Viime viikolla ilmestynyt Herkän vatsan kokkikoulu -ruokakirja on löytänyt tiensä jo ensimmäisten lukijoiden keittiöön. Muutama palautekin on kolahtanut inboxiini.

Eräs herkkävatsaisen tytön äiti kirjoitti minulle näin:

”Kiitos ihanasta kirjasta ♥ Testattu jo kana-kookoskvinotto, sitruuna-lakritsi-proteiininapit, intialaiset kana-kasvispyörykät ja lakritsi-kookosvanukas mustikkamelballa. Kaikki maistuneet koko perheelle! Arvasin, että kirjaasi voi luottaa!”

Kyllä lämmitti.

Monella onkin kiire päästä laittamaan vatsaa ja suolistoa pysyvästi parempaan kuntoon. Tässä kontekstissa hoppu voi olla hyväksi. Vatsavaivat nimittäin usein pahenevat ja ongelmat mutkistuvat, mitä pidempään vaivojensa kanssa sitkittelee.

Päättäväisesti kohti uusia tuulia

Vatsavaivojen selättäminen vaatii aina uudenlaista ruoka-ajattelua ja usein myös elämäntapoihin liittyvää muutosta.

Jos isoihin muutoksiin ei ole nyt aikaa tai et muuten vain jaksa, voit aivan hyvin edetä myös pienin askelin. Kaikilla terveysteoilla on merkitystä, ja kun hyvä olo lisääntyy, saat uutta virtaa seuraavan askeleen ottamiseen valitsemallasi tiellä.

Uusien polkujen kokeileminen on loppujen lopuksi äärimmäisen kiehtovaa. Koskaan et tiedä, mihin kaikkeen matkallasi törmäät, ja millaiset valinnat tukevat vatsan ja suoliston hyvinvointia. Joskus pienet muutokset riittävät, mutta toisinaan voidaan tarvita suurempaa ruokavalion siivousta.

Muutoksen äärellä on aivan normaalia tuntea epävarmuutta. Ehkä vähän pelkoakin.

Siksi toivonkin sinulle rohkeutta ja päättäväistä mieltä. Suurimmalla osalla herkkävatsaisista on mahdollisuus saavuttaa terveellisellä ruokavaliolla hyvä olo ja terve vatsa – ihan kotikeittiöstä käsin. Sinäkin onnistut siinä, jos vain tahdot niin.

Muista, että umpikujia ei ole, on vain kiertoteitä.


Herkän vatsan kokkikoulu jalkautuu hyvinvointikeskuksiin

Minun elämäntapamuutoksen aloittamisesta on kulunut nyt puolitoista vuotta, mutta olen yhä edelleen uusien kuvioiden äärellä. Kirjan kirjoittamisen jälkeen nimittäin päätin, että haluan kertoa vatsaystävällisestä ruoanlaitosta kaikille.

Ne, jotka minut tuntevat, tietävät, että en oikein jaksa odottaa, että joku tekee asioita puolestani. En myöskään usko siihen, että asiat menevät toivottuun suuntaan sohvalla makaamalla. Olen kasvanut siihen ajatukseen, että helpoiten saa sen, mitä tavoittelee, jos edes yrittää viedä asioita haluamaansa suuntaan.

Näissä tunnelmissa käynnistin tällä viikolla uutuuskirjani markkinoinnissa tapahtumamyyntikiertueen.

Siis minkä?

Pystytän pop-up esittelypisteen aina yhdeksi iltapäiväksi kerrallaan eri hyvinvointikeskuksiin. Kirjan esittelyn yhteydessä minulla on aikaa keskustella ja jakaa käytännön vinkkejä vatsaystävälliseen ruoanlaittoon, ruokien maustamiseen, leivontaan ja hyvää ateriarytmiä tukevien välipalojen valmistamiseen.

Samalla tulee tietysti pälpätettyä kaikista muistakin hyvinvointiin liittyvistä jutuista.

Muutaman esittelyillan jälkeen voin vain todeta, että tämä on aivan mielettömän hienoa! On kiinnostavaa kuulla muiden herkkävatsaisten kokemuksia siitä, mikä toimii ja mikä ei. Se avartaa omiakin ajatuksia ja auttaa minua myös uusien reseptien kehittämisessä.

Ruokakirjan lisäksi tapahtumassa voi samalla tutustua jo ruokakursseilla suuren suosion saavuttaneisiin ihaniin luomumausteisiin ja terveellisiin suomalaisiin marjajauheisiin. Pienillä jutuilla saat loihdittua ruokiin ja leivonnaisiin mielettömän hienon makumaailman, joka tukee terveyttä ja vatsan ja mielen hyvinvointia.

Minusta hyvinvointikeskukset ja kuntosalit ovat rento ja välitön kohtauspaikka kaikille, jotka välittävät itsestään ja omasta hyvinvoinnistaan. Moni hyvinvointialan yrittäjä pitää ruokaan ja ravitsemukseen liittyvää tapahtumaa tärkeänä ja ajankohtaisena palveluna, josta mielellään kertoo myös omille asiakkailleen. Kaikki eivät tietenkään herkän vatsan ruokaohjeita tarvitse, mutta moni on napannut kuvan kirjan kannesta ja lähettänyt sen ystävälleen viestinä: tämä voisi sopia sulle.

Ihan parhaita ystäviä tuollaiset!

Miksi juuri kuntosaleille?

Sanotaan, että liikunta on lääke, jolla voi helpottaa vatsavaivoja. Pitää paikkaansa myös käänteisesti: tarvitset terveen vatsan, jotta voit oikeasti nauttia liikunnasta ja tavoitella unelmiasi fyysisen kunnon suhteen. Pallomahalla ei ole kiva urheilla, ja vatsakipuisena voi jopa joutua jättämään treenit kokonaan väliin.

Olen kokenut molemmat.

Monet fysioterapeutit ja personal trainerit ovat lisäksi huomanneet, että monien kroonisten ja pitkään jatkuneiden tuki- ja liikuntaelinongelmien taustalla on huonokuntoinen suolisto. Kun alat hoitaa suolistoasi, se alkaa hoitaa sinua edistäen kokonaisvaltaisesti kehon ja mielen hyvinvointia.

Ilmoittelen tapahtumakiertueen päivämääristä ja paikoista FODMAP-keittiöni -Facebook-sivulla.

Tulevana viikonloppuna olen mukana Viisas elämä -messuilla. Luennoin tapahtumassa sunnuntaina klo 16–16.40. Ajattelin tosin himmailla siellä muutenkin.

Lämpimästi tervetuloa messuille kotikaupunkiini Järvenpäähän!

Nähdään Järvenpää-talolla ♥

PS. Kuvassa näkyvät pyöreät hamppunäkkärit ja sitruuna-lakritsi-proteiininapit löytyvät ruokakirjani resepteistä. Välipalalla on väliä!

Kommentoi!

kommenttia