Pitkäjänteinen painonhallinta

Yksi syy miksi pysyvä painonpudotus epäonnistuu monilta ihmisiltä on liian nopea painonpudotus. Kun aloitetaan laihdutus saattaa paino pudota ensimmäisten viikkojen aikana pudota nopeasti, mutta sitten painonpudotus pysähtyy ja saattaa tulla takaisin.

Painonpudotuksessa suositeltavaa on edetä maltillisesti ja pitkäjänteisesti. Liian nopea painonpudotus saattaa johtaa siihen, että henkilö kokee nääntyvänsä ja alkaa suorastaan ahmia ruokaa hetken painopudotuksen jälkeen. Kun paino tippuu pikkuhiljaa ehtii keho ja mieli sopeutua painopudotukseen.

Ajoittain paino on pudonnut mukavasti, mutta henkilön mieli ei ole sopeutunut uuteen kevyempään ja hoikempaan kehoon. Henkilö saattaa edelleen nähdä peilissä ylipainoisen henkilön ja pitää ylisuuria vaatteita jotta muut ihmiset eivät näkisi kehon muotoa. Henkilö saattaa epäillä omaa viehätysvoimaansa ja vältellä julkisia paikkoja pelätessään muiden arvostelevia kommentteja painosta, vaikka hänellä ei enää olisikaan ylipainoa.

Yksi huomion arvoinen seikka laihduttamisessa on itsensä hyväksyminen sellaisena kuin on. Jo ennen kuin aloittaa painon pudotuksen tulee harjoitella itsensä hyväksymistä. Jos hyväksyy itsensä pelkästään hoikkana, on se ehdollista hyväksymistä ja aiheuttaa kehoon stressitilaa. Tämä vaikeuttaa laihduttamista.

Yksi keino laihduttamisessa on nähdä itsensä mielikuvissaan ihannepainossa. Tällöin mieli alkaa hyväksyä uutta hoikeampaa kehoa jo ennen kuin keho on fyysisesti optimipainossa. Mielikuvaharjoituksen avulla ei uusi hoikempi keho aiheuta ristiriitaa mielessä, päinvastoin.

Pitkäjänteinen painonhallinta ei kaadu yksittäiseen kakkupalaan tai herkuttelupäivään. Oleellista on, että 90 % ajasta syö terveellisesti. Välillä laihduttavilla henkilöillä painonpudotus tyssää ensimmäiseen herkuttelupäivään. He saattavat soimata itseään epäterveellisestä ravinnosta ja sitten itsekuri pettää ajatuksella ”antaa mennä, ei tästä tullut mitään”. Kun ihminen sallii itselleen herkutteluhetkiä, ei siitä koe huonoa omaa tuntoa ja tällöin laihduttamisprosessi ei kaadu siihen.

 

Lue lisää onnistuneesta painonhallinnasta kirjassa Virolainen & Virolainen: Mielen voima – mielen vaikutus terveyteen ja hyvinvointiin

Kommentoi!

kommenttia