Seuraavien viikkojen aikana tulemme kirjoittamaan blogia aiheista jotka liittyvät mielen voiman hyödyntämiseen työssä ja täten edistämään huippusuoritusten saavuttamista työssä. Ensimmäinen blogi-sarja mielen voima työssä teemaan liittyen keskittyy energisyyden lisäämiseen työssä. Tämä ensimmäinen blogi liittyy siihen, miten liikunnalla voi saada lisää energiaa työhön. Muutamassa seuraavassa blogissa tuodaan lisää muita keinoja lisätä energisyyttä työhön. Tätä seuraa muut mielen voima työssä-teemat.

Miten energisyys sitten liittyy huippusuorituksiin tai mielen voimavarojen hyödyntämiseen? Vastaus on yksinkertainen. Vaikka olisit kuinka taitava ja motivoitunut, et kykene hyödyntämään osaamistasi mikäli olet väsynyt. Väsyneenä luovuus kärsii, ei jaksa innostua asioista, puhumattakaan että innostaisi muita. Ylipäänsä työn tekeminen ei ole kovinkaan tehokasta. Kuulostaako tämä tutulta olotilalta iltapäivisin?

Osa asiantuntijoista, johtajista ja yrittäjistä tekee pitkiä työviikkoja, heidän työskennellessä jopa 80 tuntia viikossa. Riskinä on tällöin elämän kaventuminen pelkäksi työksi ja loppuunpalaminen. Kyseiset käytänteet on syytä kyseenalaistaa ja pohtia sitä, miten pitempään työskentelyn sijaan henkilö voisi työskennellä fiksummin ja energeettisemmin. Itse kullakin lienee kokemusta siitä, miten sama työ mihin väsyneenä meni 3 tuntia, tulikin tehtyä energisessä tilassa tunnissa.

Useista tutkimuksista käy ilmi, että fyysisesti hyvässä kunnossa olevat henkilöt suoriutuvat työssä paremmin kuin heikossa kunnossa olevat. Vastaavasti on havaittu, että heikommassa fyysisessä kunnossa olevat työntekijät alisuorittavat hyvässä fyysisessä kunnossa olevia useammin työssä. Eräässä tutkimuksessa osakemeklarit osallistuivat aerobisen kunnon kohottamisen ohjelmaan kolmen kuukauden ajan. Tuona aikana he kävelivät tai juoksivat 3 kertaa viikossa. Tämän seurauksena he myivät enemmän kunnonkohotusohjelman aikana ja sen jälkeen kuin kollegansa, jotka eivät osallistuneet kunnonkohotusohjelmaan. Toisessa tutkimuksessa tutkittiin johtajien fyysisen harjoittelun vaikutusta heidän työhönsä. Kunnon kohottamisen ohjelma kesti 9 kuukautta. Tuona aikana johtajat treenasivat säännöllisesti ja heidän kuntonsa nousi. Tämän seurauksena havaittiin, että kunnon kohottamisen ohjelmaan osallistuneiden johtajien kyky tehdä monimutkaisia päätöksiä kehittyi 70 % verrattuna johtajiin jotka eivät treenanneet. Hyvä fyysinen kunto lisää energisyyttä ja edistää terveyttä. Lisäksi säännöllinen liikunta vähentää stressiä ja lisää positiivisia tunteita.

Jotkut yritykset ovat ymmärtäneet liikunnan harrastamisen positiiviset vaikutukset työn tekemiseen ja ovat panostaneet henkilöstön fyysisen kunnon nostamiseen menestyksekkäästi. General Motors järjesti työpaikalla fitness-ohjelman. Tämän seurauksena työonnettomuudet laskivat 50 % ja ajan hukkaaminen työssä tippui 40 % fitness-ohjelmaan osallistuneiden keskuudessa. Suomessa Pekkaniska on tunnettu fyysisen kunnon edistämisen ohjelmistaan. Myös useat tunnetut johtajat ovat oivaltaneet liikunnan positiiviset vaikutukset. Presidentit kuten Bill Clinton, George W. Bush, Barac Obama, Vladimir Putin ovat olleet virkakautensa aikana aktiivisia liikunnan harrastajia.

Työpaikalla henkilön kokiessa väsymystä on hänen ratkaisuna usein hörpätä kuppi kahvia. Muitakin vaihtoehtoja on lisätä energisyyttään. Kyseiset vaihtoehdot ovat usein terveellisempiä ja kestävämpiä. Tohtori Janet Nikolovskin ja tohtori Jack Groppelin tutkimuksissa on tullut esille, että työtaukojen aikana tehtävä venyttely tai rappusien kävely nostavat energiatasoa enemmän kuin kahvin juominen. 5 minuutin kevyt treeni voi heidän tutkimusten mukaan jopa kolminkertaistaa energiatason. Liikunta edistää myös luovuutta. Lyhyenkin liikuntatuokion on havaittu parantavan ongelmanratkaisukykyä ja selkeyttävän ajattelua.

Voit kokeilla itse tehdä työpäivän aikana jotain toisin: sen sijaan että istut monta tuntia paikallasi, pidätkin lyhyitä taukoja tunnin välein. Havaitse samalla millainen vaikutus taukojen aikana tekemilläsi venyttelyillä ja kävelyllä on energiatasasoosi ja luovuuteesi.

 

Lisätietoa siitä miten edistää huippusuorituksia työssä löytyy syyskuun alussa ilmestyvästä kirjasta: Virolainen & Virolainen: Mielen voima työssä.

 

mielen-voima-työssä-kansi

Tohtori Ilkka Virolaisen ja tohtori Harri Virolaisen seuraava luento teemasta: Mielen voima työssä – kohti huippusuorituksia on Viisas Elämä-messuilla Tampere-talossa, Tampereella lauantaina 10.9. klo 15.00.

Lisäksi samana päivänä, samassa rakennuksessa klo 13.00 on tohtori Ilkka Virolaisen ja tohtori Harri Virolaisen workshop aiheesta: Vapaudu tukahdutetuista tunteista.

Lähteet tähän blogiin

Blanda, S. How Barack Obama gets things done. http://99u.com/articles/7223/how-barack-obama-gets-things-done

Browne, D. 2013. The energy equation. Edinburg Gate, Pearson.

Cannon, M. 2011. Do leaders really need to be tired? A sustainable view of leadership development. Industrial and Commercial Training, 43 (5), 307–313.

Clawson, J. 2008. Leadership as managing energy. International journal of organizational analysis, 16 (3), 174–181.

Groppel, J. & Alexander, J. 2012. Becoming an organization in motion.Investigating the organizational impact of strategic movement throughout the workday. Wellness & Prevention.

Loehr, J. & Schwartz, T. 2013. On Form. Lontoo, Nicholas Brealey Publishing.

Nikolovski, J. & Groppel, J. 2013. The poweer of an energy microburst. White paper, 1/2013. Wellness & Preventation.

Neck, C., Mitchell, T.L., Manz, C., Cooper, K. & Thompson, E. 2000. Observation fit to lead: is fitness the key to effective executive leadership. Journal of managerial psychology, 15 (8), 833–840.

Oppezzo, M. & Schwartz, D. 2014. Give Your Ideas Some Legs: The Positive Effect of Walking on Creative Thinking. Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory, and Cognition. . 40, (4), 1142–1152.

Rowan, C. & Harishanker, K. 2014. What great corporate wellness programs do. Harvard business review, 21.3.2014. https://hbr.org/2014/03/what-great-corporate-wellness-programs-do

Kommentoi!

kommenttia