Kenties olet yrittänyt päästä ihannepainoosi useiden vuosien tai jopa vuosikymmenten ajan.

Entä mitkä ovat käyttämäsi keinot? Toistatko samoja ajatusmalleja, tunteita sekä käyttäytymismalleja ja odotat erilaisia tuloksia? Toisinkin voi olla. Sinun ei tarvitse symbolisesti hakata päätä seinään. Sen sijaan että toistat tapoja jotka eivät ole tuoneet toivottuja tuloksia, tee jotain toisin. Näin sinulla on myös mahdollista saavuttaa toisenlaisia tuloksia.

Professori Ben Flecher antoi tiiminsä kanssa toteuttamassa tutkimuksessa ylipainoisille henkilöille erilaisia tehtäviä viikoittain kuukauden ajan. Tehtävät eivät liittyneet syömiseen tai liikunnan harrastamiseen. Tehtävinä oli muun muassa runon kirjoittamista, ystävään yhteydenottamista ja tutun sanomalehden sijaan toisen sanomalehden lukemista. Tehtävien tarkoitus oli rikkoa rutinoituneita tapoja. Kuukauden ajan henkilöt toimivat siis tietoisesti toisella tavalla kuin mihin he olivat tottuneet. Kuukauden lopussa havaittiin, että henkilöiden paino oli tippunut keskimäärin 2 kg ja 2 kuukautta tehtävien antamisen lopettamisen jälkeen painoa oli tippunut keskimäärin 5 kg. Painonpudotus tapahtui vaivattomasti ilman ponnisteluja. Täten he olivat jatkaneet toimimista tietoisesti sen sijaan että olisivat eläneet niin sanotusti autopilotin lailla toistaen samoja rutinoituneita tapojaan.

Tulemalla tietoiseksi tavoistasi liittyen erityisesti syömiseen, juomiseen ja liikunnan harrastamiseen lisäät todennäköisyyttä onnistua painonhallinnassa siten, että myös kykenet säilyttämään ihannepainosi. Voit lähteä liikkeelle siitä, että alat tarkkailla kehosi viestejä, milloin sinulla on nälkä. Miten kova nälkä on päivän eri hetkinä asteikolla 1-10. On turha päästää nälkää tasolle 10, koska silloin henkilö usein ahmii ruokaa kokiessaan itsensä todella nälkäiseksi. Oleellista on tunnistaa myös se, milloin on kylläinen. Tällöin on turha mennä syömään lisää. Seuraavaksi voit tarkastella sitä, juotko riittävästi vettä. Voit laittaa vettä kahteen 1,5 litran pulloon ja katsoa päivän päätteeksi kuinka paljon olet juonut. Usein ihmiset havahtuvat kyseisen harjoituksen tehdessään, että he juovat päivittäin liian vähän. Veden juominen auttaa nestetasapainon ylläpidossa ja pitää myös turhaa nälän tunnetta poissa. Oleellista on myös huolehtia riittävästä kivennäisaineiden saannista veden juonnin yhteydessä. Tämän jälkeen voit tulla tietoiseksi siitä, mitä syöt. Mikäli olet syönyt pitkään samaa ruokaa ilman että se on tuonut sinulle tuloksia painonhallinnassa, on aika kokeilla ruokia jotka ovat terveellistä ja edistävät painonhallintaasi.

Oleellista on tulla tietoiseksi myös liikuntaan ja liikkumattomuuteen liittyvissä tavoissa. Kukin voi havahtua mikäli päivittäin töistä kotiin tullessa menee suoraan jääkaapille hakemaan olutta, suklaata, perunalastuja, tai jäätelöä ja röjähtää sen jälkeen sohvalle  syömään ja katsomaan televisiota kertoen itselle tarinaa, että kylläpä oli rankka päivä. Toki väsyneenä on hyvä levätä. Usein liikunta kuitenkin piristää. Itselle voikin kertoa totutun väsymistarinan sijaan toisenlaisen tarinan, kuten: ”liikunnasta saan energiaa, menenkin heti kävelylenkille / kuntosalille”. Ja samalla myös lähtee lenkille / kuntosalille. Lähtemistä edistää se, että on jo etukäteen pakannut kassiin kuntosalivarusteet tai laittanut lenkkivarusteet esille. Tällöin tekee lähtemisestä itselle helppoa ja on jo valmiiksi tietyllä tasolla sitoutunut liikuntaan. Näin välttää liikunnan lykkäämisen huomiselle, ensi viikon maanantaille ja taas uudestaan huomiselle.

Tullessasi tietoiseksi omista ajatuksistasi, tunteistasi ja käyttäytymisestäsi, voi muuttaa niitä sellaiseksi että ne tukevat painonhallintaa.

 

Lue lisää onnistuneesta painonhallinnasta kirjassa Virolainen & Virolainen: Mielen voima – mielen vaikutus terveyteen ja hyvinvointiin

Kommentoi!

kommenttia