Miten pidät huolta omasta voimastasi?

Kun elämässämme tapahtuu asioita, joista emme pidä, on suuri kiusaus luovuttaa oma voima pois. Jäädä uhrin rooliin: joku määrää minua ja kohtaloani, on voimakkaampi kuin minä. Syy voi olla mikä vain: työttömyys, sairaus, surkea lapsuus, köyhyys tai kykenemättömyytemme sanoa ei ihmissuhteissa.

Miten sitten palauttaa oma voima? Ehdotan, että aloitat tunteidesi hyväksyvästä kohtaamisesta. Huomion palauttaminen tähän hetkeen ja omaan kehoon auttaa tunnistamaan, mikäköhän tunne omassa itsessä on juuri nyt aktivoitunut. Epämääräinen kireys, epämukavuus tai jännitys kehossa kertovat jumittuneista tunteista – usein mukana on perustunteita vihaa, pelkoa ja surua.  Kun opettelet kuulostelemaan kehoasi, opit huomaamaan eron tunnekireyden tai vaikkapa työstä rasittuneen kehotuntemuksen välillä.

Jos kehosi tuntuu raskaalta ja lamaantuneelta, aloita pieni ravistelu sormista ja varpaista. Laajenna ravistelua vähitellen koko kehoon, mutta älä pakota. Seuraa sitä, mikä tuntuu hyvältä.  Huomaa myös, mitä fyysistä, vaikka pientäkin konkreettista, voisitkaan tehdä? Liike auttaa purkamaan lamaannusta.

Hyväksyvä, avoin huomio on avain. Sen avulla voit alkaa ihmetellä, mitäköhän kehosi juuri nyt viestii? Tällaisen huomion pitäminen edes hetken oman kehon tuntemuksissa saa usein hengityksen spontaanisti laajenemaan ja tunnekireys voi hellittää. Samalla voit oivaltaa, mitäköhän tunteet juuri nyt kertovat sinusta ja tarpeistasi.  Viha kertoo usein epäoikeudenmukaisuudesta ja tarpeesta löytää luottamus uudelleen kykyysi vaikuttaa. Suru viestii menetyksestä ja tarpeesta löytää hyväksyntä muuttuneelle tilanteelle. Pelko varoittaa vaarasta ja kertoo tarpeesta palauttaa tunne turvallisuudesta. Tunteiden kohtaaminen tässä ja nyt kehon avulla on periaatteessa hyvin yksinkertaista. Koska mielemme on vikkelä ja vie huomion esimerkiksi huolehtimisen noidankehään nopeasti, näitä taitoja on harjoiteltava samoin kuin vaikkapa mindfulnessia. Kannustavasta ryhmästä tai kehoterapiasta on apua.

Oman voiman palauttamiseksi amerikkalainen psykoterapeutti ja ihmissuhdekouluttaja Gay Hendricks ehdottaa tunteiden kohtaamisen lisäksi kahta askelta. Ensimmäinen askel on radikaali ja voi herättää sinussa epäuskoa ja vastustusta! Ilmoita (aluksi itsellesi) että kannat itse vastuun elämästäsi – ei kukaan muu. Esimerkiksi: ”Olen itse vastuussa elämästäni ja siitä, miten suhtaudun tapahtumiin.” Huomaa, että sinun ei tarvitse uskoa, mitä sanot!  Tämä julistus ei tarkoita, että syyllistäisit itseäsi ja sinun olisi joskus menneisyydessä tarvinnut tehdä jotakin toisin. Menneisyyteen et voi vaikuttaa. Voit vain ja ainoastaan ottaa vastuun elämästäsi tässä hetkessä. Tämä ei myöskään tarkoita, että et saisi tuntea, mitä tunnet. Se vain tarkoittaa, että on aika kohdata tunteet, hellittää niistä eikä jäädä niiden vangiksi.

Uhriutuminen on kuin vankilan kalterit. Julistuksesi kertoo, että nyt valitset vapautumisen kaltereista. Kuulostele, miten kehosi reagoi vapauttaviin sanoihisi. Saatat hämmästyä, miten nopeasti olosi energisoituu! Voimaannut, kun edes leikittelet ajatuksella, että olet vapaa. Luot uskoa, että on asioita, joihin voit vaikuttaa. Voit kiinnostua aidolla uteliaisuudella elämästäsi sellaisena, kuin se näyttäytyy juuri nyt.

Toinen Hendricksin ehdottama askel on, että ilmoitat ystävillesi ja läheisillesi, että he eivät enää koskaan näkisi sinua minkään asian tai ihmisen uhrina. Ja että myös sinä lakkaat pitämästä ketään toista uhrina. Pyydä heitä myös muistuttamaan, kun unohdat tämän asian. Voi olla, että läheinen ystäväpiirisi kapenee tämän seurauksena. Kaikki eivät tiedä, miten suhtautua muuttuneeseen asenteeseesi.

Mitä tietoisen valintasi jälkeen? Kun olet päättänyt hellittää uhriajatuksista ja pitää huolta omasta voimastasi? Esitä ihmetteleviä kysymyksiä. Esimerkkinä: ”Mitäköhän voin tästä tilanteesta oppia?”, ”Mitäköhän tämä tilanne auttaa minua kohtaamaan?”, ”Mitenköhän tämä asia voikaan ratketa?” Keksi ihmetteleviä kysymyksiä, mutta älä pakota tai odota niihin välittömiä vastauksia.

Ihmissuhteiden kiemuroissa vastuun ottaminen on huikea askel. Joskus voi tuntua, että oman näkökannan puolesta on taisteltava ikään kuin maailmanrauha olisi siitä riippuvainen! Mitäpä jos tällöin ilmoittaisit, että kannat vastuun tämän kriisin syntymisestä? Ihmettelet, että sinussa taitaa olla jokin alitajuinen tarve, miksi olet tätä konfliktia ollut luomassa? Mitäköhän tämä tilanne onkaan sinulle opettamassa? Ja että otat täyden vastuun, että asialle löytyy ratkaisu? Tällaisissa tilanteissa suurin pelkomme on, että vastapuoli ei kanna omaa vastuutaan: että jäämme yksin vastuunkantajan rooliin ja toinen pääsisi liian helpolla. Hämmästyttävää on, että oma mallimme ottaa vastuuta inspiroi useimmiten myös toista osapuolta ottamaan oman vastuunsa kannettavakseen.

Elämä voi olla merkityksellinen, avartava seikkailu koko elämän ajan, mahdollisuus kasvaa ja laajentua sisäisesti. Elämä antaa koko ajan mahdollisuuksia harjoitella kehotunnetaitoja ja omasta voimasta huolenpitoa. Ehkä joudut työstämään sisäisiä pelkojasi, vastustustasi. Ehkä tarvitset toisen ihmisen tukea.  Satu Kaski ja Marianne Miettinen muistuttavat kirjassa Onnistumisen taidot, että uusien taitojen opettelussa on tärkeää, että itse haluaa muutosta ja uskoo asiaansa.

 

Riitta Saarikko

riitta(at)viisaskeho.fi

Kotona kehossa….

Tule mukaan oppimaan kehotunnetaitoja! Kotona kehossa -valmennus alkaa 30.6.-1.7. Lue lisää….

Essential motion -kesäkurssi saaristossa 25.-26.7. Lue lisää…

Työstätkö vaikeita menneisyyden tunnehaavoja tai autatko asiakkaitasi ihmissuhdetraumojen käsittelyssä? Tutustu PBSP-terapiaan! Lue lisää…

Kommentoi!

kommenttia