Vatsa kuntoon verkkovalmennuksen avulla

Liian moni kärvistelee päivästä ja vuodesta toiseen huonokuntoisen suoliston kanssa; on sokerikoukussa, stressaa vatsavaivoista, kärsii unettomuudesta, erilaisista kiputiloista, vatsan turvotuksesta, ilmavaivoista ja tukkoisesta olosta.

Osa on tutustunut FODMAP-ruokavalioon ja ehkä noudatteleekin sitä jossain määrin. Tai sitten on kuullut siitä, mutta todennut sen järjettömäksi urakaksi erään kurssilaisen tavoin:

”Olin kuullut FODMAPista jo puolisen vuotta ennen kurssia ja alkanut perehtyä asiaan, mutta se tuntui minusta kamalan vaikealta ja monimutkaiselta ja tuli tunne, ettei tässä sitten enää koskaan voi syödä kuin pettuleipää.” -Mirka

Verkkokurssilta apu änkyröivän vatsan lepyttämiseen

Lanseerasin tammikuussa Herkän vatsan kokkikoulu -verkkokurssin, joka on suunnattu kaikille vatsavaivoista kärsiville. Ruokakirjan teemaa jatkava verkkovalmennus opettaa, miten suoliston epätasapainoa korjataan ja miten FODMAP-ruokavalio otetaan haltuun askel kerrallaan.

Monelle perusteellisen ruokavaliomuutoksen tekeminen yksin on liian työläs projekti. Usein on vaikea päättää, mistä päästä aloittaa, kun korjattavaa olisi niin paljon. Myös epäonnistumisen pelko voi jäytää mielessä. Ruokavalion lisäksi tarkasteluun pitäisi ottaa myös muut elämäntavat, jotka heijastuvat herkän vatsan hyvinvointiin.

Elämäntapamuutoksen onnistuminen voi kaatua jatkuvaan kiireeseen, motivaation puutteeseen tai siihen, ettei pohjimmiltaan luota itseensä. Oman hyvinvoinnin laiminlyönnistä on tullut jo niin arkipäiväistä, ettei paremmasta uskalla enää edes haaveilla. Jollakin syy voi löytyä puolisosta, jolta ei terveysprojektille tukea heru.

Joku vierellä kulkija kuitenkin tarvitaan.

Verkkovalmennuksesta saat selkeän suunnan elämäntapamuutokseesi, ryhmän kannustuksen ja vertaistuen sekä valtavasti hyväksi testattuja työkaluja käyttöösi.

Ruokavaliomuutoksessa on esimerkiksi osattava päästää irti vanhoista tavoista ja otettava tilalle jotain uutta. Vetämilläni kursseilla kannustan kurssilaisia siivoamaan ruokakaapit ja raivaamaan kaappeihin tilaa terveyttä tukeville ruoka-aineille. Monen mielestä tämä on ollut kurssin voimaannuttavin osio:

”Ehdoton suosikkitehtäväni oli kyllä ruokakaapin uudistus. Se oli paras mahdollinen startti tälle kurssille ja ruokarempalle. Luin ohjeita ja annoin itselleni luvan hankkia kaupasta kaikkea mahdollista ohjeidenmukaista, jota tekee mieli kokeilla. On ollut ihanaa, kun kotona on vain ruokia, joita voin syödä huoletta. Yhdessä paikassa saa syödä mitä tahansa, mitä löytää kaapeista (poislukien ”poikaystävän hylly”).” -Linda

Huomaa, että nyt on kyse sinun elämäntavoistasi – ei kenenkään muun. Jos sinulla ja puolisollasi on erilaiset ruokavaliot, niin älä tee siitä mitään ongelmaa.


Tärkeintä muutoksessa on ilo ja positiivinen asenne

Verkkokurssin tärkein elementti on tekemisen ilo, joka lähtee myönteisestä asenteesta. Kun lisäät elämääsi hyviä asioita, huonoille jää vähemmän tilaa. Epäterveellisiä ruokailutottumuksia on mahdotonta muuttaa paremmaksi sillä, että kieltää kaiken hyvän itseltään. Sellainen ei ole mitään elämää, eikä kieltäymysten linjalla jaksa loputtomiin.

Kaiken hyvän kieltämisen sijaan on opittava tekemään laadullisia valintoja, jotka tukevat vatsan hyvinvointia. Niinpä herkän vatsan ruokavalioon mahtuvat myös herkku- ja juhlahetket – ilman syyllisyyttä.

Silloin, kun itse aloin hoitaa vatsavaivojani ruokavaliolla, päätin, että terveyttä tukevan ruoan on oltava niin hyvää, että se maistuu kaikille. Ruoan pitää tuottaa iloa niin silmälle, keholle, mielelle kuin makunystyröillekin. On ollut ilo huomata, että myös kurssin suorittaneet ovat olleet ruokafilosofiastani samaa mieltä ja huomanneet itseymmärryksensä kohentuneen:

”Opin puolustamaan itseäni ja ruokavaliotani ravintoloissa ja muissa tilaisuuksissa ja näkemään, että erilaisellakin ruokavaliolla ruoka voi olla maukasta ja runsasta ja herkullista. Kun luopuu jostakin, saa jotakin tilalle. Kurssin reseptiosiot olivat suorastaan taivaanlahja.” -Mirka

Tee muutoksesta näkyvä

Kun tekee riittävän monta kertaa asioita uudella tavalla, oppii ja rutinoituu vähitellen. Ajattelepa lasta, joka opettelee ajamaan polkupyörällä. Kuinka monta kertaa hän kaatuu ennen kuin oppii ajamaan kunnolla?

Monesti.

Lapsi ei kuitenkaan opi ajamaan pyörällä, jos otat häneltä pyörän pois heti ensimmäisen kaatumisen jälkeen. Hänen hatariin taitoihinsa on vain luotettava ja uskottava, että jonain päivänä lapsen kasvoja valaisee onnellinen hymy: katso, minä tein sen!

Sama juttu se on elämäntapamuutoksessakin. On luotettava itseensä ja kaivettava jostain sitkeyttä, jonka avulla pidät hyvinvoinnistasi huolta myös huonoina päivinä. Harjoittelu tekee mestarin. FODMAP-ruokavalion soveltaminen omaan elämään on loppuelämän kestävä projekti. Se ei kaadu yksien synttärijuhlien huonoihin valintoihin eikä sinulle epäsopiviin palaveritarjoiluihin.

Selvää on, että pieleen menneiden ruokavalintojen jälkeen suolisto möyryää entistä enemmän, mutta pikkuhiljaa sitä oppii kuuntelemaan kehoaan ja vastaamaan sen tarpeisiin:

”Kurssi on tuonut myös itseluottamusta käyttää niitä tuotteita ja raaka-aineita, mitkä ovat minulle hyväksi. Ja jättää ne pois mitä yleisesti pidetään hyvänä.” -Sari

Luota mielikuvien voimaan

Ruokavaliomuutoksen tekeminen vaatii aivan erityisesti mielen johtamista, sillä ajatuksilla on valtava voima.

Jokaiselle meistä tulee välillä eteen synkkiä päiviä, jolloin muutos ei tunnu etenevän. Teet omasta mielestäsi oikeita valintoja, mutta herkkä vatsasi sen kuin synkistelee. Pahimmillaan se kipeytyy siitä, että juot vettä väärään aikaan. Tuntuu, että mikään ei toimi.

Tällaisina hetkinä auttaa se, että näkee muutoksen myönteisenä ja kuvittele haluamansa lopputuloksen todeksi. Myös samassa tilanteessa olevien vertaistuki ja tsemppi auttavat heikolla hetkellä:

”Se, mikä oli minulle mahtavin juttu, oli vertaistuki. Oli ihana nähdä muiden kirjoituksia samoista haasteista ja onnistumisista sekä saada vastauksia kysymyksiin. On niin ihanaa, kun on joku, jolta voi kysyä. Ja joka osaa vastata mun kysymyksiini! -Marjukka

Elämäntapamuutoksessa suurimmat onnistumisen esteet ovat usein oman pään sisällä. Siksi synkkien ajatusten tilalle on keksittävä jotain positiivista ja löydettävä eteenpäin vieviä ajatuksia.

Kun teet muutosta omaan tahtiisi ryhmävalmennuksessa, et jää ajatuksiesi kanssa yksin. Jonain päivänä voit katsoa itseäsi ylpeyttä tuntien ja todeta: Minä tein sen!

Kevään viimeinen Herkän vatsan kokkikoulu -verkkovalmennus starttaa 24.4.2017. Lisätiedot kurssista ja ilmoittautumislinkin löydät kurssisivulta.

Lämpimästi tervetuloa mukaan kurssille – kohti hyvää oloa ja tervettä vatsaa!

♥ pauliina

Kommentoi!

kommenttia