Ruokavaliomuutos – elämän rikastuttaja

Kuuntelin tällä viikolla Yle Puheesta Lanttulataamoa, jossa toimittaja keskusteli psykologi ja psykoterapeutti Mikael Saarisen ja mentaalivalmentaja Mirva Mäki-Petäjän kanssa elämänmuutoksista.

Ohjelmassa ei puhuttu ruokavalioon liittyvästä elämänmuutoksesta, mutta onnistunut ruokavaliomuutos on monelle suomalaiselle mikrotason suurimpia haaveita. Toiveista huolimatta moni junnaa vuodesta toiseen paikoillaan.

Mikä siinä muutoksessa on niin vaikeaa?

Ajankohta. Moni ajattelee, että syksy on loistava aika käynnistää uusia juttuja. Niinhän se on – siinä missä kesä ja talvikin.

Vuodenaika ei tosiasiassa ratkaise. Aina on hyvä hetki.

Asiantuntijoiden mukaan muutoksen vaikeus ei nimittäin riipu ajankohdasta vaan siitä, että ihmiset kuuntelevat hyvin vähän itseään eivätkä tiedosta omia tarpeitaan.

Tiedät, että vatsa menee kipeäksi maitotuotteista, mutta otat kuitenkin jäätelöä, kun sitä on tarjolla. Onneksi on laktoositonta, lohduttaudut, vaikka tiedät ettei se auta.

Tiedät, että sokeri tekee keskivartalosi ilmapallon kokoiseksi, mutta siitä huolimatta santsaat juhlissa sokeriherkkuja. Nää on kuitenkin gluteenittomia, perustelet itsellesi, vaikka tunnet jo sukkahousujen puristavan.

Tiedät, että maha menee kuralle gluteeniviljoista – no, ei täällä mökillä ole mahdollisuutta suunnitella aterioita niin tarkasti ja kauppakin on kaukana. Päätät tsempata sitten, kun palaat arkeen.

Kaikkihan me tiedämme mitä arki pahimmillaan on. Se vaan vyöryy niskaan – ei ole aikaa panostaa ruoanlaittoon. Lomalla sitä aikaa nimenomaan on, jos niin halutaan. Aina ei kuitenkaan haluta.

Sitkutellaan. Aloitan sitku tää grillimättökausi / jäätelökesä / pikkujoulukausi / juhlakausi on ohi. Just nyt ei jaksa niuhottaa. Jää vielä elämä elämättä.

Esteitä löytyy niin sisältä kuin ulkoapäinkin.

 

Haasteet on tehty voitettaviksi

Asiantuntijoiden mukaan suurin este muutokselle löytyy päämme sisältä; ihminen lentää mieluiten ”autopilotilla” eli toimii tiettyjen rutiinien mukaisesti. Se takaa helpon elämän – ja valitettavan usein myös vähäenergisen ja huonovointisen.

Jotta voi rikastuttaa elämäänsä, täytyy luoda uusia rutiineja. Sellaisia, joita suorittamalla tulee hyvä olo.

Ruokavaliomuutos lähtee pysyvistä korjausliikkeistä. Vaihdetaan huonot rasvat hyviin rasvoihin (pähkinöihin, siemeniin, avokadoon ja kylmäpuristettuihin öljyihin) ja unohdetaan einekset ja valmisruoat. Jääkaappi ladotaan täyteen maistuvia satokauden tuotteita ja lisätään ruokien maustamiseen yrttejä ja ihania mausteita. Sokeripitoisten hedelmien sijaan syödään enemmän kotimaisia marjoja. Leivän pupeltamisen sijaan hurautetaan koko perheelle kuitupitoisia smoothieita, jotka hakkaavat ravintopitoisuudessaan parhaimmillaan kokonaiset ateriat. Ja sokeri – sitä voi vähentää rankasti tai siirtää pysyvästi sinne juhlaosastolle.

Sitkuttelun sijaan on vain tehtävä erilaisia valintoja kuin aikaisemmin. Joka päivä.

 

Entä jos epäonnistun?

Toinen suuri este muutokselle on pelko. Häpeän pelko. Hävettää, jos en onnistukaan.

Pelkoon liittyy myös syyllisyys, jota kanssaihmiset tuottavat. Muut voivat pyrkiä sabotoimaan suunnitelmiasi, jotta olisit se sama helppo ihminen muille.

Ei tarvitse olla. Riittää, että on lempeyttä ja myötätuntoa itseään kohtaan. Ja oma halu muutokseen.

Ruokavaliomuutoksiin kuuluu myös harha-askeleet. Et voi välttyä niiltä varsinkaan, jos testailet FODMAP-ruokavaliota. Jos joku kokeilemasi ruoka-aine ei sovikaan sinulle, jätä se pois. Tai jos vahingossa luisut vanhaan ruoka-asetukseen ja olo tuntuu kamalalta, voit aina korjata tilanteen: lempeä keitto tai vatsaa hellivä smoothie palauttaa pian hyvän olon vatsaasi.

Herkälle vatsalle sopivaa ruokavaliomuutosta voit lähteä hakemaan vaikka ruokakirjani avulla. Lukijoiltani saadun palautteen perusteella tiedän, että moni on löytänyt kirjasta uuden suunnan ruokavalioonsa ja hyvän olon vatsaansa:

”Olen käyttänyt kirjaa viikoittain noin puolen vuoden ajan. Lempparia on vaikea valita, koska pidän niin monesta reseptistä. Suosittelen kirjaa herkkävatsaiselle, koska kirjan avulla lähtee kokeilemaan uusia raaka-aineita ja saa jotain ihan uutta omaan ruokavalioon.” -Iina

Oman kommenttisi ruokakirjasta voit käydä kirjoittamassa FODMAP-keittiöni Facebook-sivulla olevaan kilpailuun (voimassa 31.8.2016 saakka). Kaikkien palautteen jättäneiden kesken arvon Mill & Mortarin luomumausteita sekä lippuja Viisas Elämä -messuille.

Rohkeutta ja iloa ruokavaliomuutokseen!

PS. Kuvassa on alkusyksyn herkullinen marjapiirakka, joka ladotaan rennosti lasiin. Herkuttelukin voi olla terveyttä tukevaa. Reseptin löydät FODMAP-keittiöni -sivulta.

Kommentoi!

kommenttia