Vatsavaivaisena sokerikoukussa

”Moni on opettanut itsensä sokerihiireksi”, Helsingin Sanomat uutisoi tällä viikolla. Jutun asiantuntijaksi valittu lihavuustutkija Aila Rissanen antoi kansalaisille ohjeita siihen, miten pääsee eroon sokerikoukusta ja jatkuvasta napostelusta ja sitä kautta ehkä lihavuudestakin.

En pidä tästä keskustelusta varsinkaan, kun samaan aikaan eräät toiset ravitsemuksen asiantuntijat näkevät sokerin yhtenä osana suomalaista ruokavaliota – ei ratkaisevan pahana tekijänä, jolla olisi yhteys lihomisen riskiin.

Kaikki nämä keskenään ristiriitaiset keskustelut voidaan kytkeä erityisesti meidän naisten ruumiinkuvan normittamiseen ja ulkonäköihanteiden rakentamiseen, jonka taustalla on syömisen kontrollointi.

Kyse on vahvasta yhteiskunnallisesta ja kulttuurisesta vallankäytön välineestä, jolla samaan aikaan sekä lohdutetaan (ei se sokeri nyt niin paha ole – sehän kuuluu tähän kulttuuriin) että kuritetaan (mitä olet opettanut itsesi sokerihiireksi – äkkiä eroon siitä!).

Kulttuuriset kuvastot ja puhetavat syyllistävät ja vääristävät naisten suhdetta omaan kehoonsa, kirjoittaa mediatutkija Katariina Kyrölä teoksessa Sukupuolishow: johdatus feministiseen mediatutkimukseen.

Kyrölää mukaillen kapean vartalon, kiinteiden lihasten ja äänettömän ja litteän vatsan ihannointi estää erilaisuuden näkemisen hyväksyttävänä tai ihailtavana.

Ahdistus ja tyytymättömyys omaan kroppaan on monille normaalia. Se voi kanavoitua huonoihin ruokailutottumuksiin, herkutteluun ja jatkuvaan naposteluun. Syömishäiriöiden taustalla voi siis olla paljon erilaisia käsittelemättömiä tunteita, kuten pettymystä ja itseinhoa.

 

Huonokuntoinen suolisto kaiken pahan alku ja juuri

Tiedetään, että huonokuntoinen suolistobakteeristo saa ihmisen himoitsemaan sokeria yli kaiken. Kun käsi tarttuu kaupassa karkkipussiin, kyse ei ole niinkään itsekurin puutteesta vaan siitä, että ”pahisbakteerit” viestittävät aivoillesi tarvitsevansa vain ja ainoastaan sitä.

Ei auta, että jätät ostamatta. Tyhjiö on helppo täyttää muulla sokerilla. Tai palata myöhemmin kauppaan hakemaan sitä, minkä hyllylle jätit.

Kokemusta on.

Toisaalta suoliston huonot bakteerit vaikuttavat myös siihen, että ihminen saa syömästään ravinnosta enemmän energiaa, minkä vuoksi ihminen lihoo (vaikka söisi miten vähän) tai ei yrityksistään huolimatta laihdu. Aiheesta on blogannut mm. FLT Ravintovalmentaja Annika Havaste.

Kun minä lähdin hoitamaan vatsavaivojani FODMAP-ruokavaliolla, yhdistin siihen funktionaalisen terveysfilosofian opit suoliston hoitamisesta. Nämä ajatukset on tiivistetty Herkän vatsan kokkikoulu -ruokakirjan alkuosaan.

Samat teesit näkyvät myös resepteissäni.

Viimeisen puolentoista vuoden aikana olen iloinnut siitä, että suoliston hoitamisen myötä myös suhteeni sokeriin on muuttunut luonnollisella tavalla. Samaan aikaan kehossani on tapahtunut paljon myönteisiä muutoksia ilman, että olen tehnyt mitään sen eteen.

Sokeririippuvuudesta voi siis päästä eroon pehmeilläkin metodeilla: syömällä oikeaa, mahdollisimman vähän käsiteltyä puhdasta ruokaa.

 

Ole lempeä itsellesi

Olen saanut joiltakin blogini lukijoilta viestiä, joissa kysellään laihdutusvinkkien perään.

Minä en suosittele kenellekään laihduttamista, koska en usko siihen, että henkisellä ja fyysisellä kurituksella saadaan aikaan pysyviä ruokavaliomuutoksia. Siksi minulla ei ole mitään laihdutusohjeitakaan.

Jos sinulla on herkkä vatsa etkä ole tyytyväinen kehoosi, aloita mieluummin itsesi rakastaminen ja hemmottelu ja ala laittaa itsellesi ja perheellesi suolistoa hoitavaa ruokaa.

Valmista ruokakirjani ohjeilla tai blogini resepteillä ihanan makuisia kasvisruokia tai kasvispitoisia kana- ja kalaruokia ja pakasta ylijääneet ruoat valmiina annoksina kiireisten päivien varalle. Joka päivä ei todellakaan tarvitse kokata, ellei halua.

Kokeile ennakkoluulottomasti ruoanvalmistuksessa suomalaisia marjajauheita, tuoreita ja kuivattuja yrttejä sekä tulehdusta hillitseviä mausteita, kuten kurkumaa, inkivääriä jne..

Lisää jokaiselle aterialle hyviä rasvoja (pähkinöitä, siemeniä, kylmäpuristettuja öljyjä ja avokadoakin, jos vatsa vain kestää). Rasvat pitävät tehokkaasti nälän poissa ja verensokerin tasaisena, mikä hillitsee tehokkaimmin napostelua.

Panosta vatsan hyvinvointia tukeviin välipaloihin. Opettele leipomaan kuitupitoista, luontaisesti gluteenitonta leipää ja lisää vatsantoimintaa helpottavat kuidut turvotettuna myös smoothien sekaan. Kuidut (pellavansiemenrouhe, hamppurouhe, chia-siemenet ja gluteenittomat hiutaleet) ja rasvalisät tekevät smoothiesta kunnon aterian, josta saat puhtia iltapäivään.

Tuhdin välipalan ansiosta verensokeri ei romahda, mikä tukee myös järkevää iltasyömistä. Jos illalla on sellainen tunne, että voisit syödä jääkaapinovetkin, on päivän aikana saatu energiamäärä jäänyt täysin riittämättömäksi.

Valmista itsellesi hyvän olon herkkuja.

Minulla on aina jääkaapissa ruokakirjani resepteillä tehtyjä tahini-raakakeksejä, tyrni-suklaafudgea ja suklaa-proteiinipatukoita sekä itse tehtyä raakasuklaata. Niillä voi herkutella hyvillä mielin, ja vatsakin tykkää!

Sokeria sisältävien herkkujen suhteen on toki muistettava kohtuus, sillä sokeri ei oikeasti tee meille herkkävatsaisille hyvää. Sokerin pöhöttämästä vatsasta pääsee kuitenkin melko nopeasti eroon, kun palaa takaisin lähtöruutuun, eli oikean ravintopitoisen ruoan äärelle.

Jos et ole vielä hankkinut ruokakirjaani, se kannattaa tilata nyt joko itselle tai lahjaksi ystävälle tai kevään vastavalmistuneelle juhlahintaan kustantajan verkkokaupasta.

Syödään ja voidaan hyvin!

PS. Kuvassa näkyvä mehu liittyy FODMAP-keittiöni -blogin uusimpaan kirjoitukseen, jossa käsittelen erilaisia juomia vatsavaivojen näkökulmasta. Käy kurkkaamassa ja poimi talteen herkullinen resepti!

Kommentoi!

kommenttia