• Etusivu
  • Blogit
  • Oletko stressailijan kynnysmatto – ikuinen odottelija?

Oletko stressailijan kynnysmatto – ikuinen odottelija?

Ehkä tunnet ihmistyypin. Hän ei ole paljon puhuttu ja parjattu narsisti, vaan kunnon, rehdin ja työteliään kansalaisen perikuva. Kuitenkin olet hänen uhrinsa. Voit olla hänen lapsensa, puolisonsa tai vaikkapa ystävä. Kaipaat yhteyttä, rentoa kanssakäymistä tai luovaa yhdessä olemista hänen kanssaan. Hän on kuitenkin taistelija, joka puskee tietään omiin päämääriinsä. Hänellä ei ole aikaa sinulle eivätkä sinun tarpeesi ole hänelle tärkeitä.

Stressailijan toimintamallin takana on pelkoa. Hän yrittää kaikin keinoin saada elämän pysymään kasassa, kannatella romahtamaisillaan olevia korttitaloja. Hän taistelee tietään päämääriin näkemättä muita vaihtoehtoja. Stressihormonien tasot ovat kroonisesti koholla, ylivirittyneisyys on kroonista. Hän ikään kuin seilaa katastrofista toiseen. Kun jokin asia elämässä helpottuu, kas kummaa, kulman takaa ponkaisee esiin uusi aihe, josta voi ottaa stressiä. Stressistä on tullut riippuvuus, tapa olla olemassa ja elossa. Näköala on kaventunut, hän yrittää ylläpitää kontrollia, jolloin luoville elämää helpottaville ratkaisuille ei liiemmin edes tule tilaa. Hän elää omassa tunnelissaan, uhriutuneena suorittamiseen. Maailma on hänelle vihamielinen paikka, jossa ilman taistelua ei selviä. Rennommin ottaminen ei ole vaihtoehto, sillä se on pelottavaa, silloin hän ei koe tekevänsä parastaan. Ulkopuolisen silmin hän elää itsekästä ja onnetonta elämää.

Millaista onkaan olla stressailijan lapsi, läheinen tai ystävä? Hänellä ei juuri koskaan ole aikaa sinulle. Odotat ja toivot koko sydämestäsi, että tämä sinulle niin tärkeä ihminen voisi ottaa rennommin, nauraa ja etteivät katastrofit, huolet ja murheet painaisi häntä niin paljoa. Että hän olisi vapaa!

Millaisen roolin itse otat stressailijan läheisenä? Yritätkö silottaa hänen tietään, auttaa häntä vuodesta toiseen edes pienesti? Annatko ikuisesti anteeksi, kun hän laiminlyö sinua, rikkoo lupauksensa tai kohtelee sinua huonosti? Ehkä sydämeesi ja mieleesi on jäänyt toivon murunen, että jonakin päivänä hänen elämänsä helpottuu, hän huomaa sinut, arvostaa sinua sinuna ja voitte nauraa ja ottaa rennosti yhdessä? Ehkä pelkäät, että jos lakkaat tukemasta korttitaloa kannattelevaa stressailijaa, hän romahtaisi korttitalonsa mukana täydellisesti. Todennäköisesti et edes huomaa, mitä kaikkea oikeastaan hänen vuokseen teet – miten läheisriippuvuudellasi mahdollistat hänen toimintamalliaan. Jokin sinussa vain jaksaa odottaa parempaa huomista.

Avain tämän asetelman purkamiseen on, että stressailijan läheisenä havahdut todellisuuteen omasta transsistasi. Mitä oikeastaan teet ja paljonko kulutat energiaasi toivottomaan ihmissuhteeseen? Tietoinen muutos edellyttää, että oikeasti kohtaat itsessäsi olevan kaipauksen, annat automaattisten reagointiesi takana olevien tunteiden tuntua vastaanottaen ne myötätuntoisella hyväksynnällä.

Ehkä voit todeta tosiasian itsellesi vaikkapa näin: kaipaan rakkaudellista yhteyttä toiseen ihmiseen. Hengitä. Samalla saatat tuntea pelkoa ja/tai surua, että tämä ei ole toteutunut yrityksistäsi huolimatta. Pidä huolta, että et jää pelon jähmettämäksi: hengitä tietoisemmin ja liikuta kehoasi. Hyväksy, että jostakin syystä tämä kiusallinen kaava on kuulunut elämääsi. Nyt haluat irrottautua tästä toivottamasta kierteestä. Otat vastuun omasta onnellisuudestasi ja elämästäsi. Olet päättänyt luopua odottamisesta. Olet valmis kohtaamaan odottamiseen liittyvän ikävän, pelon ja surun aina kun ne nostavat päätään. Olet turvassa, kotona omassa kehossasi, jossa tunteet saavat virrata.

Arvosta itseäsi ja pidä itsestäsi rakkaudella huolta!  Tämä vapauttaa sinut ihmettelemään, antamaan tilaa elämässäsi uusille mahdollisuuksille ja tyydyttäville, tasapuolisille ihmissuhteille. Näin annat tilaa myös stressailijalle ottaa itse vastuuta omasta elämästään. Onnea matkaan – sinulle ja hänelle!

 

Riitta Saarikko

www.viisaskeho.fi

 

Tervetuloa kursseille ja koulutuksiin, joissa voit vahvistaa mm. kehotietoista itsetuntemustasi, tunnetaitoja ja itsesi johtamista!

 

Essential motion – kehon älykkyys arjen voimavaraksi. Neljä iltaa:

 

Essential motion -kesäkurssi saaristossa 26.-27.7. lisätiedot ja ilmoittautuminen

Kotona kehossa -valmennus, 10 kk matka alkaa marraskuussa 2017, lisätiedot ja ilmoittautuminen

Kansainvälinen Kotona kehossa II seminaari Tampereella 27.-28.10, lisätiedot ja ilmoittautuminen

Kommentoi!

kommenttia