Meillä on usein riittävästi tietoa siitä, miten voisimme voida paremmin, säilyä terveempinä ja henkisesti tasapainoisina. Oleellista on, mistä löydämme motivaation toimia. Usein motivaation löytävät ne, jotka käyvät läpi henkisen tai fyysisen kriisin. Voisiko motivaatio olla se, että kun hetkeksi hidastat, jaksat vuosia pidempään ja saat enemmän asioita sydämestäsi tehdyksi?

Toivoisin, että hyvän elämän taitoja opetettaisiin enemmän jo kouluissa. Se on myös yhteiskunnan etu. Kun voimme hyvin, meillä on enemmän annettavaa työllemme ja perheellemme. Jos pystymme vaikuttamaan jaksamiseemme ja myötätuntoisuuteemme, hyödyttää se muita ja maailmaa enemmän kuin kiireessä huonovointisena ja vajaakuntoisena toimiminen.

St Valentine's day greeting card with candle and hearts

Ajatuksesi synnyttävät tunnetiloja, jotka vapauttavat kemikaaleja ja hormoneja kehoosi. Jokainen tietää, että kun on huoleton tai rakastunut olotila, on fyysinen olokin hyvä ja kevyt, ja ahdistuessa alkaa roskaruoka ja sokeri maistumaan. Jos mielessämme vallitsee pitkään ahdistunut tai stressaantunut olotila, kuormittaa se pitkällä aikavälillä, vuosien aikana, kehoamme. Tällöin hermosto ja sydän käyvät kuluttavilla ja ikäännyttävillä ylikierroksilla.

Ottamalla päivittäin tekemättömiä hetkiä voimme rauhoittaa ajatus- ja tunnekierteitämme, hermostoamme, tuntea olomme paremmaksi, saada sydämenlyöntimme hidastumaan, hengityksemme syvenemään ja krooniset lihasjännitykset vapautumaan. Kun tunnetilasi tasapainottuvat, se näkyy myönteisesti kaikkialla kehossasi, ihollasi, kasvoillasi, suolistossasi ja aivoissasi. Kun verenkiertosi ja lymfajärjestelmäsi toimii paremmin, vastustuskykysi on parempi. Kun aineenvaihduntasi ja ruoansulatusjärjestelmäsi toimii hyvin, et liho tai tunteesi eivät heilahtele yhtä herkästi.

Kokeile ottaa tekemätön itsesi kuuntelemisen hetki iltaisin. Saat tuloksia varmasti, kun teet kuukauden ajan. Jos otat tavaksi, ja teet useita vuosia, elämäsi tulee muuttumaan pysyvästi, niin paljon meissä on asioita, jotka odottavat tilaisuutta nousta pintaan.

  1. Varaa puoli tuntia aikaa itselle, kesällä ulkona, talvella kynttilän valossa ja viltin kanssa. Voit istua tai asettua makuulle ja sulkea silmät.
  2. Sano itsellesi, että ”nyt saan vain olla, minun ei tarvitse tehdä mitään”.
  3. Kohdista huomio kehosi tuntemuksiin. Olenko ollut koko päivän jännittynyt, miltä sydämessä, vatsassa ja rintakehässä tuntuu? Kulkeeko hengitys vatsanpohjaan asti?
  4. Anna kehosi ja mielesi nostaa sinulle tunteita ja kokemuksia. Ole kuunteleva ja myötätuntoinen itseäsi kohtaan, ota vastaan ja käsittele. Pyri yrittämisen sijaan päästämään irti.

Sinun ei tarvitse tehdä mitään muuta. Luonnolliset asiat toimivat yleensä parhaiten.

Tule saamaan oivalluksia valinnoistasi ja toimintamalleistasi Mielen ja tunteiden kuntosali -verkkokurssille. Pääset peilaamaan omia tuntemuksiasi, uskomuksiasi ja ajatusmallejasi, kuulemaan mielenkiintoisia alustuksia ja tekemään elämyksellisiä harjoituksia. Lisätietoa täältä

Tervetuloa inspiroitumaan, rentoutumaan, kokemaan keskikesän taikaa ja oppimaan lisää mielen toiminnasta suosituille hyvinvointiretriiteille kauniiseen Hämeeseen! Lisätietoa täältä

 

Sari Laine on hyvinvointivalmentaja ja kirjoittanut kirjan ”Tunteen ja älyn liitto. Miten saavutan kehon ja mielen tasapainon.”. Hän käsittelee kirjassaan kiireen ja stressin vaikutuksia, keinoja tasapainottua, mitä on tietoinen läsnäolo, ego ja mikä on tunteiden yhteyden terveyteen sekä ravinnon ja liikunnan merkitys, mitä on eheytyminen ja millaisia menetelmiä on laajentaa itsetietoisuutta. Sari on syksyn aikana esiintynyt Viisas Elämä -messuilla, I love me -messuilla ja kirjamessuilla.

 

Kommentoi!

kommenttia