• Etusivu
  • Blogit
  • Oletko kyllästynyt kuntokuureihin ja ravintosuosituksiin… ja haluaisit voida hyvin?

Oletko kyllästynyt kuntokuureihin ja ravintosuosituksiin… ja haluaisit voida hyvin?

Saamme jatkuvasti tietoa terveellisistä elämäntavoista, ravintosuosituksista, myyvistä kuntokuureista sekä painon- tai stressinhallintamenetelmistä. On tutkimustietoa, perinnetietoa, trendivirtauksia ja karismaattisia valistajia. Tiedämme myös, että suositukset ja ohjeet voivat olla täysin ristiriidassa keskenään! Syödäkö voita vai margariinia? Hiilareita vai protskuja? Helposti tulee vain syyllisen kurja olo, kun terveellisemmistä elämäntavoista ei jaksa inspiroitua. Toisaalta monilla itsensä kanssa kamppailevilla ihmisillä on kirjasarjan verran tietoa hyvinvoinnin edistämisestä!

Kuntokuurit tuottavat tuloksia, jos meillä riittää tahtotilaa ja motivaatiota. Kuitenkin jossakin vaiheessa on helpompi antaa periksi, palata vanhoihin tuttuihin tapoihin ja aloittaa ehkäpä jonain päivänä jälleen uusi yritys. Ongelmana on, että ulkoapäin tulevat ohjeet eivät pureudu varsinaisiin syihin. Miksi laiminlyömme tai olemme tottuneet kohtelemaan itseämme kaltoin? Yritämme tiedon, esimerkin tai kannustuksen voimin parantaa oireita. Tämä ei vain riitä pysyviin tuloksiin.

Yksi tärkeä avain varsinaisiin syihin on tapa, jolla kuuntelemme ja keskustelemme kehomme kanssa. Keho puhuu kaiken aikaa omaa kieltään, mutta valitettavan usein emme ota sitä todesta! Keho kertoo tarpeista – kuten nälästä ja janosta – hyvästä olosta, kivusta sekä tunteista. Aistit välittävät nämä pienet ja usein lähes huomaamattomat viestit, jotta voisimme tehdä fiksuja valintoja. Olemme kuitenkin tottuneempia keskustelemaan itsemme kanssa pelkästään päämme sisällä: ajattelemaan, tulkitsemaan, tietämään ja luottamaan itsemme ulkopuoliseen tietoon. Sanotaan, että näin käytämme vain viittä prosenttia kokonaisälykkyydestämme! Aistien välittämän tiedon kautta voi avautua uudenlainen suhde itseen ja itsestä huolenpitoon.

Kehosuhteen päivittäminen on palkitsevaa, mutta vaatii jonkin verran sitkeyttä ja inspiraatiota. Useimmat ihmiset tarvitsevat ohjaajan tai ryhmän tukea, vaikka asia kuulostaa kerrassaan arkipäiväiseltä ja lähes liian itsestään selvältä. Emme kuitenkaan kykene noin vain ottamaan aistejamme täydempään käyttöön, sillä tarvitsemme harjoittelua, uusien hermoyhteyksien ja aivoalueiden aktivoitumista. Ajattelu on meissä paljon hallitsevampaa kuin vähemmän arvostettu aistiminen. Lisäksi prosessi haastaa vanhoja tuttuja ajattelumalleja ja toimintatapoja. Tämä herättää usein vastustusta.

Aistitiedolle avautuminen tuntuu kuitenkin helpottavalta, tilaa antavalta ja ikään kuin uudelleen henkiin heräämiseltä! Opit huomaamaan, milloin jännität tarpeettomasti kehoasi, huomaat päästää irti ja näin ennaltaehkäistä vaikkapa päänsärkyä. Positiiviset pienet vaikutukset innostavat jatkamaan. Turvallisuuden tunne olla omassa kehossa lisääntyy. Halu oppia uutta elämän ihmeellisyydestä kasvaa ja luovuutesi saa uusia mahdollisuuksia. Prosessissa löytyy kosketus myös omiin tunteisiin. Opit avaamaan sydäntäsi. Saatat myös huomata tarvitsevasi uusia taitoja tunteiden käsittelyyn. On helpottavaa laajentaa kykyä käsitellä tunteita ja vähentää tarvetta niiden sivuuttamiselle.

Ensimmäinen askel aistien avaamiseksi on hyväksyvä kuulostelu. Miltä sinusta tuntuu juuri nyt? Millaisia aistimuksia koet kehossasi: lämpöä, kylmyyttä, tunnottomuutta, jännitystä, kihelmöintiä tai jotain muuta? Huomioi havaintosi hyväksyvästi. Unohda hetkeksi valmiit vastaukset ja ulkopuolinen maailma. Anna aikaa kuulostelulle vaikkapa pieni hetki kerrallaan. Hengityksesi saa laajentua. Harjoitusta voi kutsua myös mindfulnessiksi.
Kehon kuuntelu vaatii rohkeutta! Kun alat kuunnella kehoasi ja itseäsi, annat tilaa myös osillesi, jotka ovat haavoittuneita, vaille jääneitä tai olleet pitkään väärin ymmärrettyjä. Voit esimerkiksi alkaa tiedostaa, miltä tuntuvat aito nälkä ja jano. Monet meistä ovat joutuneet harhaan jo vauvoina näissä asioissa. Syömällä olemme tottuneet peittämään epämukavia tunteita ja vaille jäämistä. Liikuntaa olet ehkäpä alkanut inhota ikävien kokemusten myötä. Voi olla, että pelkäät kipua, ja olet tottunut ottamaan särkylääkkettä. Ehkä kehosi kaipaisi kuitenkin rentoutumista ja happea? Mukavamman asennon? Toki kipua on monenlaista – toiset sinnittelevät kivun kanssa liikaakin. Meillä on kuitenkin monenlaisia toimintatapoja, jotka estävät kehon viestien vastaanottamista.

Kuntokuurilla ollessamme kamppailemme usein herkuttelunhalua vastaan. Ylenmääräisestä herkuttelustakin on mahdollista irrottautua vahvistamalla kykyä kuunnella, mitä keho oikeasti haluaa. Haluaako kehosi oikeasti syödä kilon makeisia? Olen varma, että useimpien keho sanoo ei – siitä seuraa ällöttävä olo. Halu syödä kilo makeisia kumpuaa jostakin muusta tarpeesta, joka on ehkä odottanut vuosia, ellei vuosikymmeniä, tullakseen nähdyksi ja kuulluksi. Kun itse aloin kuunnella tarkemmin makeanhimoani, huomasin, että toisaalta riippuvuus oli fyysistä: kun söin reippaasti makeaa, keho tottui ja odotti saavansa samaa myös seuraavana päivänä. Toisaalta syömällä makeaa peitin tunnetta yksinäisyydestä ja yksin jäämisestä, ikään kuin yksinjäänyt osa minua olisi luopunut toivosta ja tyytynyt korvikkeeseen. Haluaminen ei ole pahasta. Oleellista on vain kuunnella, mitä haluamisen ja riippuvuuskäyttäytymisen takana oikeasti on, eikä vain sokeasti totella impulsseja.

Kehosuhteen vahvistamiseen kuuluu myös luovuuden herättely: tehdä jotakin tietoisesti toisin. Kehotietoisuuden ja liikkeen asiantuntija Kathlyn Hendricks on todennut, että ihmiskeho kykenee tekemään 2000–3000 erilaista liikettä, mutta kouluikään mennessä useimmat ihmiset käyttävät aktiivisesti vain kolmeasataa liikettä! Tunne elävyydestä syntyy, kun keho saa mahdollisuuden tehdä uusia ja erilaisia liikeratoja. Ne vaikuttavat myös ajatuksiin ja uusien mahdollisuuksien oivaltamiseen. Omien totuttujen tapojen ravistelu herättelee myös kykyä kuunnella, minkälaista liikkeen laatua kehoni kulloinkin kaipaa. Kaipaako se voimaa, tasapainoa, liikkuvuutta vai ulkoilmaa? Sopisiko pyöräily, tanssi, golf, kuntosali vai jokin muu? Ehkäpä pientä taukojumppaa töiden lomassa tai asennon vaihtamista, syvempää hengähdystä?

Itsestä huolehtiminen voi olla elämänmittainen luova tutkimusmatka. Ihmiskeho muuttuu kaiken aikaa. Ikääntyminen ei tarkoita jähmettymistä ja mahdollisuuksien pienenemistä. On mahdollista pitää yllä elävyyttä, uteliaisuutta ja kasvattaa kykyä rakastaa itseään koko elämän ajan. Esikuvani on yhdeksänkymppinen nainen, jonka silmissä sykkii pilke ja uteliaisuus fyysisistä krempoista huolimatta. Anteeksianto on tärkeää : antaa hairahdusten mennä ja aina uudelleen herättää uteliaisuutta. Mitä kehoni kertoo? Mitä impulsseja ja haluja minulla on? Miten haluan pitää elävyydestäni huolta tänään, avata luovuuttani ja nauttia kehostani? Tarvitsemme myös personal trainereita, tsemppiryhmiä ja valmentajia – kehotietoisuudenkin vahvistamisessa kokeneista ja ymmärtäväisistä ohjaajista saa paljon hyötyä. Itsestä huolehtimisesta voi oppia nauttimaan! Palkintona on tunne elossa olosta ja elävyydestä – kaikilla aisteilla.

 

Riitta Saarikko

www.viisaskeho.fi

 

Kotona kehossa -valmennus alkaa marraskuussa 2016, joka on 10 kuukauden matka osallistujien omalle sisäiselle kasvulle ja kehosuhteen päivittämiselle. Lue lisää…

Kansainvälinen Kotona kehossa -seminaari Tampereella 28-29.10.2016 Lue lisää….

 

Kommentoi!

kommenttia