Tunnesyöminen

Syömiseen ja ruokailuun liittyy paljon muutakin kuin energian saamista. Hyvin usein syömiseen liittyvät erilaiset tunteet. Joko pyritään piilottamaan tiettyjä tunteita, saamaan tiettyjä tunteita pintaan tai molempia. Ruoka ei tuomitse tai arvostele. Sen sijaan siihen liittyy usein positiivisia mielleyhtymiä ja se maistuu hyvältä. Se on yksi keino tuntea mielihyvän tunteita.

Välillä tunnesyömisen taustalla on jokin traumaattinen elämäntapahtuma. Henkilön ollessa lapsi hänen vanhemmat ovat saattaneet erota ja hän on hakenut mielihyvän tunnetta ruuasta. Kenties tyttöä on käytetty seksuaalisesti hyväksi ja henkilö on alkanut syömään lihoakseen, jotta ei näyttäisi niin viehättävältä. Kun puhutaan ylipainosta ja painonhallinnasta on oleellista tiedostaa tukahdutettu traumaattinen tilanne ja käsitellä tukahdutetut tunteet siihen liittyen. Tällöin terveellistä ruokavaliotakin on helpompi noudattaa.

Ajoittain elämän tämänhetkinen tilanne saatetaan kokea stressaavana ja ruuasta haetaan apua stressin hallintaan. Henkilö saattaa esimerkiksi kokea yksinäisyyttä tai tylsyyttä. Yksi keino välttää kyseisten tunteiden kokemista on nauttia itselleen mieluisaa ruokaa ja painaa täten nuo kyseiset tunteet piiloon, jotta niitä ei tarvitsisi kohdata. Tämä on kuitenkin hyvin lyhytjänteinen ratkaisu. Vertauskuvallisesti on helppo oivaltaa, että jos henkilöä on ammuttu haulikolla vatsaan, ei kyseistä haavaa pyritä parantamaan laastareilla. Täten huomattavaa onkin, että ruuan tuoma mielihyvän tunne kestää vain hetken ja kohta tukahdutetut tunteet nousevat jälleen pintaan, jolloin seurauksena on taas lisää syömistä.

Huomattavaa on, että on muitakin keinoja käsitellä tunteita kuin syöminen. Ensimmäinen seikka on kokea tukahdutetut tunteet. Apuna voi käyttää kirjoittamista, tunteista puhumista, kenties itku tai raivoaminen esimerkiksi metsässä huutaen voivat auttaa. Yksi tapa käsitellä tunteita myös on olla puhtaassa tunteessa ilman tarinoita ja mielikuvia, jopa ilman tunteen leimaamista tietyksi tunteeksi.

Toinen seikka on tulla tietoiseksi omasta syömisestä. Juuri ennen ruokailua voi esittää itselleen kysymyksen ”Onko minulla aidosti nälkä vai pyrinkö hakemaan syömisellä jotakin tunnetilaa?” Mikäli vastaus on, että hakee jotakin tunnetilaa, on parempi istahtaa alas ja käsitellä tunnetila puhumalla tai kirjoittamalla siitä ja kokea se laskien irti ennen ruokailua.

Lisää tunnesyömisestä kirjassa Virolainen & Virolainen: Mielen voima- mielen vaikutus terveyteen ja hyvinvointiin

 

Kommentoi!

kommenttia