Hyvä ruokakirja on kuin ystävä. Se inspiroi, herättää uusia ajatuksia ja rohkaisee kokeilemaan uusia juttuja. Näyttää suuntaa epävarmuuden tai muutoksen kynnyksellä. Tuottaa iloa, nostaa mielialaa ja antaa aineksia identiteettityöhön.

Hyvän kirjan parissa voit peilata ajatuksiasi ja tuntea yhteisyyttä.

Lähdin kirjoittamaan Herkän vatsan kokkikoulu – Kasvisherkut -ruokakirjaa miettimällä, millaisen kirjan minä olisin halunnut saada käteeni silloin, kun aloitin ärtyvän suolen hoitamisen FODMAP-ruokavaliolla. Tiesin, että tarvitsen huonokuntoisen suolistoni hoitamiseen totaalista ruokavaliomuutosta, mutta suunta oli hieman hukassa.

Onneksi löysin oikean suunnannäyttäjän, FLT Ravintovalmentaja Annika Havasteen, mutta kirjapuolella ei oikein onnistanut. Ainoa suomenkielinen FODMAP-ruokavaliota käsittelevä kirja oli ohut, oranssinvärinen lärpäke.

Tieto FODMAPeista lisääntyi – kuten tuskakin.

Oppaan myötä opin karsimaan FODMAP-pitoisia ruoka-aineita ja tein tahtomattani ruokavaliostani luurangon. Minulla oli aina nälkä, eikä suolistoni rauhoittunut pysyvästi, vaikka jotkut päivät olivatkin toisia parempia.

Tajusin pian, että suoliston tervehdyttämiseen tarvitaan myös laadullisia ruokavaliomuutoksia ja arkeen sopivia työkaluja, jotka tukevat laajemmin suoliston paranemisprosessia.

Pelkkä FODMAP-rajoitus ei paranna huonokuntoista suolistoa

Oma opetukseni on se, että ruokavaliota ei voi vain karsia. Jos jotain otetaan pois, jotain on tultava tilalle, jotta homma pysyy tasapainossa.

Ärtyvän suolen taustalla on usein matala-asteinen tulehdus, jota pitää lähteä hoitamaan yliherkkyysruokien välttämisen rinnalla. Suoliston hoitamiseen tarvitaan tervehdyttävää kasvispainotteista ruokaa, runsaasti marjoja, paljon hyvälaatuisia rasvoja, luontaisesti gluteenittomia täysjyväviljoja, vatsaa helliviä kuituja, hyvin sulavaa proteiinia ja vain vähän sokeria.

Tervehdyttävä FODMAP-ruokavalio on siis aivan erilainen kuin mihin perinteisessä länsimaalaisessa, nopeita hiilihydraatteja ja vähän kuituja sisältävässä ruokavaliossa on totuttu. Muutos voi tuntua kauhealta, mutta ruokakirjan ohjeiden avulla matkasta tulee astetta helpompi ja herkullisempi.

Kirjassa on runsaasti helppotekoisia kasvisruokia, kuten salaatteja, keittoja, pääruokia, lisukkeita, levitteitä ja leivonnaisia, jotka sisältävät kasvikunnan antimia.

Herkälle vatsalle sopiva kasvisruoka on maistuvaa ja ravintopitoista: täytä lautanen sateenkaaren väreillä joka päivä.

Uutuuskirjan ohjeilla kohti hyvää oloa ja tervettä vatsaa

Herkän vatsan kokkikoulu – Kasvisherkut on pullollaan kaikkea sallittua. Tässä kirjassa ei ole ankeita kieltolistoja, jotka masentavat ja synkistävät mielialaa.

Kirjan tieto-osuus johdattaa sinut hyvää tekevien kasvisten, parantavien yrttien ja hoitavien mausteiden maailmaan. Luonto on oikea aarreaitta, jota kannattaa hyödyntää maksimaalisesti vatsavaivojen hoitamisessa. Kirjan reseptien avulla opit maustamaan ruokasi uudella tavalla ja valmistamaan koko perheelle maistuvia kasvisruokia.

Kaikilla suomalaisilla on tarve lisätä kasviksia ruokavalioonsa, joten kirjan reseptejä voivat hyödyntää myös he, joilla ei ole vatsavaivoja. Terveellinen kasvispainotteinen ruoka tekee hyvää ihan jokaiselle.

Jos kaipaat ruokavalioosi hyvin sulavia kasvikunnan proteiininlähteitä, tulet hyötymään ituihin ja versoihin liittyvästä tieto-osuudesta. FODMAP-ruokavaliossa ei ole pakko luopua kaikista palkokasveista. Ruokien prosessointi nimittäin muuttaa ruoan hiilihydraattirakennetta, joten niistä voidaan saada myös herkälle vatsalle paremmin sopivaa ruokaa.

Esimerkiksi idättämällä palkokasvit muuttuvat helpommin sulavaan muotoon. Itujen kasvientsyymit aktivoivat kehon omaa entsyymijärjestelmää tehostaen muun muassa kehon rasva-aineenvaihduntaa. Kasvisruoka on siis ihanteellista ravintoa painoaan tarkkailevalle!

Syömällä ituja saat lisäksi prebioottista kuitua suolistoosi, mikä tukee hyvien suolistobakteerien kasvua ja edistää koko kehon hyvinvointia. Prebioottisten kuitujen saanti heikkenee väkisellä FODMAPien rajoittamisen myötä, joten voit korjata tilannetta lisäämällä ituja ruokavalioosi.

Versot puolestaan ovat erittäin ravintotiheää ruokaa, joka sulaa hyvin herkässä vatsassa. Vihreä voimaruoka tehostaa suolentoimintaa, uudistaa kudoksia ja vahvistaa immuniteettiä. Viherlisät sopivat siis mainiosti ruoansulatusvaivojen luonnonmukaiseen hoitamiseen.

Kirjasta löydät uusia ideoita siihen, mihin kaikkeen voit näitä tehokkaita ruoka-aineita lisätä.

Suomalaiset marjat ovat suoliston ylimpiä ystäviä; nauti niitä runsaasti joka päivä.

Reseptejä kiukuttelevan vatsan rauhoittamiseen

Joskus voi olla elämäntilanteita, jolloin vatsa kiukuttelee ihan kaikesta kaiken aikaa. Siksi ruokakirjassani on reseptejä, jotka sopivat hyvin änkyröivän vatsan lepyttämiseen.

Lempeät keitot, kuitupitoiset puurot ja ravinteikkaat smoothiet ovat täydellistä vatsan rauhoittamisruokaa. Nälkäkin lähtee ja verensokeri pysyy tasaisena.

Muista, että mitä stressaantuneempi keho on, sitä hellävaraisempaa ja paremmin sulavaa ruokaa se tarvitsee. Voit tukea omilla ruokavalinnoillasi kehon kykyä selviytyä stressaavista elämäntilanteista. Ja mitä vähemmän stressiä, sitä paremmin herkkä vatsakin voi.

Valmiiksi mietityt reseptit helpottavat arjesta selviytymistä ja niitä on myös helppo soveltaa omiin tarpeisiin. Kaikkia allergioita ei millään pysty huomioimaan yhdessä ruokakirjassa, joten sovella rohkeasti kirjan reseptejä.

Herkkävatsainen saa herkutella! Opettele valitsemaan makeutusaineet viisaasti ja käytä sokeria kohtuudella.

Sokeriherkkuja juhlapöytään ja arjen pieniin herkkuhetkiin

Tänä päivänä lähes jokainen terveysblogin pitäjä kehottaa karttamaan sokeria. Sokeria sekä himoitaan että vihataan. Molemmat ääripäät kuluttavat voimavaroja ja vievät energiaa kaikkein tärkeimmältä, eli suoliston hoitamiselta.

On päivänselvää, että sokeri ei ole herkän vatsan ystävä, eikä sitä ole hyvä päästää jokapäiväiseksi vieraaksi ruokapöytään. Herkkävatsainen saa kuitenkin herkutella, kunhan kiinnittää huomiota sokerin määrään ja laatuun.

Herkän vatsan kokkikoulu – Kasvisherkut opettaa, miten valmistat vatsan hyvinvointia tukevia herkkuja. Kirjan reseptien avulla opit valitsemaan makeutusaineet viisaasti ja käyttämään sokeria kohtuudella. Kun herkuttelet, tee se hyvillä mielin herkkää vatsaasi kuunnellen, niin sinun ei tarvitse kärsiä vatsan turpoamisesta herkkuhetkien jälkeen.

Nappaa ihana reseptimaistiainen täältä ja testaa kirjan herkkureseptiä: hamppu-raakasuklaapalloja.

Uutuuskirja julkaistaan tämän kuun loppupuolella. Voit tilata kirjan ennakkoon Ruohonjuuren verkkokaupasta. Kaikki Ruohonjuuresta ennakkotilatut kirjat toimitetaan signeerattuina tilaajilleen heti julkaisemisen jälkeen.

Toivon, että löydät ruokakirjani avulla uusia ideoita arkiseen kokkailuun, lempeitä ohjeita vatsan lepyttämiseen, oivalluksia gluteenittomaan leivontaan ja suussa sulavia makuja terveyttä tukeviin herkkuhetkiin.

♥ pauliina

Kommentoi!

kommenttia