon itseesi ja ottamaan askelia kohti itsesi hyväksymistä ja lempeämpää elämää! Voit aloittaa kuusiosaisen kurssin milloin haluat ja edetä kaikessa rauhassa, omassa tahdissasi.
 

Kommentoi!

kommenttia