Tuntuuko ja näkyykö eletty elämä kehossasi jähmeytenä, kireinä lihaksina tai jonkinlaisena elottomuutena? Vuosien saatossa on ehkä myös kertynyt ylimääräistä runsautta, joka ei tunnu kivalta. Ehkäpä sanot, että ikä painaa! Mietit, milloin olisi oikeasti aikaa itselle. Kuulostaako tutulta? Yksi avain parempaan oloon voisi olla kehon äly. Se tuo varsinaista nuorekkuuden eliksiiriä ja vahvistaa monia hyvään elämään kuuluvia taitoja.

En ehdota kuntokuuria, suorittavaa liikuntaa enkä positiivista ajattelua. Uskon, ettet kaipaa keppiä tai kritiikkiä – edes itseltäsi! Toivoin vain, että löytäisit uteliaisuutta kehosi kieltä kohtaan – rakkaudella ja myötätunnolla. Haluaisin valaa uskoa, että keho voi olla sinulle hyvä kumppani jokaisessa iässä, krempoistakin huolimatta. Keho voi olla avain tunteiden kieleen, intuitioon, syvenevään itsetuntemukseen ja paikka, jossa sielu voi levätä.

Keho nauttii myös vapaudesta ja ilmaisuvoimastaan, leikistä ja uusista liikeradoista. Ja paradoksaalisesti, jokin meissä rakastaa tuttuja rutiineja! Voi tuntua liialliselta vaatimukselta ryhtyä luovaksi ja keksiä uutta – sitähän elämä muutoinkin koko ajan meiltä tuntuu vaativan. Toisaalta sinua saattaa huolestuttaa, miltä villi meno näyttää muiden silmissä: on turvallisempaa seurata annettuja ohjeita (kun ei ole humalassa).

Elävyyttä kuitenkin kannattaa herätellä! Leikki, jossa koko keho on mukana, antaa lapsille hurjasti energiaa. Samoin se voi antaa myös aikuisille, jos vain sallimme itsemme leikkiä! Yllätykselliset ja tietoiset liikkeet, joihin keho ei ole tottunut auttavat myös rakentamaan uusia hermoyhteyksiä ja näin sulattavat tuttuja kaavoja liikkua ja liikuttaa kehoa. Elävöitynyt keho vaikuttaa myös mieleemme synnyttäen uusia oivalluksia ja auttaen näkemään tilanteita eri näkökulmista. Ja kaikki tämä kohottaa mielialaa ja tuntuu nautinnolliselta!

Miten sitten päästä alkuun elävyyden herättelyssä? Haluatko kokeilla? Hengitä hitaasti ulos, pidä tauko ja anna hengityksen virrata syvään sisään. Anna kehosi rentoutua. Tämä jälkeen voit ravistella itseäsi. Aloita ravistelu lempeästi sormista ja varpaista. Anna sen laajeta koko kehoon niin paljon kuin juuri nyt tuntuu hyvältä. Jatka hetki ja anna liikkeen hävitä. Miltä tuntuu kehossasi nyt? Tämän jälkeen vie huomio käsiisi ja aisti millaisia tuntemuksia huomaat niissä juuri nyt. Anna käsiesi liikkua vapaamuotoisesti, sormien, kämmenten ja ranteiden. Aisti käsien pienet ja monimuotoiset liikkeet. Lopuksi voit keskittyä vaikkapa tämän päivän tapahtumiin ja tunnustella parin minuutin ajan käsien liikkeen avulla, minkälainen päiväsi on ollut. Jää hetkeksi kuulostelemaan oloasi harjoituksen jälkeen. Mitä huomaat? Elävyyttä ja kehoyhteyttä voi herätellä näinkin pienellä harjoituksella. Tärkeintä tässä ei ole suoritus vaan avoimen utelias tutkimusmatka!

Yhteys omaan kehoon tuo myös kanssakäymiseen toisten ihmisten kanssa syvempiä laatuja. Aistimme vaistomaisesti toisen kehollisen läsnäolon turvallisena, aitona ja miellyttävänä. Koemme, että toinen on inhimillinen, empaattinen ja tunteva ihminen eikä robottimainen ajattelukone. Tunnemme todennäköisesti tulevamme kuulluiksi ja nähdyksi paremmin. Läsnäolosta voimme ottaa myös askeleen eteenpäin, ja antaa itsellemme luvan monimuotoisempaan ja rikkaampaan keholliseen ilmaisuun ja leikkiin. Kokemukseni on, että yhdessä tekemiseen löytyy luovaa virtaa, iloa sekä vahvempaa intuitiota vaikkapa ongelmien ratkaisuun, kun luovumme jäykistelystä ja annamme kehon elää mukana keskustelussa! Tosin toiset ihmiset voivat kokea rikkaan ilmaisukielen meillä Suomessa vähän pelottavaksi…

Keho auttaa myös tunnistamaan tunteita ja ilmaisemaan niitä. Tätä verraten yksinkertaista taitoa täytyy kuitenkin harjoitella. Kun taidon omaksuu omaan arkipäiväänsä, on se varsinaista kipeiden hartioiden ja särkevän selän ennaltaehkäisyä, masennuksen ja mielialavaivojen pitämistä loitolla. Keho kantaa tunteita, joita emme ilmaise tai muutoin käsittele. Siksi tapa pidätellä tunteita on yksi syy kehon jähmeyteen, jäykkyyteen ja jännittyneisiin lihaksiin.

Vuoropuhelua kehon kanssa voisi kuvata myös läsnäilona. Se on mainio termi, jonka olen oppinut Jutta Saanilalta. Sitähän se on, taitoa hellittää suorittamisesta, epämukavista asennoista ja jännittämisestä aina, kun emme oikeasti näitä moodeja tarvitse. Läsnäoloa, paluuta kohti elävyyden, ilon, luovuuden ja mahdollisuuksien tilaa. Keho voi auttaa meitä kasvamaan enemmän siksi ihmisiksi, joita aidosti olemme ja keskittymään asioihin, joita oikeasti haluamme elämässä toteuttaa. Että elämä ei jäisi elämättömäksi, vaan siitä löytyisi aito elävyys!

 

Riitta Saarikko

www.viisaskeho.fi

 

Ohjaan Essential motion -kursseja, joilla kehon elävyyttä ja kehotietoisuutta herätellään. Kurssit sopivat niin aloittelijoille kuin kehotietoisuutta pitempään harjoittaneille. Tervetuloa mukaan!

Kirkkonummella 15.1.2017, lue lisää…

Turussa 4.3.2017, lue lisää…

Tutustu myös PBSP – Eheyttävät uudet muistot -tapahtumiin Tampereella 21.-23.4.2017! lue lisää…

 

Kommentoi!

kommenttia