Rakas ihana oma minä – itsemyötätunnon voima

Myötätunto ja sen hyödylliset vaikutukset esimerkiksi työelämässä ovat viime aikoina olleet puheenaiheena ja aihetta myös tutkitaan nykyään paljon. Toisia kohtaan on usein helppo olla empaattinen – hankalankin tapauksen kanssa se onnistuu yleensä edes jotenkuten – mutta entäs kun myötätunto pitäisi ulottaa koskemaan myös itseä? Glups. Aiheeseen perehtynyt amerikkalainen tutkija Brené Brown kirjoittaa kirjassaan Epätäydellisyyden lahjat: ”Itsensä tunteminen ja ymmärtäminen ovat erittäin tärkeitä asioita, mutta täydesti elämiseen vaaditaan jotain vielä olennaisempaa: itsensä rakastamista”. Silti juuri se on monelle kaikkein vaikeinta. Miten se oikein tapahtuu?

Myötätunnon prosessi

Myötätunnon osoittaminen itselleen ei periaatteessa ole sen kummallisempaa kuin myötätunnon osoittaminen toiselle. Prosessi on sama. Jotta voisimme tuntea myötätuntoa toista kohtaan, meidän on ensinnäkin huomattava, että hän kärsii. Jos emme edes huomaa asunnotonta kadulla, emme voi tuntea myötätuntoa hänen vaikeaa tilannettaan kohtaan. Seuraavaksi toisen ihmisen kärsimyksen on kosketettava meitä niin, että tavallaan tunnemme hänen kipunsa (”tunnemme myötä”). Tunnemme myös lämpöä, hellyyttä ja halua auttaa. Myötätunnon osoittamiseen kuuluukin, että ankaran arvostelun sijaan tarjoamme toiselle ymmärrystä ja tukea, kun hän epäonnistuu tai tekee virheitä. Lopuksi oivallamme, että kärsimys, epäonnistuminen ja epätäydellisyys ovat osa yhteistä ihmisyyden kokemusta. Voisimme siis aivan yhtä hyvin itse olla tuossa kiperässä tilanteessa.

Lempeästi kivun keskellä

Osoittaessamme myötätuntoa itsellemme toimimme aivan samalla tavoin itseämme kohtaan silloin, kun meillä on vaikeaa, epäonnistumme tai huomaamme itsessämme jotain, josta emme pidä. Emme jätä kipeitä tunteita huomiotta tai torju niitä, vaan pysähdymme hetkeksi olemaan itsellemme ystävällisiä ja miettimään, miten voisimme lohduttaa itseämme ja huolehtia itsestämme tänä vaikeana hetkenä. Sen sijaan että arvostelemme ja sätimme itseämme armottomasti riittämättömyydestämme, puutteistamme ja virheistämme, olemme itsellemme kilttejä ja ymmärtäväisiä – eihän kukaan ole täydellinen. Itsemyötätuntoiset ihmiset ymmärtävät, että epätäydellisyys, erehtyminen ja vaikeat elämänkokemukset ovat väistämättömiä, joten he pystyvät olemaan lempeitä itselleen kipeissä tilanteissa sen sijaan, että suuttuisivat ja hermostuisivat, kun elämä ei vastaa odotuksia.

Tunteiden hyväksyminen

Itsemyötätunto edellyttää myös, että suhtaudumme tasapainoisesti niin sanottuihin kielteisiin tunteisiimme: emme tukahduta niitä, mutta emme myöskään suurentele niitä. Muistamme, että myös toiset kärsivät, jolloin oma tilanteemme asettuu oikeisiin mittasuhteisiin. Lisäksi olemme halukkaita tarkastelemaan epämiellyttäviä tunteitamme avoimesti ja uteliaasti. Emme arvostele, tuomitse tai tukahduta tunteitamme, vaan hyväksymme ne sellaisina kuin ne ovat. Emme kuitenkaan samastu niihin liikaa; tiedostamme ne vain. Kuten Pema Chödrön kirjassaan Viisaus kaaoksen keskellä kirjoittaa: ”Sallimme itsemme tuntea, mitä tunnemme, emmekä työnnä tunteita pois. Hyväksymme kaikki ominaisuutemme – nekin joista emme pidä.”

Muutoksen salliminen

Niin, entä jos en tosiaan pidä jostain ominaisuudesta itsessäni, vaan haluan tehdä asialle jotain? Itsemyötätunnon osoittaminen ei tarkoita, ettemme voisi oppia ja kehittyä. On selvää, että voimme pyrkiä muuttumaan ollaksemme tasapainoisempia ja onnellisempia – ja niin on tarkoituskin. Motiivinamme on kuitenkin nyt se, että rakastamme itseämme ja välitämme itsestämme, eikä se, että koemme olevamme huonoja, arvottomia tai riittämättömiä. Tällainen mielentila on itse asiassa muutokselle paljon otollisempi. Jos koemme olevamme surkeita luusereita, joilta kaikki menee pieleen, tuskin lähdemme innoissamme kehittämään itseämme. Jos ajattelemme, ettei mistään kuitenkaan mitään tule, emme ole kovin vastaanottavaisia uusille opeille. Jos sen sijaan arvostamme itseämme juuri sellaisina kuin olemme, meidän on helpompi suhtautua elämään myönteisesti ja uteliaasti, olla avoimia ja antaa muutosten tapahtua.

Yhteinen ihmisyys

Ehkä kaikkein tärkeintä myötätunnon osoittamisessa itseä kohtaan on, että kunnioitamme omaa ihmisyyttämme ja arvostamme sitä. Aina asiat eivät suju toivomallamme tavalla. Turhaudumme, koemme menetyksiä, teemme virheitä, törmäämme omiin rajoituksiimme, emme yllä niin korkealle kuin haluaisimme. Turhautumiseen liittyy usein järjetön mutta voimakas yksin jäämisen tunne – ikään kuin minä olisin ainoa maailmassa, joka kärsii ja sotkee asiansa. Totuus kuitenkin on, että kaikki ihmiset kärsivät. Ihmisinä me nyt vain olemme kuolevaisia, haavoittuvaisia ja epätäydellisiä.

Siksi itsemyötätuntoon kuuluukin oivallus siitä, että kärsimys ja riittämättömyyden tunne ovat osa yhteistä ihmisenä olemisen kokemusta eikä jotain, joka tapahtuu ”vain minulle”. Kun hyväksymme tämän todellisuuden sen sijaan, että jatkuvasti taistelemme sitä vastaan, mielemme tyyntyy ja meidän on yhä helpompi tuntea myötätuntoa itseämme ja kaikkia muita kohtaan, jotka kulkevat kanssamme tällä yhteisellä ihmisyyden matkalla.

Leena Siitonen

Lähteitä:

Brené Brown: En olekaan yksin, Uskalla haavoittua, Epätäydellisyyden lahjat

Pema Chödrön: Viisaus kaaoksen keskellä

Kristin Neff: Self-Compassion

Leena Siitonen, FM, on henkisen kasvun ohjaaja ja näkijä.

 

Leena kirjoittaa ja luennoi henkisen kasvun aiheista, järjestää voimauttavia iltoja ja workshoppeja ja tekee auratulkintoja Iloinen Aura -yrityksessään. Hän haluaa auttaa ihmisiä muistamaan oman sisäisen viisautensa ja voimansa ja rohkaista heitä lempeästi luottamaan intuitioonsa.

Tilaa tästä Iloisen Auran uutiskirje! Saat inspiraatiota henkiseen kasvuun ja heti tilattuasi ilmaisen videoluennon Viisi vinkkiä lempeämpään arkeen.

Tutustu Leenan auratulkintoihin, workshoppeihin, kursseihin ja kirjaan.

Seuraa Leenan iloisia päivityksiä Facebookissa ja Instagramissa.

Onko elämä joskus pelkkää suorittamista? Oletko usein liian ankara itsellesi? Hukutko välillä arjen vaatimusten keskelle? Tervetuloa Rakas ihana minä -verkkokurssille voimistamaan yhteyttä aitoon itseesi ja ottamaan askelia kohti itsesi hyväksymistä ja lempeämpää elämää! Voit aloittaa kuusiosaisen kurssin milloin haluat ja edetä kaikessa rauhassa, omassa tahdissasi.

Kommentoi!

kommenttia