• Etusivu
  • Blogit
  • Tasapainoinen arki – helpot vinkit hyvään oloon

Tasapainoinen arki – helpot vinkit hyvään oloon

Tasapainoinen arki – helpot vinkit hyvään oloon ja elämästä nauttimiseen. Me kaikki haluamme olla terveitä ja hyvinvoivia ja nauttia elämästä.

Me kaikki haluamme olla terveitä ja hyvinvoivia ja nauttia elämästä. Tasapainoinen arki muodostuu muun muassa viisaista elämäntapavalinnoista, henkisestä hyvinvoinnista ja myönteisestä asenteesta. Iloinen mieli, säännöllinen rauhoittuminen ja rentoutuminen, mieluisa liikunta ja terveellinen ruokavalio ovat kaikki tärkeitä hyvän elämän elementtejä. Myös turhan stressin välttäminen on hektisen nykyelämän pyörityksessä olennaisen tärkeää. 

Jätä aikaa lepäämisen ja rentoutumiseen

Parhaimmillaan tasapainoinen elämä on sitä, että voimme hyvin kaikilla elämämme osa-alueilla: kehossamme, tunnetasolla, ihmissuhteissa, töissä, kotona. Käytännössä kuitenkin työasiat tai perheeseen liittyvät velvollisuudet saattavat välillä nielaista kaiken alleen, ja muu jää vähemmälle huomiolle. Joskus taas ihmissuhdehuolet tai tunteet ottavat syystä tai toisesta vallan ja elämä on hetken yhtä vuoristorataa.

Se ei ole vaarallista, kunhan pyrimme mahdollisimman pian palaamaan tasapainoon uudelleen.

Kiireen ja elämän myllerrysten keskelläkin on hyvä varata itselleen edes hiukan omaa aikaa päivittäin; muuten elämästä katoaa ilo ja mielekkyys ja siitä tulee pelkkää puurtamista. Ilman säännöllistä rauhoittumista ja itsen kuulostelua taas hukkaamme helposti suunnan emmekä enää näe, mikä meille on hyväksi.

Kun stressi tai ahdistus uhkaa, huokaise hetken aikaa. Meditoi, rauhoitu, mene ulos luontoon tai tee jotain muuta mukavaa ja rentouttavaa. Anna mielesi levätä. Joskus oma aika täytyy ottaa itselleen hyvinkin päättäväisesti. Jos muu ei auta, merkitse se kalenteriin ja pidä siitä kiinni kuten muistakin menoistasi.

Vaali luovuutta ja hyvää mieltä

Iloisena ja tyytyväisenä suhtaudut kaikkeen myönteisemmin ja jaksat hoitaa tehtäväsi ja velvollisuutesi paremmin. Stressaantuneena pienetkin ongelmat saattavat joskus vaikuttaa ylivoimaisilta. Näköala kapenee, ajatukset pyörivät ongelmien ympärillä eikä ratkaisuja löydy yhtä helposti kuin rennommassa mielentilassa. Stressaantunut ihminen ei tutkitusti ole kovin luova.

Pidä huolta itsestäsi tekemällä säännöllisesti jotain luovaa ja rentouttavaa –jotain sellaista, josta nautit ilman suorituspaineita:

  • Nouse aamulla ylös hiukan tavallista aikaisemmin, jotta ehdit nautiskella aamukahvistasi ja hiljaisuudesta kaikessa rauhassa ennen kuin muut heräävät.
  • Tee arkisista päivittäisistä puuhista hiukan mukavampia: kokeile saman vanhan sijasta uutta eksoottista reseptiä, kuuntele siivotessa pölyt räjäyttävää musiikkia, venyttele kerrankin hitaasti ja nautinnollisesti treenin jälkeen.
  • Varaa ainakin kerran viikossa aikaa rakkaalle harrastuksellesi tai aloita uusi, jota olet aina halunnut kokeilla: vesivärimaalausta, joogaa, afrikkalaista tanssia, koruntekoa?
  • Jos ehdit, nipistä lounastauosta edes pieni oma hetki: lue muutama sivu inspiroivaa kirjaa, piipahda ulkona hengittämässä raitista ilmaa tai tee rentouttava hengitysharjoitus.
  • Naura mahdollisimman paljon! Se on terveellistä ja auttaa muun muassa lievittämään stressiä ja elimistön tulehdustiloja, alentamaan verenpainetta, tehostamaan aivotoimintaa ja tietenkin parantamaan mielialaa.

Syö hyvin

Oikeanlainen ruokavalio pitää kehon kunnossa ja lisää elinvoimaa. Uusien reseptien kokeileminen on sitä paitsi inspiroivaa eikä välttämättä vie edes kovin paljon aikaa.

Itse kiinnostuin ruoanlaitosta vasta pienen pakon edessä vegaaniruokavalioon siirryttyäni ja raakaravinnosta innostuttuani: jos aioin saada mieleistäni syötävää, sitä oli tehtävä itse. Keittiössä puuhastelu osoittautui kuitenkin yllättävän hauskaksi. Tuntui kuin eteeni olisi auennut ihan uusi ja ihmeellinen maailma täynnä mielenkiintoisia raaka-aineita ja makuyhdistelmiä.

Hyviä vinkkejä terveelliseen syömiseen löytyy esimerkiksi Michael Gregerin pian suomeksi ilmestyvästä menestyskirjasta Kuinka elää kuolematta, johon on koottu yhteen niin alan uusimmat tutkimustulokset kuin selkeät käytännön ruokaohjeet arkeen. Gregerin mukaan terveyttä edistävä ruokavalio sisältää runsaasti muun muassa kasviksia, marjoja, hedelmiä, siemeniä, pähkinöitä, vihreitä vihanneksia, kaaleja ja papuja.

Liiku lempeästi

Liikunta ei saisi tuntua ikävältä pakolta. Jos se on vastenmielistä, sitä ei yksinkertaisesti tule pidemmän päälle tehtyä. Jos kova rääkki ei ole sinun juttusi, unohda punttisalit ja trendijumpat ja tee mieluummin jotain lempeää ja rauhallista. Kun liikkuminen tuntuu jo itsessään hyvältä, ei tee mieli keksiä tekosyitä sen välttelemiseksi. Kävely on ihan hyvää liikuntaa! Pehmeä jooga taas avaa tukoksia ja saa energiat virtaamaan.

Itseään voi motivoida vaikkapa ottamalla liikuntaharrastuksen osaksi viikonlopun ohjelmaa. Lähde patikoimaan lähimetsään, tee kaverin kanssa pyöräretki (kunhan sää taas sallii) tai kokeile vaikka seinäkiipeilyä. Jos mitenkään ehdit, lyhytkin aamuvenyttely tai -jumppa auttaa heräämään ja tekee koko päivästä paremman.

Kokeile, fiilistele ja löydä omat keinosi tasapainoiseen elämään. Muista, että tiedät itse parhaiten, mikä sopii sinulle ja mitä milloinkin tarvitset. Kuuntele intuitiotasi ja kehosi viisautta, kun teet valintoja. Lepää, ota rennosti, naura, herkuttele kohtuudella ja nauti elämästä! Ja muista olla itsellesi armollinen, jos ihan aina ei mene nappiin.

Leena Siitonen

Leena Siitonen, FM, on henkisen kasvun ohjaaja ja näkijä, jonka esikoiskirja Lempeän elämän käsikirja säätäjille ilmestyy syyskuussa Viisas elämä -sarjassa.

Leena kirjoittaa ja luennoi henkisen kasvun aiheista, järjestää voimauttavia iltoja ja workshoppeja ja tekee auratulkintoja Iloinen Aura -yrityksessään. Hän haluaa auttaa ihmisiä muistamaan oman sisäisen viisautensa ja voimansa ja rohkaista heitä lempeästi luottamaan intuitioonsa.

Tilaa tästä Iloisen Auran uutiskirje! Saat inspiraatiota henkiseen kasvuun ja heti tilattuasi ilmaisen videoluennon Viisi vinkkiä lempeämpään arkeen.

Tutustu Leenan auratulkintoihin, workshoppeihin, kursseihin ja kirjaan.

Seuraa Leenan iloisia päivityksiä Facebookissa ja Instagramissa.

Onko elämä joskus pelkkää suorittamista? Oletko usein liian ankara itsellesi? Hukutko välillä arjen vaatimusten keskelle? Tervetuloa Rakas ihana minä -verkkokurssille voimistamaan yhteyttä aitoon itseesi ja ottamaan askelia kohti itsesi hyväksymistä ja lempeämpää elämää! Voit aloittaa kuusiosaisen kurssin milloin haluat ja edetä kaikessa rauhassa, omassa tahdissasi.

Kommentoi!

kommenttia