• Etusivu
  • Blogit
  • Onko tunteiden paljastamisessa jotakin hävettävää?

Onko tunteiden paljastamisessa jotakin hävettävää?

Häpeä voi laskeutua kuin musta huppu, jos tunnereaktiollesi nauretaan, se kielletään tai sinut sivuutetaan. Oikeasti olisit kaivannut vain myötätuntoista nähdyksi ja kuulluksi tulemista! Tällaiset kokemukset ohjaavat meitä pelkäämään tunteidemme ja haavoittuvaisuutemme näyttämistä vuosikymmentenkin jälkeen. Pidättämään ja patoamaan tunteita sisällemme. Ja mikä pahinta: kieltäen ja sivuttaen ne myös itse itseltämme.

Pidätetyt tunteet tuntuvat jumeina niin mielessä kuin kehossa. Niska-hartiaseutusi voi olla kroonisesti jännittynyt. Rinnassasi voi tuntua ahdistusta, kurkussasi olla palantunne tai palleasi kiristää. Myös mielenmaisemasi voi olla alavireinen. Elämä tuntuu ilottomalta puurtamiselta, stressaannut helposti tai et löydä voimaa unelmiesi toteuttamiseen.

Tunteiden patoaminen on kuin häkki, joka rajoittaa elinvoimaamme. Se sairastuttaa, kutistaa kykyä läheisyyden kokemiselle ihmissuhteissa ja kaventaa mahdollisuutta itsemme ilmaisemiseen. Se myös estää luovuutta virtaamasta ja mahdollisuutta löytää uusia ratkaisuja ongelmiimme.

Miksi kehittää tunnetaitoja ja hellittää tunteiden pidättelystä?

Tunteissa ei ole mitään hävettävää! Useimmat meistä vain ovat varttuneet ympäristöissä, joissa tunnetaitoja ei ole kyetty kunnolla opettamaan. Tunteitamme on kielletty, sivuutettu, lohdutettu piiloon tai olemme joutuneet sietämään vanhempiemme hallitsemattomia purkauksia.

Tunnetaitoja voi onneksi vahvistaa aikuisenakin. Ikävää on, että monet eivät edes tajua tarvitsevansa parempia tunnetaitoja! Uskon vakaasti, että moni psyykkisesti oireileva nuori voisi paremmin, jos vanhemmilla olisi enemmän arkipäivän taitoa tukea lapsia ja nuoria käsittelemään hankalia tunteita. Jos vanhempi ei kykene kohtaamaan omia hankalia tunteitaan, miten hän voisi auttaa lasta tai nuorta käsittelemään vastaavia tunteita? Tavallista on, että tunnetaitojen kehittämiselle havahdutaan vasta oman kriisin, burnoutin, masennuksen tms. akuuttia apua vaativan tilanteen laukaisemana. Omien tunnetaitojen kehittäminen olisi elintärkeää oman hyvinvointimme ja ihmissuhteidemme kannalta meille kaikille. Se on myös vastuuta lastemme kasvatuksesta ja siitä, minkä tunnetaitoperinnön tai -kuorimituksen jätämme heille.

Keho avuksi tunnetaitoihin!

Tunnetaidot eivät tarkoita tunteiden säätelemätöntä roiskintaa toisten ihmisten niskaan tai rypemistä tunteiden syövereissä, pitkittynyttä itkua ja itsesääliä. Aito tunne menee ohi 10-30 sekunnissa!

Tunnetaidoissa keho on iso apuväline. Kehon kautta voit viedä huomiosi suoraan kokemukseesi. Jos taas jäät ajattelemaan, pohtimaan tai järkeilemään tunteita, voit vältellä tunteen tuntemista ikuisuuksiin! Hukkua omiin selityksiisi, perusteluihisi ja ajatuksiisi. Pelätä tunteitasi. Samalla piinallinen olo voi jatkua kroonisena jopa vuodesta toiseen.

Keho auttaa tunnistamaan tunteen ja kohtaamaan sen. Omien tunteiden kohtaamisen voi kuvata prosessina, jota voi harjoitella. Alla luetellut seitsemän kohtaa perustuvat Katie ja Gay Hendricksin  vuosikymmenten havaintoihin heidän omassa asiakastyössään. He ovat tarkkailleet, mitkä asiat saavat aikaan havaittavia muutoksia ihmisessä. He kutsuvat tällaisia tunnetasolla, kehossa ja mielessä tapahtuvia muutoksia kymmenen sekunnin ihmesiirtymiksi. Näitä ei siis tarvitse odotella tapahtuvan spontaanisti – Hendricksit rohkaisevat luomaan niitä tietoisesti!

Seitsemän askelta tunteen kohtaamiseksi:

  • Löydä itsessäsi yhteys aikuiseen ja huolta pitävään persoonasi osaan. Yhteys tähän tietoisuuteen on tärkeä, että osaat säädellä tunnetta, etkä ajaudu tilanteeseen, jossa tunne ottaisi sinussa johtajuuden. Tarkoituksesi on kohdata ja tiedostaa tunne ja sen sanoma, ei antaa sen ohjata toimintaasi juuri nyt. Sinä olet johtaja, ei tunteesi.

 

  • Havainnoi, miltä jumiutunut tunne voi tuntua kehossasi. Missä on epämukavin, jännittynein tai kirein kohta? Kun skannaat ja aistit näin hetken kehoasi, muista hengittää rauhallisesti! Hengityksen pidättäminen voi voimistaa tunnetta niin, ettet enää kykene sitä kohtaamaan.

 

  • Pidä hyväksyvä huomiosi ja tietoisuutesi epämukavassa kehon kohdassa tai alueella hetki, noin 10-30 sekunnin ajan. Usein pelkkä tietoisuuden vieminen epämukavalta tuntuvaan kohtaan muuttaa jotakin… jumi voi alkaa sulaa. Salli myös kehon täristä, kyynelten valua, naurun tulla tai vokaaliäänen purkautua uloshengityksen myötä… näin tunnelataus purkaantuu kehosta luonnollisesti.

 

  • Huomaa, pystytkö nimeämään tunteen? Ilmaise itsellesi yhdellä lauseella, mitä tunne kertoo (ilman draamaa, toteavasti. Ei ole tarvetta vahvistaa tunteen voimakkuutta).

 

  • Muista itsemyötätunto ja salliva suhde… hyväksy kokemuksesi, tunteesi ja se, miltä maailma näyttäytyy juuri nyt. Jos huomaat vastustusta, palaa tämän listan alkuun. Missä vastustus tuntuu kehossasi? Kohtaa vastustus jälleen aistimalla sitä kehollisena tuntemuksena – ei ajattelemalla eikä järkeilemällä.

 

  • Huomaa, otatko oikeanlaisen, vapauttavan ja voimaannuttavan vastuun elämästäsi? Vai oletko tässä tilanteessa uhri? Valitse, että luovut uhrin roolista välittömästi! Se on koukuttava, tehokas energiasyöppö ja vangitsee sinut nykyiseen tilanteeseen. Kuulostele sen sijaan, löytyykö jokin syvempi totuus, jonka tämä tilanne paljastaa? Jotakin, mitä et ole itsessäsi aiemmin kohdannut  ja josta voisit hellittää? Mitä tilanne on opettamassa sinulle?

 

  • Avaa mieltäsi luoville ratkaisuille esittämällä ihmetteleviä kysymyksiä. Käännä esimerkiksi uhriutunut ajatus ”tästä ei tule mitään” muotoon ”miten tämä asia ratkeaakin näin helposti?” Jatka ihmettelyä usean kysymyksen kautta. Millainen olo sinulla on kehossasi  nyt?

Muista, että et vaadi tai odota, että tämän prosessin pitäisi ”onnistua” jollakin tietyllä tavalla! Itsemyötätunto ja salliminen edellyttävät harjoittelua. Tietoisuuden pitäminen lyhyenkin ajan hankalassa kehotuntemuksessa vaatii harjoittelua. Ole vain avoimen utelias, mitä huomaat! Voit myös kirjata havaintojasi muistiin. Joidenkin tunteiden kohtaaminen on helpompaa kuin toisten.

Jos olet pitkään padonnut tunteita sisällesi, voit tarvita apua, toista ihmistä, joka auttaa sinua kohtaamaan tunteita turvallisesti. Tällaista tukea saat esimerkiksi Rosen-kehoterapiasta ja Essential motion -työskentelystä. Tämän blogin alla on myös linkki Kotona kehossa -valmennukseen, jossa tunnetaitoja voi turvallisesti harjoitella. Jos sinulla on isoja vaikeuksia tunteiden säätelyssä tai vakava traumatausta, voi olla, että tarvitset esim. keskusteluterapiaa kehotyöskentelyn lisäksi.

Kun terve aikuinen osa itsessäsi on riittävän vahva, tunteiden kohtaaminen omassa arjessa edellä kuvatun prosessin avulla on todella voimauttavaa. Se auttaa pitämään energiatasoasi, fyysistä ja psyykkistä hyvinvointia yllä!

 

Riitta Saarikko

riitta(at)viisaskeho.fi

Seuraava Kotona kehossa -valmennus alkaa kesäkuussa 2018. Se on 10 kk sisäisen kasvun ja tunnetaitojen matka, joka sisältää säännöllisiä ryhmätapaamisia. 

Tutustu valmennukseen ja ilmoittaudu mukaan…

Essential motionissa liike on työvälineenä. Tietoa ajankohtaisista Essential motion -kursseista ja tapahtumista…

Etsitkö Rosen-terapeuttia? Lue lisää ja löydä terapeutti…

 

Kommentoi!

kommenttia